Hur gör ni med kryddor?
Har nu fått upp både oregano och timjan från frön som jag ska använda i maten.
Men funderar bara, hackar man med "stammen" eller inte? Nu i början alltså, när de är så tunna i stjälken. I början är de ju ganska tunna för att sedan bli mer vedartade.
Är det bara att köra på "går bladen att dra bort så gör det, annars hacka allt"?
Hakuna matata!
Stammar som inte är förvedade hackar man. Det är ingen fara att äta de förvedade heller, men de är lite mer svårtuggade
.
Jag är sådan latmaja, jag orkar aldrig pilla loss blad från timjan så där ryker hela i utan att ens ha nuddat kniven
Oregano är lätt att dra bort bladen på och allmänt för färska kryddor gäller ju att ha i bladen så sent som möjligt i maten då dom annars tappar i smak, medans stjälkarna går att ha i redan från början. Hårda stjälkar fiskar jag upp innan servering så kan även dom komma till användning.
Hårda och torra kryddor kan man binda in i lite gasväv eller lägga i en stor tekula och koka med under hela koktiden. De färska kryddorna är bäst att tillätta sent i koket, precis som #2 säger. 
/Désirée
På tal om "kryddpaket": Jag såg en som skar av en "lagom" lång bit purjolök, plockade bort de innersa lagren. Stoppade sedan in diverse kryddor och band om purjokryddpaketet, och sedan ner i grytan.