äter mycket dåligt behöver hjälp och tips
Hej jag heter evelina och är 22 håller på med hästar och jobbar ganska mycket. Just nu har jag sommarjobb som travhästskötare plus att jag har hästar hemma. Att träna - Men saken är den att jag bara äter 1-2 gånger om dagen vilket ju är alldeläs för lite. Ju. Frukost kan jag inte äta . Jag blir inte hungrig och då äter jag inte och ibland mår jag illa när jag ska äta. Fast ibland kan jag äta mat för två stora karlar. Ibland äter jag någon godisbit under dagen och sen inge mer, så kan jag göra i några dagar och typ bara äta någon smörgås - Någon som har samma problem. Som jag.? Känner att jag blir trött och slö och det här kommer inte hålla, men vet inte vad jag ska göra. Känner ibland att jag inte har tid att äta.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Kolla på mat med lågt kolhydratinnehåll, som LCHF så kanske du blir piggare.
Och sedan tvinga dig själv att äta mera. Om inte ordentliga måltider så kanske mellanmål.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag känner igen mig jätteväl. Har också häst men jobbar inte inom den branchen längre.
Angående frukosten. När jag jobbade på en gård så gick vi ut och fodrade alla djuren först, sen åt vi själva frukost. Detta har följt mig sedan dess och jag får aldrig ner någon mat direkt på morgonen. Nu när jag har vanligt 7-16-jobb så kliver jag upp strax efter 6 och äter frukost först när matsalen öppnar på jobbet (8.15). Där blir det en dubbel fralla med salami, paprika och en äpplejuice.
Numera äter jag riktig lagad mat på jobbet och håller mig relativt mätt och pigg på det. På kvällarna blir det en macka eller två, antingen innan eller efter jag varit hos hästen.
Mitt stora problem är tid och ork att laga riktig mat. Att dessutom bara laga en portion gör inte det roligare precis…
Mvh Emelie & Jack
Exa Equestrian, Ingen död fisk, 141km
Försök att ordna så att du äter flera mindre mål per dag och undvik godis och sötsaker, men ät gärna frukt och grönsaker istället. Eftersom du har svårt med frukost, så kan du kanske se till att få i dig lite frukt och grönsaker när du hållit igång några timmar
Också jag känner igen det du skriver, men med lite övning kan du få bukt med problemet.
Planera för några dagar i taget vad du ska äta och gör en lista, se till att ha allt hemma, då går det ofta lättare att få i sig maten. Om du har mikro och frys kan du kanske laga några favoriträtter en dag eller kväll när du inte har något annat för dig. Sen fryser du ned rätterna i lagom portioner och tar fram de dagarna du inte har tid, lust och ork att laga någon mat.
/Désirée