Matlust iFokus

Matlust

Etiketterrådtips
Läst 3667 ggr
nystuga
0

Göra egen sötost hur?

Flört hej hej skulle vilja prova att gör egen hårdost så lik hushållsost som det går, någon som vet hur jag ska göra den ska INTE vara salt utan snarare söt hälsningar mia

storost
0

Hej mia. Jag har en utbildning i färbådsmejeri. Att göra egen hårdost krävs en stor del av lagringsmöjligheter med rätt fukt och temperatur. Sen är det - enligt mig - inte ett stort problem att ha socker i osten istället av salt. Båda två ämnen är en typ konserveringsmedel. Det behövs till en press för att få ut vatskan ur ostmassan, ostduk, former osv. Jag personligen vorre avstå att tillverka egen hårdost för hushållsbruk.

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

DesK
0

Det är inte alldeles enkelt att göra hårdost hemma, men det går om man har bra förvaringsutrymme Glad Hum jag förstår dock inte riktigt din önskan om en söt ost? Vanlig hårdost innehåller sällan eller aldrig socker, ej heller hushållsost, just hushållsost har ju en tydlig sälta.

Grundprincipen för att göra hårdost är att tillsätta löpe till färsk mjölk, värma, röra och sedan låta det rinna av genom en silduk. Därefter arbetas ostmassan med salt och eventuella andra kryddor och sedan packas den i formar och lagras. Vid hemmatillverkning får du aldrig samma koncistens på osten som mejerierna får.

Först bör du testa att göra färskost av olika slag, genom att låta yoghurt eller fil rinna av genom silduk eller kaffefilter och sedan smaksätta denna på önskat vis Glad

/Désirée