Järnrika grönsaker och frukter?
Välkommen in i klubben!
Mina barn åt aldrig någon industrimat eller välling när de var små.
Torkade aprikoser är en bra järnkälla, paprika, grönkål, broccoli är några grönsaker med bra järninnehåll. Vad som är mycket viktigt att tänka på är att äta något som innehåller mycket c-vitamin tillsammans med ett järnrikt livsmedel, då tar kroppen bättre upp järnet.
/Désirée
Ekologisk havre är bra mineralkälla över lag. Jag gjorde också all mat till min dotter 
Om jag inte missminner mig så är spenat fantastiskt bra, men jag kommer tyvärr inte ihåg hur det förhåller sig om man ska ge det till småbarn.. minns inte alls. Min tös älskade det i alla fall.
//Ida
Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade
Mörkgröna grönsaker brukar vara en bra ledtråd att följa för många nyttigheter, inklusive järn. 
Spenat ska man inte ge till små barn, välj istället mangold och grönkål 
/Désirée
#4 spenat, mangold, nässlor, bladselleri och rödbetor ska man inte ge enligt de nya rönen och vi måste vara extra noga att unvika det för hon har inte två fungerande njurar utan troligtvis bara 1-1,5.
tack för tipsen, torkad aprikos blandat med mango och pressad apelsin brukar slinka ner väldigt snabbt 
hur är det med blåbär? vad innehåller de för nyttigheter? De hhar blivit tjejens nya favorit nämligen
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Broccolimos var populärt hos mina barn när dom var små och det innehåller mycket järn.
Tänk jag hade något minne som kom upp vad gäller spenaten…
Nu känner jag igen det som berättas mycket väl.
//Ida
jag kan absolut ingenting om barn och deras matbehov, kan någon berätta för mig vad detta är för rön? Varför ska man inte ge.tex. spenat?
För att spenatens (och andra mörka bladgrönsakers) fytokemikalier hanteras av njurarna, och eftersom bebisens njurar inte är klara fullt ut så bör man inte belasta dem i onödan. Likaså vara försiktig med salt.
//Ida
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Har inga tips då jag inte har barn men kände bara en sådan värme att det finns föräldrar därute som tar ansvar för sina barns mat redan från första början. Sedan jag läste innehållet i Sempers mjölkersättning har jag varit anti färdigbarnmat. Otroligt starkt av alla föräldrar som lagar egen barnmat! Jag vet att det finns bra barnmat ute i butikerna utan tillsatser men färsk hemmalagad mat slår allt färdiglagat!
#10) Även om det finns barnmat i affären utan massa konstiga tillsatser, så innehåller den inte tillräckligt. Läste ett räkneexempel. Om ett barn bara äter burkmat, så måste detta barn äta 6 st burkar, hela, varje dag för att komma upp i rätt energimängd. Alltså rätt antal kcal. Då har man inte räknat på hur lite näring det är i varje burk. Sex burkar barnmat är mycket för en liten en.
//Ida
#10 tack känns skönt med lite postiv feedback. Det får man inte av BVC, de vill att man ska ge välling och industrigröt, bara för att det står som rekomendation hos livsmedelsverket, för den är zink och järnberikad..
Vi ser stor skillnad på vår dotter när hon äter färdigmat och hemmagjort, äter hon burkmat, behövs det 1,5 stor burk innan hon är mätt, hemma behövs det 1 stor burk sen är hon jättemätt..
Fridaas du anar inte hur mycket jag bråkade med BVC när mina tjejer var små! Enligt BVC var det fel av mig att amma tjejerna så länge som jag gjorde och det var lika fel att jag lagade all mat åt tjejerna från grunden. Välling och burkbarnmat gick inte att få i dem! Men det vägrade BVC-tanterna att lyssna på! Så mitt råd är: Stå på dig, det är du som vet bäst vad ditt barn behöver och mår bra av! Peppkramar 
/Désirée
#13 Bråkat angående ammning gjorde vi med,men inte av samma anledning. Utan för det var jättefel att ge min dotter ersättning när mjölken sinade när hon var 3,5mån, för enligt dem sinade den inte alls utan hon krävde bara mer, men att se sin dotter gallskrika varje kväll i flera veckor för att hon är hungrig är inte okej, e.nligt bvc var hon inte hungrig utan hon hade kolik, konstigt då att hon slutade så fort hon fick ersättningen.
Enda burkmaten som hon får regelbundet är katrinplommonpuréen, testade att göra själv en gång och det var hur kletigt och segt som helst, efter det får det bli färdiggjord.
Smakar man på burkmat är den ursäkta ordvalet, men jätteäcklig! Medans min hemmagjorda mat, skulle jag kunna äta själv om jag bara tillsatte lite salt.
Men jordgubbar borde vara järnrika va? Har för mig det.
#14 Tips på egen katrinplommonpure: Blötlägg plommonen över natten. Sen sjuder man dem länge och fyller på vatten så fort det tjocknar för mycket. Tills plommonen har rätt koncistens och är alldeles söndriga. Mosa eller mixa vid behov.
//Ida
Jag blev chockad när jag gjorde purén över hur mycket vatten det gick åt, både i blötläggningen och i kokningen. Plommonen blir tre gånger så stora om inte större. Jag klippte ytte-pytte bitar när jag kokade, och efteråt var de kuber/bitar på över en cm.
//Ida
#14 Du gjorde helt rätt som gav din dotter ersättning, tycker jag. Om jag inte minns fel kan jordgubbar ställa till problem med exempelvis eksem. Kanske kan du prova att ge ytterst lite hemgjord jordgubbskräm, då märker du ju om din dotter tål det. Plommonkräm kokar jag som Ida beskriver, men hela och mixar dem när de är färdigkokta.
/Désirée
Vi gör också egen gröt till vår son. För att järnberika den mal vi i paltbröd (Mjälloms bröd med blod i) samt quinoaflingor.
Åsa det är ett toppenbra tips! 
Fridaas hur går det för er?
Skulle ni uppskatta en artikel om att göra sin egen barnmat?
/Désirée
#20 jodå det flyter på bra tycker jag. Just nu försöker vi lära henne att äta fisk, inte alls populärt enligt henne dock, fast jag förstår henne mycket väl 
Men annars så går det bara bra, havregrynsgröt med torkad aprikos, mango, banan, blåbär eller jordgubb är det godaste man kan äta 
Jag skulle gärna vilja läsa en artikel om hemmagjord barnmat.