Vad ska ni äta på nyår?
Här blir det i alla fall oxfilé till huvudrätt, antagligen med hasselbackspotatis. Hade gärna tagit emot tips på hur man tillagar en bra oxfilé, eller är det bara den "klassiska" varianten med förstek i stekpanna och sen in i ugnen som gäller?
Förrätt och efterätt är ännu inte bestämt, så jag söker lite inspiration
. Vad ska ni äta?
Man kan skivsteka oxfilé, men det förutsätter att det inte är så många som ska äta. Annars kan man även baka in oxfilé, då bryner man den först hel i stekpanna och låter den svalna av, sedan kryddar man den och lägger på utkavlad smördeg och rullar ihop, lägg med skarven ned på plåt, gör lite dekorationer, till exempel löv och lägg på rullen, pensa med uppvispat ägg och grädda. Man kan naturligtvis göra portionspaket på liknande vis. Annars är ju oxfilé provencale ett gott alternativ. Då varvar man potatis och lök i en ugnsform, kryddar med salt, peppar och vitlök, häller på grädde och gräddar den halvfärdig., Försteker oxfilén hel, skivar upp den och lägger den på potatisen, klickar ut hemgjort kryddsmör på filén och gräddar tills allt är färdigt. När man ska lägga på den skivade oxfilén beror på hur röd eller genomstekt man vill ha den.
Vad vi ska äta har vi inte riktigt bestämt ännu.
/Désirée
Köpte en kalkon som ska tillredas à la Jamie Oliver med tranbärssmör under skinnet o mandariner i magen. Ugnsstekta potatisar till eventuellt Hasselbacks, ungarna (o jag) är tokiga i dem! 
Har massor av kesella i kylen så jag får nog lov att göra julaftonens cheesecake, som inte blev av på julafton, till efterrätt.
#1 jag googlade på oxfilé provencale och fick fram ungefär samma recept på alla ställen: en potatisbädd med oxfilé och vitlökssmör över. Såg dock inget om grädde. Hur mycket grädde skulle du säga att man häller på för en middag för fem personer?
Blir nog provencale för vår del 
Nej det stämmer, men vi tycker det blir bättre och mindre torrt om man använder grädde, kanske 3 deciliter blir lagom.
/Désirée
Vi blir 6 personer minst och tänkte mig då vid 18 tiden lättare buffé med:
Sweet chilimarinerade champinjoner, couscoussallad, svart bönsallad, persiljesallad, ajvar, fetaostcreme, ruccolacreme, ostbiffar, sambal oelekbiffar och persilje/vitlöksbiffar, ananassalsa, grönsallad, libabröd. Allt skall förberedas dagen innan, biffarna bara värmas på i ugnen.
Då ingen skall dricka kommer vi inte ha magarna fyllda av öl/cider och antagligen vara superhungriga vid 12 och då firas det självklart med traditionen KORVSOPPA! "Soljanka"
Har redan förberett champinjonerna och ananassalsan.
Här blir det;
Förrätt: Tunna bresaolaskivor på en bädd av ruccola och coctailtomater, balsamicocreme ringlat över och några flarn av parmesan.
Huvudrätt; Oreganokyckling med kokt potatis. Kan inte receptet eftersom det är min väninna som står för den rätten. Men den innehåller mycket grädde och oregano :)
Efterrätt; Tobleroneparfait. För gästerna som äter LCHF blir det bär med mörk choklad och vispad grädde.
#5 Skulle man kunna få receptet på ananassalsan?? =P
Här blir det någon slags toast till förrätt (funderar på laxröra med lite ruccola), baconlindad kycklingfilé med klyftpotatis och tzatsiki och efterrätten blir nog glass med kladdkaka.
Är mycket "nog" men det beror på att jag egentligen skulle fira på annat håll, blir hemma med familjen nu.
Med vänliga hälsningar
Chess
#7 Eget påhitt som vanligt men kan skriva vad jag har i :
Ananas finhackad
Tomat finhackad
Lök
Rapsolja
Vitlök
Chili
Man kan skippa vitlök och lök, ha i honung och mynta och ha till chokladpannacotta/mousse. Den sötare varianten passar självklart även till fläsk, kyckling, sallader med mera.
Förrätt: ingen aning, men funderar på nåt med räkor. Huvudrätten blir förmodligen oxfilé med gorgonzola på nåt vis och en krämig god potatisgratäng till detta, efetrrätten sitter jag och spånar på just nu..kanske citronfromage men har nån tips på nåt annat åt det friska hållet förutom glass så är det välkommet!
Det blir ju bara jag och sambon som ska äta men man vill ju lyxa till det liite i alla fall! 
Åh, är sjukt sugen på middagen nu… Ser mer framemot maten än "allt det där andra tjafset" 
Jag kunde inte bärga mig, trots hjälp av 3 personer imorgon så står jag redan nu och hackar iordning allt så behöver jag bara blanda ihop allt imorgon.
Sambon har bestämt sig för att äta hemma innan han drar iväg då maten på festen han ska till inte lockar honom trots det är kött, sås och potatis medans det här vankas rena nyttobomben
Här ska det lagas dolma. Jag har googlat runt och kollat på youtube och ser fram emot att laga denna rätt. Har bestämt mig för att fylla vinblad, aubergine, lök och paprika. Förrätt hoppar jag men sallad, färskt bröd och Irakisk tzatziki (hum stavar nog aldrig rätt) blir det till. Till efterrätt blir det troligtvis något fruktigt, kanske något med granatäpple.
Gott nytt matår!
#13 Vad trevligt med dolma
Det är supergott! Toppenbra idé för buffétokiga mig ^^
Här blir det avocado med skagenröra till förrätt. Huvudrätt blir stekt fläskfilé i gräddsås ( gjort på IMat förstås) och klyftpotatis och mycket vitlök. Stor sallad med hemgjord dressing i. (gjord på bara vinäger och olivolja.)
Till efterrätt blir blandade bär och hemgjord sockerkaka men lactosfri vaniljsås i 
Ett glas rödvin till maten blir det nog också. Sedan somnar väl gott i soffan innan tolvslaget
fast inte av för mycket vin alltså, utan för att man är mätt och belåten helt enkelt 
Vi ska "bara" ha plockmat.
Jag gjorde några olika sillinläggningar/röror idag. Två av dem är improvisationer. 
Den sillen jag ska ta med mig ligger i en tomatröra som jag fått inspiration från affären (där jag sett att sådant finns), egen tomatröra samt ett recept på en strömmingslåda. Har hittills bara smakat på själva tomatröran. Är lite nyfiken på om det blir en Flipp eller Flopp.
#16 Spännande :)

Detta blev nyårets huvudrätt. Något jag varmt rekomenderar. Såsen är så god så man nästan behöver sked
Kalkonbröst med apelsin, timjan och vitlökssås
Ingredienser
600 gram kalkonfilé
1-2 matskedar smör
2 vitlöksklyftor
5 kvistar färsk timjan eller 1 tesked torkad
1 apelsin
1 kycklingbuljongtärning
3 deciliter vatten
2-3 deciliter vispgrädde
Salt
Peppar
- Gör så här
Börja med att salta och peppra filén runt om. Stek den gyllenbrun i smör i en stekgryta. Tvätta apelsinen och riv skalet från hela apelsinen. Se till att inte få med något vitt. Pressa i vitlöksklyftorna i grytan och ha i apelsinskalet så det fräser med några sekunder. Tillsätt vatten, buljong, timjan och saften av en halv apelsin. Stick en termometer i kalkonen och bräsera under lock tills termometern visar 65°
Ta upp kalkonen och låt vila. Sila skyn och koka upp på nytt. Tillsätt grädden och koka ihop lite. red ev av med 1 tesked potatismjöl utrört i vatten.Tillsätt mer apelsinsaft om man vill ha mer apelsinsmak. Smaka av med mer salt eller buljong om man tycker det behövs.
Skiva upp kalkonen, lägg upp på ett fat, slå på såsen och dekorera med apelsinskivor, snittade och vridna fint över köttet.
Potatisklyftor, hasselbackspotatis eller gratäng är gott till.
Här blev det
Förrätt: Råraka med löjrom, rödlök och creme fraiche
Huvudrätt: Biff Wellington
Efterrätt: Irish Coffee
Igår blev det bara pizza. Idag ska vi laga ordentlig middag dock. Pojkvännen ska göra något med stek i ugnen, bakpotatis och så brysselkål till det. Cheesecake till det :)
Igår blev det skagenröra på ägghalvor, marinerad nygrillad oxfilé, båtpotatis, persiljerot, hemgjort kryddsmör, tomat- och löksallad och fruktsallad med vaniljglass till efterrätt.
/Désirée
Det blev ingen Flopp.
(se #16)
Dolfen vad kul!
Låter gott med ditt test i #16 
/Désirée
Vi åt oxfilé med ostpotatis och baconinlindad sparris. När det hunnit smälta lite blev det ost, kex och frukt.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
Vi gjorde en skaldjursplatå med olika tillbehör så som västerbottenpaj, aioli, romsås, sallad.
Till efterrätt serverade vi lime-sufflé med aprikoser som fått stå och dra i rom ett tag.