Enkelt Plommonvin - recept
Jag gjorde på:
1,5 kilo frukt i bitar, rensat
1 citron
1 kilo socker
1 paket vanlig jäst
5 liter vatten
Koka frukten för att döda ovälkomna svampar och bakterier. Låt svalna till 37 grader. Vid äppelvin används med fördel mera frukt.
Rör i och lös sockret, lös och rör i jästen.
Häll i damejan (stavning?) eller hink med lock. Jag har det senare. Det finns vinhinkar som har tryckreglering. men det går bra utan också om man kommer ihåg att lätta på locket emellanåt och tryckutjämna.
Nu ska vinet jäsa, Under första veckan mår vinet bra av att röras/hinken röras så det blandar sig och så. En gång om dagen. Sen gör man detta en till två gåner i veckan resten av första månaden. Sen ska vinet stå. cirka tre månader till. totalt cirka fyra månader. Eller längre om man vill ha starkare. 
Sen ska vinet tappas på flaska. Kokade, destillerade flaskor. Pass på bottensatsen! Nu ska vinet efterlagras svalt. Gärna i källaren eller så, men det går i rumstemperatur också. Jo, innan man häller på flaska och stänger kan det vara bra att smaka och se om sötman är bra. Om inte, räddas vinet med mera socker. Då tar flaskjäsningen/-mognaden lite längre tid. Detta hände med äppelvinet jag gjorde i fjol. Men inte med fjolårets blåbärsvin.
Det jäser fortfarande så man måste lätta på trycket i flaskorna då och då, annars kan man få en vinfontän när man väl öppnar flaskan (har hänt
)
Nu ska vinet stå ett halvår till, med fördel längre. Ju längre desto godare.
Lycka till!
//Ida
Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade
Jo, man kan med fördel även använda rönnbär, paradisäpplen och annan syrlig frukt. Det blir jättegott! Ju surare frukt/bär desto mera socker.
//Ida
Intressant! Inget man gör när man är sugen på nåt gott dock 

Mvh Stephanie 

Nä, inte i omedelbart skede, men om man vet att man kommer vara sugen och nyfiken om ett år 
När man väl får in flytet så sätter man nytt ganska lagom till fjolårets är klart.
Undertiden kan man njuta sin romtopf som blir klar på 4-6 månader! 

//Ida
Ida vilket superbra grundrecept!
Jag ska sätta en sats med äpplen, jag har tyvärr inga plommon här 
Stephanie all vintillverkning tar tid! 
/Désirée
Detta är grundreceptet jag fick av min far, på ett ungefär. Då gällde det rönnbär och mer socker.
Man kan med fördel ha två citroner. Särskilt med sötare frukter.
//Ida