Recept på Heras hjortfärsbiffar
Hittade på ett eget recept, och det blev underbart gott! Men det är inget för den kalorisnåla 
*Ingredienser till biffar:
- 500 g hjortfärs
- 1 ägg
- 1 dl vispgrädde
- 2 msk ströbröd
- 1½ - 2 msk viltfond med kantarellsmak
- 1 liten burk kantareller i vatten (sila bort vattnet), finhackade
- 1 mellanstor rödlök, finhackad
- 1 mellanstor solovitlök, finhackad
- Socker
- Salt
- Svartpeppar
- Smör
Låt ströbrödet dra i grädden i 10 min, rör om noga så det inte blir klumpar. Stek under tiden svampen, löken och vitlöken i smör på låg värme så de svettas utan att ta färg. Krydda med en nypa socker, salt och svartpeppar.
Lägg färsen i en bunke och rör i 2/3 av svampblandningen (som fått svalna lite), spara resten av blandningen till såsen. Häll sedan i resten av ingredienserna till färsen och blanda mycket noga. Forma biffar i valfri storlek och låt köttet vila lite. Färsen blir ganska blöt, och det är som det ska vara.
Bryn sedan biffarna på hög värme. De ska fortfarande vara röda i mitten då du tar bort dom från stekpannan. Lägg dom åt sidan under tiden som du gör såsen. Spara lite av stekfettet.
*Ingredienser till sås:
- Resten av svampblandningen
- 3,5 dl grädde (vispgrädde, mellangrädde eller matlagningsgrädde. Ju fetare grädde ju godare sås)
- 2 - 2½ msk vinbärsgelé
- 1 msk viltfond med kantarellsmak
- ½ - 1 msk kalvfond
- 1 krm nymalen svartpepar
- Det sparade stekfettet
Värm på svampblandningen, häll i grädden och resten av ingredienserna i en stor och djup stekpanna (tänk på att biffarna höjer såsnivån ganska mycket). Låt småputtra ett tag tills gelén har rörts ut ordenligt. Det får inte finnas klumpar.
Lägg sedan i biffarna i såsen och låt småputtra 7 minuter, vänd biffarna efter halva tiden. Biffarna ska gärna vara rosa i mitten vid servering.
Serveringstips: Kokt potatis, rårörda lingon och saltgurka.
Eller varför inte favoritpastan?
Dryck: Vad man ska dricka till handlar enligt mig mest om vad man gillar. Jag tycker att vitt/rött/rosevin, öl, vatten, saft, läsk och vad mer det nu finns att dricka, passar till. Det är en smaksak. I min värld finns det inga "regler". Nyttigast är förstås vatten enligt många, men med tanke på hur receptet ser ut så kanske "nyttighet" i dryckesvalet är mindre viktigt 
* Måtten är ungefärliga eftersom jag testade mig fram. De mått jag har angivit är den mängd som jag tror att jag använde. Så stek gärna upp ett smakprov innan du formar biffarna. Det är möjligt att det behövs lite salt eller någon annan modifikation. 
Bild; En del av biffarna innan stekning och den del av svampblandningen som användes till såsen.
Om ni ser stavfel får ni gärna säga till 
*Smarrigt*!
Jag brukar blanda kantareller el blandsvamp med älgfärsen…det gör sig mkt bra ihop.
Mums! Om jag får tag i kött ska jag testa!
Mmmm, låter jättegott!!
Det ser och låter hur gott ut som helst!
//Ida
Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade
Säger som Ida det både ser gott ut och låter gott! 
/Désirée
Tack ska ni ha :) Berätta gärna om ni testar det någon gång.
Var meningen att jag skulle fotografera det snyggt upplagt på tallrik, men efter att jag smakade det så glömdes det helt bort och sedan vips så var maten slut :P