Matlust iFokus

Matlust

Etikett: köksutrustning
Läst 6124 ggr
Elshira
0

Designhjälp - bygga en utegrill

I skolan har vi just nu design på schemat. Vi har under hösten gjort flera mindre projekt, men under våren kommer vi nu att få helt fria händer på vad och hur vi vill göra, och en budget på ca 2-3000 kr.

Jag har bestämt mig för att bygga en utegrill!

Jag tänkte försöka hålla mig innom budgeten för själva byggkonstruktionen, men tänkte att ifall det inte räcker till kan jag tänka mig att lägga någon tusenlapp eller två på att få ett ordentligt grillgaller och kanske någon stenplatta ifall det skulle vara aktuellt. Grillen ska alltså vara en grill för kol och/eller ved och den är tänkt för vanlig grillning, alltså ingen form av stenugn (det får bli ett senare projekt att ställa bredvid kanske!).

Det ska även tilläggas att den enda erfarenhet av grillning jag har personligen är en liten sketen klotgrill (grillat korv och lite fläskfilé ungefär), så funktionsmässigt har jag ingen aning om vad man eftersöker och försöker uppnå när man tillverkar en grill. Så alla ni "grillmästare" får gärna dela med er av alla åsikter!

För övrigt kommer grillen att tillverkas med leca och/eller tegelsten som grund.

………………………………………….. …………………………….

I detta projekt är det alltså själva designen som är viktig, den ska vara speciell och utmärka sig på ett eller flera vis. Och det är främst detta jag behöver hjälp med, vad är det alla "köpegrillar" saknar som man vill ha?

¤ Det första jag tänker mig är att man vill ha en hyffsad yta, i storlek med två ugnsplåtar ungefär. Det värsta som finns är ju när man behöver grilla i två omgångar (enligt mig i.af).

¤ Grillen ska ha gott om avlastningsyta, så jag tänkte bygga en arbetsyta bredvid i samma material, löst eller helt ihop beroende på om jag vill kunna flytta grillen någon gång (inte bestämt det ännu). Det kommer dock inte vara istället för köket, utan just bara en avlastningsyta och ev fungera som bord till "buffe", inget jättestort alltså. Om tid finnes tänkte jag göra luckor till detta så jag kan förvara kol/ved där utan att det blir fuktigt, så man kan grilla även en gråmulen dag och utan att bära ända från vedboden (lat som man är).

¤ Det ska finnas praktiska hängare för redskap, regäla krokar där man kan hänga det man använder lättåtkomligt, men även under grillen för förvaring lite mer skyddat från väder.

Men vad och hur…?

Vad tycker ni är viktig på en grill? Vad bör man tänka på för att få till ett bra resultat och få grillningen att gå smidigt?

Hur ska jag utforma själva grilldelen? Finns det något man bör tänka på för att få det lite "effektivare", t.ex att inte göra grillen allt för bred och "öppen" för att på så vis få värmen att stanna kvar bättre?

Är det bäst att "bygga in" grillen med tre väggar och skorsten, eller fungerar det precis lika bra med en öppen grill. Eller har de olika fördelar?

Kanske det är bra med en kant på 10 cm eller så längst ner för att kunna sprida ut kolen jämnare över hela grillen utan att det "ramlar fram"?

Jag tänkte mig ha två galler i själva grillen då man kanske vill grilla saker på olika värme (vet att man kan flytta kolen, men ibland är det ju smidigt att kunna flytta på gallret lite lätt med). Men är det någon anna funktion ni tycker jag skulle göra möjligt i ena "halvan", t.ex att lägga in en sten för att få något som liknar stenugnsbakat? För att kunna steka små tunnbröd på kanske (eller behöver det vara väldigt varmt i själva luften med)?

Det finns många frågor, många idéer, men vad som är realtstiskt vet jag inte.

Dela med er av idéer, bilder och reflektioner för att hjälpa mig med en riktigt fin grill!

Mvh Elina

Hakuna matata!

Elshira
0

Funderar på att lägga en kvartsskifferskiva på bänken - hållbart och underhållsfritt!

En annan sak som kanske vore smart är att sätta in en hållare av något slag för att kunna sätta dit t.ex. en hel kyckling på spett och grilla! Kanske ingen fancy självsnurrande sak, men så man kan vrida på det och få det att sitta i den ställning man vill.

Om jag svetsar en pinne med ett kryss i ena ändan (och andra ändan utan så att jag kan trä på kycklingen) och gör ett utstick på ena sidan så att krysset kan vila som ett T i utsticket, och på andra sidan bara göra en litet utstick med en liten försänkning så att pinnen inte glider av.

Räcker det med att kunna vrida kyclingen 90 grader varje gång, eller ska jag fixa en "V-formad" (fast upp och ner) avsats på anda sidan så man kan vrida 45 grader med?

Hakuna matata!

DesK
2

Vilket roligt och spännande projekt! Glad I artikeln Grillat på längden och på tvären, ser du hur vi har gjort i vår öppna spis på altanen. Detta är dock en provisorisk lösning som måste förbättras. Vi använder galler från kasserade kylskåp och byter ut dem efter hand. Sedan blev vi med en klotgrill se artikeln: Röka i klotgrill, därför används den nu och öppna spisen får vila Glad Den idealiska grillen har gjutjärnsgaller som går att ha på flera olika höjder. Enklaste sättet att fixa det är ju att mura in krokar eller piggar på olika ställen som man kan lägga grillgallret på. Gjutjärnsgaller är dock svårt att få tag, särskilt om man vill ha ett som är stort. Om du får tag på en bra smed, så bör denne kunna göra ett måttbeställt galler. Att grillen är försedd med "tak" = skorsten gör att den även kan användas vid dålig väderlek och på vintern. Det är bäst med 3 väggar, men grillmästaren får det mycket varmt då Flört fast numera finns ju utmärkta grillvantar i silicon Glad En avlastningsbänk bredvid själva grillen är så klart bra, men en bänk i skiffer är nog väldans dyr, du får kolla vad en sån kan kosta, flera byggvaruhus och köksfabrikanter har sådana färdigkapade bänkskivor, kanske kan du anpassa måttet så att du kan köpa en färdig bänkskiva. Att göra ett utrymme för ved under grillen är inte fel och egentligen behöver det väl inte vara någon dörr /lucka för vedlagret, när vi grillar grillar vi dock alltid med grillkol. Att ordna med något slags roterande sak till exempelvis kyckling är en lysande idé! Glad Jag tror att det är bra om den går att rotera både 90 och 45 grader, då kan kycklingen bli riktigt jämnt och fint grillad. Det räcker säkert jättebra med en handvevad modell.

Du har ju många bra idéer själv Glad berätta gärna här vad du gör och hur det går för dig. Eventuellt kan jag göra en enkel teckning på min drömgrill.

/Désirée

Elshira
1

Vad det gäller skiffer tänkte jag inte köpa en riktig bänkskiva, utan jag tänkte använda mig av skiffer "modell markplatta". Det ger ett levande intryck.

Nu vet jag inte om det är möjligt, men hade hoppats på det i alla fall! Fick veta i ett annat forum att det inte skulle vara lerskiffer pga hållbarheten.

Vad det gäller grillspett så var det givetvis tänkt att jag ska kunna vrida det som sitter på 360 grader. Frågan är om det räcker med att göra det i snäpp om 1/4 varv eller om jag bör kunna vrida 1/8 varv.

Funderade även på att köpa en elektrisk, problemet är bara det att då måste jag dra ut el dit. Finns det handvevade roterande spett att få tag på? Har för mig jag såg Jamie Oliver använda ett sådan förr, man drog upp det som en speldosa.

Grillgaller finns fina att köpa i gjutjärn, så det behöver jag nog inte beställa hos järngjuteriet.

Hakuna matata!

DesK
1

Nog räcker det med hack om 1/4 varv för grillning av både kyckling och runda köttbitar Glad Vet inte om det finns handvevade grillspett att köpa, men annars borde det gå att tillverka ett själv.

Smart tänkt med markplattorna Glad

När vi fixade till vår öppna spis på altanen, letade vi efter grillgaller i gjutjärn, men hittade inga Rynkar på näsan Var har du hittat sådana?

/Désirée

Elshira
1

Grillbutiken.se har gjutjärnsgaller. Funderar dock på om det inte borde bli ganska knepigt att ändra höjd med ett sådant, framför allt när det är varmt?

Hakuna matata!

[Aquelegia]
1

I restaurangkök finns det ju grillar med gjutjärn, dessa har handtag som man lyfter upp gallret med inte alls tungt, går säkert att goggla på bilder för att se hur dessa är tillverkade.
Någon uttdragbar skärbräda kanske i stil med vad kök i hyreshys har? Man vill ju kolla köttbitarna ibland om dom är genom eller smaka av.
Då har man även extra yta att ställa av saker på vid "platsbrist"
Med skorsten skulle jag föredra för att slippa få all röken i ansiktet medans man grillar.

KimE
1

Hål i botten höjer effekten, om du gör en kant blir askan svårare att tömma. En muurika/stekhäll är bra att kunna ställa in för kött/fisk/grönsaker/potatis. En avställningsyta av trä är lättare att torka av.

storost
1

I Australien såg jag utegrillar som hade en järnplatta ovanpå gallret, som man fäste med ett gångjärn. Det går på det viset att grilla på gallret och att steka på plattan - som man vill. Själva grillarna är murade i sten.

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

Elshira
0

#8 Fast vill jag steka använder jag nog mig hellre av en gjutjärnspanna/gryta!

Det är bara att ställa ovanpå gallret, och är antagligen lättare att rengöra än en hel platta. Dessutom blir det nog krångligt om man ska kunna höja och sänka både gallret och plattan.

Hakuna matata!

League
0

Gjuta en i betong? lite som stolarna de gjorde i äntligen hemma? köp skivor, såga, skruva fast, häll i betong: klart! (kan tejpa fast stenar/kakelplattor med dubbelhäftande tejp i formen) sen kan man lägga i galler och kakla avlasningsytan? futuristiskt, enkelt, snyggt Glad (synd att det inte går att rita upp idén här Tungan ute)