Fläskfilégryta Recepttips och tillbehör!
Skall överraska sambon med en romantisk middag nästa vecka och tänkte mig laga fläskfilégryta med hasselbackspotatis.
Jag testade en med gorgonzola men det var lite "tråkigt" i smaken för något år sedan.
Önskar en lite mer spännande variant och framförallt fylld med smaker.
Har du ett recept som inte har massa spännande smaker men du ändå tycker är supergod skriv då självklart också gärna om det. Tråden är ju inte bara till för mig
Har du andra förslag på tillbehör till fläskfilégryta så är det också välkommet att tipsas om i tråden.
En enkel variant är att skiva fläskfilen och steka den tillsammans med champinjoner och vad man nu tycker är gott. Halverade cocktailtomater, sockerärtor, mange tout, minimajs, grovriven morot osv. (Minimajs och liknande är det bra om man först kokar i micron, annars är de fortfarande råa när grytan är klar)
När köttet är nästintill färdigt så är det bara att slå på creme fraiche med någon smak man tycker om (t.ex. vitlök och örter eller vad man nu föredrar). Tycker man inte om creme fraiche så går det jättebra med matlagningsgrädde och philadelphia-ost med någon god smak på. Bara att ta så pass mycket ost att det blir lagomt krämigt och smakrikt. Smaka av med salt, peppar och någon annan krydda som passar till smaken på såsen.
Enda som det är att tänka på är att inte låta såsen puttra för länge, för då blir den väldigt tjock och kan skära sig om man har otur (händer främst om man har i tomater).
Färdigt! Tar ca 15 minuter att göra :)