Morotsnudlar med physalis & vit choklad
Som den morotstoka jag är, tyckte jag det här lät som en spännande variant på efterrätt:
Morotsnudlar med physalis & vit choklad
Till 4 portioner behövs: 2 morötter, 25 g smör, 1 msk honung, 1 msk citronjuice, ca 10 physalisfrukter, vit choklad, valnötter
- Skala morötterna och hyvla dem till "bandspagetti" med osthyvel. Bryn dem i smör och ringla över honungen efter att morötterna mjuknat något.
- Häll i citronjuicen och blanda ordentligt.
- Lägg upp på tallrikar med physalisfrukten, droppa över såsen som är kvar i pannan, toppa med hyvlad vit choklad och hackade valnötter.
Någon annan som har recept på udda efterrätter?

Hmmm… tydligen inte. Tycker dock att morotsnudlarna låter rätt goda. Skummaste efterrättsupplevelsen för mig hittills är de hundra miljarder glassmaker som jag träffat på i Italien. Basilika? Vitlök? Huffff. Lite som Bertie Botts Every Flavour Beans, om ni förstår vad jag menar…

En överraskning varje gång…:) Minns någon (eller de kanske finns fortfarande iofs) de där skumma godispåsarna som hade riktigt aptitretande namn som t ex öronvax, nageltrång osv?
Obs att jag nu väljer bort de riktigt snuskiga namnen för de ev kräsmagades skull…:)
Åh, de godisarna minns jag ja! Norska från början, eller kanske danska? Jag har sett dem för inte SÅ länge sen, på nån mysko bensinmack…
Konstigaste efterrätten jag gjort på sistone är choklad-tagliatelle. Roligare än gott, ska jag ju glatt erkänna…

Tror helt klart det är norskt godis…:) Det är väl ungefär där de finns att få tag på numera, bensinmackar ute i obygden…
Chokladtagliatelle låter ganska spännande ändå, var det som efterrätt, eller som varmrätt med mörk choklad?
Chokladtagliatelle är en efterrätt - pastadag med choklad istället för mjöl, typ.