Dagens frukost 4
Dagens viktigaste mål men många hoppar över detta. Här kan man dela med sig av sina tips hur man får igång matlusten till frukosten och självklart även vad åt du till frukost idag!
Har inte ätit något idag, hinner aldrig äta frukost för jag orkar inte kliva upp tidigare bara för det hahahaha. :D
Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?
Har hittar du den riktiga dagens frukost traden, som tyvarr inte blev sa popular 
Själv vill jag helst äta frukost direkt när jag går upp. Jag varierar mig en del: Grekisk eller rysk yoghurt med bär eller frukt och en knäckemacka med tysk leverpastej, keso blandad med yoghurt kryddad med örtsalt och peppar, paprikabitar, gurka, rättika och lufttorkad skinka, 2 kokta ägg blandade med lite hemgjord majonnäs och grönsaker som föregående till detta dricker jag alltid 1/2 liter milt svart te med lite honung i 
Till de som inte kan äta frukost brukar jag säga att det kanske passar bra att ta en liten promenad innan man äter 
/Désirée
Wuz jag lägger till en 4 i rubriken så kör vi vidare här 
/Désirée
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag ser det inte som att jag måste upp tidigare enbart för frukosten utan frukosten är en del av morgonen för mig
. Dessutom är det så gott <3 Man kan variera så mycket. Gillar dock mer lätta grejer så man slipper tugga så mycket. När jag och sambon är lediga ihop blir det alltid storfrukost, english breakfast, massor med smörgåsar, fruktsallad etc då håller vi oss mätta till middagen och kan utnyttja hela dagen till aktiviter.

Usch frukost är inte min grej, har aldrig varit det. De få gånger jag äter frukost måste det vara någon lätt, typ brödbitar doppade i vatten,en banan, en kopp yougurt eller en kopp te.
Lunch däremot är ett viktigt mål, men viktigast av allt är middagen! Där kan man verkligen äta gott.
Qui dormit, non peccat
#4 Tack! jag får lära mig leta efter trådar innan jag lägger upp 
Jag är ingen frukostmänniska, det får gärna gå ett par timmar eller så från uppvaknandet till frukost. Om jag ska äta tämligen omgående så blir det rostad macka eller hembakt, kaffe eller jos.
//Ida
Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade
Idag: Fil med senaste sylten (persikosylt). Enkelt, gott och snabbt.
Vaknar som ett svultet lejon varje dag, så det är raskt upp och äta en rejäl frukost. Idag blev det surdegsbröd med skinka och oboy till.
Skövde gör en visst hungrig på morgonen
Jag är också alltid galet hungrig !
#11 Ha ha då vet jag varför jag alltid är vrålhungrig på morgnarna - jag har ju bott i Skövde i några år 

/Désirée
Jajjemän ! Dock möglade mitt surdegsbröd häromdagen så fick bli purjolöksallad till frukost
Tur sambon inte var hemma han hatar löklukt! Tuggar man på en hel del purjolök, ja då blir det inga pussar !
Vilken härlig frukost!
Ja rötmånaden är inte riktigt slut ännu. Bakar du ditt eget surdegsbröd?
/Désirée
#14 Ja jag bakar det mesta av brödet själv, dock är jag inne i en fas där jag helt tappat suget för mackor så då blir det köpebröd som sambon kan äta
Har haft några riktigt lyckade surdegsbak men ska testa ett finskt recept jag fick på matbröd iFokus
Det med rötmånaden påverkar mig egentligen inte så mycket då jag alltid försöker ha allt färskt i kylskåpet men glömde av tiden och att frysa in brödet !
Knäckebröd är underskattad
, #16 håller du dig länge på det?
Idag blev det till min förvåning: Mackor! Och passionsfruktyoghurt för orkens skull. Såg i en dokumentär att man bör äta proteinrik frukost om man har ett krävande arbete, det kan vara till fördel att hålla sig mätt länge. Har funkat jättebra hittills. Dessutom har man inte samma behov av att äta en enorm lunch vilket hjälper att hålla en jämnare vikt…sedär ja vad jag pladdrar på. Allt på grund av lite fukost
#18 Kanske beror det på vad du själv menar med "vanligt bröd" om du med det menar vitt fiberfattigt bröd så är det inte konstigt att du upplever att knäckebröd, som vanligen innehåller mer fibrer mättar bättre. En annan viktig sak för mättnadskänsla är ju att man får tugga ordentligt och det talar ju också till knäckebrödets fördel 
/Désirée
#19 Med vanligt bröd menar jag typ vitt formbröd man köper i affären. Det gör mig mätt i några minuter sen kommer hungern igen men med knäckebröd är jag glad i flera timmar. Det som brukar hända med vitt formbröd är att jag känner mig svullen efter ett tag men med grovt bröd och framförallt knäckebröd känns magen bättre på något vis.
Sen har jag lagt märke till att jag kan äta extra lagrad hårdost utan magproblem. Hur kommer det sig?
Medarbetare på matlust
#20 googlade här har du svaret :
Ingen laktos i hårdost
Vanlig hårdost är en viktig kalciumkälla för den som är laktosintolerant. Laktosen försvinner ur osten under lagringen.
http://www.celiaki.se/jag-ar/Jag-ar-medlem/Att-ata-laktosfritt/
Sedan get och fårost tål många laktosintoleranta då det knappt innehåller någon laktos. Står också på samma hemsida.
Jag älskar google ! Och Matlust såklart 
#20 Beträffande det grova brödet och knäckebröd contra vitt matbröd sä är svaret väldans enkelt: Det fabriksbakade brödet innehåller massor av luft, medan grovt bröd innehåller mer mättande fibrer. En annan viktig sak angående detta är att grovt bröd faktiskt är mer hälsosamt om det bakas med surdeg och är långjäst. Angående osten har du redan fått svar av #21 
/Désirée
Frukost har jag inte ätit än, men jag gissar att det blir någon slags varm macka med ost och grönsaker på. Börjar bli hungrig nu, sådär två timmar efter att jag vaknat..
//Ida
Idag åt jag äggröra med råa grönsaker, salami, te och ett äpple
/Désirée
De senaste dagarna har det blivit rysk yoghurt med banan och te med lite honung
/Désirée
Rågbröd med smör, ost och ruccola, samt oboy till.
Polentafocaccia, kaffe till.
//Ida
Kör dubbla frukostar
. Gröt direkt på morgonen (helst nåt varmt när man är sömnig än). Och sen mackor o kaffe ett par timmar senare.
Här blev det banan och vatten, kaffe lite senare.
//Ida
Igår fick jag massa tyska korvpålägg som inte finns här i Sverige. Enda gången jag verkligen älskar mackor är med tyskt pålägg
Så idag blev det Lantbröd med Tewurst och lök mumma får borsta tänderna innan jobbet bara så man inte skrämmer gästerna !
#31 Nu är jag avis på dig!
Igår åt jag keso med rysk yoghurt kryddad med vitlök, örtsalt och peppar, paprika, rättika, gurka, salami och te med honung
Idag blev det 1 macka med tysk leverpastej och en med rökt skinka, paprika, 1/2 banan och te med honung
/Désirée
Polentagröt, sen macka med ost.
//Ida
Fyra vita rostbröd med jordnötssmör och sylt, kan det bli nyttigare? 

Mvh Stephanie 

Stephanie den frukosten är nog veckans nyttigaste 
Idag blev det grekisk yoghurt med en banan och lite äppelkompott, 2 Finn Crisp med Tysk leverpastej och te med honung
/Désirée
yoghurt och havrefras
igår blev det rågsurbröd med philadelphia, pastrami, körsbärstomater och sallad samt juice till.
Idag blev det risgrynsgröt med lite sirap och mjölk.
Rostat bröd och kaffe
//Ida
Krämig äggröra, lufttorkad skinka, paprika, tomat, rättika och te med honung
/Désirée
Filmjölk med "sauren kirschen" inlagda tyska körsbär. För en stressad mage var detta gudomligt
Slippa att tugga massor på morgonen när man ska iväg till jobbet är härligt det med!
havregrynsgröt och jordgubbssylt
Grekisk yoghurt med banan och lite vinbär + ett Finn Crisp med tysk leverpastej och te med honung
/Désirée
vaniljyoghurt.
havre- och äppelbröd med sojaost och grönsaker. Kaffe till.
//Ida
Keso med grekisk yoghurt, kryddad med vitlök, röd lök, örtsalt och chili, paprika, gurka, lufttorkad skinka te med honung och ett äpple
/Désirée
Här var det nyttigt banan och chokladtårta högg jag in på!
#49 Lördagsfrukost! 
//Ida
# 50 Ja har hänt mycket i veckan som var värt att fira.
gôtt att höra!
Då ska man passa på.
//Ida
2 mackor och yoghurt. Det tar sig 
2 kokta ägg med pepparmix, luftorkad skinka, paprika, gurka te med honung och ett äpple (Snart blir jag väl portad från sajten om jag skriver äpple en gång till
)
/Désirée
Vi lyxade till det idag, hotellfrukost på SAS Radisson i Malmö. Köttbullar, prinskorv, äggröra, stekt bacon, bullar och macka med pastrami, salami, gouda-ost, pannkakor och jordgubbssylt, juice, proviva, kaffe och ägg. En croissant blev det också om jag inte missminner mig. Kan ha glömt något. Gott var det och mätt blev man, nu står man sig bra till eftermiddagens innebandy! 
mvh Martin
kaffe och gårdagens pizza, kardemummakaka till efterrätt.
//Ida
Martin du skämmer då verkligen bort din sambo - härligt! 
Ida efterrätt redan till frukost? Ja det är söndag idag ja 

/Désirée
Dessan:
Ja, men så åt jag ju pizza till frukost också
Och sent dessutom. Man skulle nästan kunna säga att jag skippade frukost och åt lunch med tillhörande kaffe och kaka efter. 
Söndag var ordet!
//Ida
Idag åt vi tacos från gårdagen till seeen söndagsfrukost, snarare lunch.. Själv åt jag kötffärs, ananas, rödlök, chilisås och gräddfill - mums!
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
Måndag: Grekisk yoghurt med banan och vinbär, Finn Crisp med tysk leverpastej, te med honung
Tisdag: Keso med rysk yoghurt kryddad med peppar, vitlök och örtsalt,avocado, paprika, gurka, te med honung
Onsdag; Äggröra med rivna morötter och ost i, paprika, rättika, gurka, te med honung
Torsdag: Rysk yoghurt med banan och äpple, Finn Crisp med tysk leverpastej, te med honung
/Désirée
Grillat surdegsbröd med soyaost och lök. Vatten till, kaffe efter.
//Ida
Dumle.
Varannan fredag har vi avdelningsmöte och då hinner jag inte till cafeterian innan mötet och efteråt är det stängt för frukost. Oftast blir det då inget alls, men idag firade vi att vi nått några mål.
Mvh Emelie & Jack
Exa Equestrian, Ingen död fisk, 141km
Kaffe och skorpa. Blir nog en knäckemacka sen.
//Ida
2 kokta ägg med lite hemgjord majonnäs, räkor, paprika, rättika, gurka och te med honung. Nu dricker jag kaffe och käkar äpple
/Désirée
jag tror att äpple och rättika är ditt ledord, DesK? 
här blev det skinkmacka
He he Tassy!
Rättika är hur gott som helst på många olika vis, fast jag äter den oftast rå och i år har vi fått massor av fina äpplen, så jag plockar allt jag orkar och käkar så mycket jag kan 

/Désirée
Grönt te, knäckemackor och frukt. Har blivit min nya standardfrukost.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
Jag ägnade mig åt svartbakning igår 
3 grova surdegsfullkornsbröd med ost, leverpastej och skinka, paprika, te med honung och ähum äpple 
/Désirée
Yoghurt och müsli. Hittade en lågsockrad naturligt glutenfri variant från Risenta.
normalt gör jag ju den själv, men nu ville jag testa om denna var något att ha.
//Ida
här blev det rågbröd med skinka och oboy
#70 Vad var det för sort? Var den god?
Rysk yoghurt med banan, bär och äpple, en grov macka med tysk leverpastej och te med honung
/Désirée
Här blev det Yoggi drömyoghurt Vit persika & Vit choklad med skivad banan och vindruvor i. Dessutom två skivor av något bröd med mycket frön och lönneberga skinka på. Tropisk juice till.
Med vänliga hälsningar
Chess
#72 Yoghurten eller müslin?
Müslin var risentas nya, naturligt glutenfrial
Yoghurten är Fruttis majsyoghurt som jag syrar med yoghurtkultur så den smakar yoghurt och inte låtsas. Frutty säljs som pulver som man blandar med vatten, den får stå och svälla till sig och sen tillsätter jag en till två deciliter soyghurt eller yoghurtkultur från påse och låter den stå till sig i yoghurtmaskinen.
Idag åt jag grillad smörgås med soyaost och taggsvamp till frukostkaffet.
//Ida
#75 Jag menade i och för sig müslin, men det är toppen att du berättar om yoghurten också 
Jag åt rysk yoghurt med banan och äpple, en grov macka med tysk leverpastej och te med honung
/Désirée
Idag har jag ätit standardfrukost. En fralla med salami och paprika, med äppeljuice som dricka.
Mvh Emelie & Jack
Exa Equestrian, Ingen död fisk, 141km
Ja müslin var jättegod, den demades på vår ica som ny produkt. Helt ok. För de som tål vete finns även en som är grövre, mer fullkorn och en som är osockrad. Eller om den var sötad med endast fruktsocker.
Gula påsar med grön, rosa eller blå front.
//Ida
Kebab är gott! 
Eller jag tyckte det när jag åt kött, nu är jag inte lika säker 
//Ida
Jo men utan både kött och bröd, så blir det lite svårdefinierat. Blir till att göra en kryddanalys i så fall. 
//Ida
#82 Kebabtallrik kanske kunde vara något för dig 
/Désirée
Jo visst, det var gott när jag åt det.. utan kött och mjölkbaserad sås känns lite svårt.
Får kolla upp vad som definierar kebabsmaken.
Annars blir det ju bara en tallrik med mat, kanske med tacosmak om man har otur.
//Ida
Jag äter oftast utan den vita "vitlöks" såsen då jag är allergisk mot vitlök dom har ju faktiskt löjligt mycket att välja på här i Holland 
De har minst 10 olika såser som alla smakar lika gott och fyllningar både vegetariskt och köttbaserat samt olika bröd, rullar och en hel del annat.
Medarbetare på matlust
Lyx med andra ord, här får man välja på vit vitlökssås, och en tomat-chilivariant. Om man har tur har de en mild och en stark av den. Men annars är den röda stark och den vita mild.. typ. Lite vattnig sallad gurka tomat och lök och bara det där maskinköttet som är fullt med konstigheter. Maskinurbenad köttmassa berikad med blodprotein och annat tjafs för att få kallas människoföda. *hurr*
//Ida
Idag åt jag keso, med grekisk yoghurt kryddad med vitlök, röd lök, peppar och örtsalt, paprika, rädisor, gurka, äpple och te med honung
/Désirée
Grillad olivmacka, kaffe till. Frukt.
//Ida
Äggröra med ost, paprika, rädisor (fanns ingen rättika i butiken senast), saltrulle, te med honung och ett äpple
/Désirée
Kylskåps-kall grape + fil med bäppelsylt + kaffelatta
Jag seglade visst iväg lite där på slutet. [Lattor sitter i segel.] 
olivoljestekt bröd, med vitlök, veganost, gurka, tomater och saltgurka. Kaffe till!
//Ida
Grekisk yoghurt med varma bär, 1/2 banan, dinkelknäcke med färskost, te med honung
/Désirée
Svartbröd med saltrulle och ost, banan och äpple med rysk yoghurt, te med honung
/Désirée
vad är svartbröd?
Här blev det rågbröd med skinka och juice. Margarin till mitt stora förtret då smöret var slut
uäck!
grovt bröd, stekt i olivolja. Veganost, guacamole och grönsaker. Förskpressad juice till.
//Ida
Tassy jo jag har bakat svart 
Skämt åsido det är mycket mörkt grovt rågbröd, vilket på tyska heter (Schwarzbrot) = svartbröd på svenska 
/Désirée
ahaaa