Grynkorvens dag 21 oktober!
Den 21 oktober var det grynkorvens dag! Skaraborgsnyheterna hade ett riktigt fint inslag om detta och jag hänvisar till denna artikeln angående denna fina västgötska rätt! http://www.hallekis.com/arkiv/xx041019d.htm
Grynkorven tillhör våra svenska klassiker tillsammans med exempelvis Värmlandskorv. Dessa klassiker är egentligen inte svåra att göra själv hemma, om man har köttkvarn med korvhorn
De som inte har det kan linda in smeten i vanlig plastfolie och knyta till ändarna. När det är dags att koka korven sticker man några hål runt om korven och sjuder den försiktigt tills den är färdig. Avnjut med hemlagat potatismos och en god senap.
/Désirée
Det var kul att läsa att kryddpeppar faktiskt har använts till mer än sill-inläggningar här i Sverige.
Speciellt nu, då jag själv har börjat använda denna krydda.
Men vad stod det? "De lokala gynkorvsfabrikanterna…" 

I småländska isterband (en grynkorv) tror jag inte att de har kryddpeppar i.
Jag älskar verkligen Värmlandskorven! Hemma åt vi den alltid med kokt potatis och persiljesås.
//Ida
Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade
Ha ha ha - jag skäms att säga det här, men jag läste "Gynkorven" 

och jag tänkte att vad i hela friden är en gynkorv…
Sedan läste jag ordentligt vad det handlade om. Intressant var det i alla fall. Vet inte om jag ätit grynkorv någongång. Ska nog ta och testa den 
Mairah det var en så kallad freudiansk felläsning
Tror att vi alla lyckas med sånt då och då, kan ju bli riktigt roliga resultat av sånt 
/Désirée
#4 Tokmaja! Jag verkar ha en tendens att få felläsningar då desk häromdagen läste att jag åt min katt till frukost. 
Det är verkligen synd att svensk mat inte äts så mycket numera. Det är väldigt mycket utländska influenser.
Varför jag gillar just grynkorv är kryddpepparn. Uppväxt med att det är "lag" på att ha kryddpeppar i köttgrytor
# 5 
# 6 Jisses , katt till middag 
ja tänk så fel det kan bli
Kryddpeppar är gott. Jag gillar den kryddan
Använder den när jag kokar vanlig köttkorv, tillsammans med lagerblad
Måste bara prova grynkorv någongång. Låter spännande.
Konstaterar att endast jag noterade artikel-skribentens felskrivning? (Se #2.)
Freudiansk den också!? 
#8 Ha ha självklart är den freudiansk 

/Désirée

Oj jag registrerade inte att det inte bara var Mairah som såg fel utan att det faktiskt stod fel i artikeln
Bra start på dagen med ett gott skratt