Tips på vegetariska rätter
Vi är ganska så nya i djungeln av vegetariska rätter och skulle behöva lite tips!
Vad som helst är välkommet 

Det är längesedan jag var vegetarian, men två rätter som var populära var Fänkålsgratäng och linsbiffar med kokt potatis och löksås.
Fänkålsgratängen är enkel. Lägg potatismos runt om i en ugnsform. Lägg i den kokta fänkålen i mitten och fyll på med vit sås. Toppa med riven ost, eller skorpmjöl och gratinera i ugn.
Mycket recept finns i grönrutiga kokboken.
Sajtvärd för Foto
Sajtvärd för Fågelskådning

Spaghetti Napoli (bara tomatsås) eller Spaghetti Pesto eller Spaghetti alla arrabiata (med tomat och chilli sås)
Pizza i olika grönsaksvarianter
Soppor med grönsaker
Chilli sin carne (chilli utan kött = bara med grönsaker)
grönsakslasagne
Ravioli con formaggio (med ost och kryddor i)
Risotto ai funghi (svamp risotto)
Ris med wokade grönsaker
Muffins med grönsak och majs i
grönsakspaj (till exempel med spenat och nötter och ägg)
tallrik med olika sallader som potatissallad, rissallad, coleslaw, morotssallad och så vidare.
En del vegetarianer äter fisk. Om ni gör det också, då blir utbudet ännu större.
Vänliga hälsningar Stephan

Vi är också nybörjare i den vegetariska matlagningskonsten. Inte alltid så lätt men börjar hitta fler och fler rätter som är riktigt goda i vår smak. Vi äter dock fisk fortfarande och liiite kött också. Här följer några tips:
- Falafel (obs! blötlagda, okokta kikärtor)
- Rödbetsbiffar (rödbetor, potatis, lök, sojamjöl, örtsalt med mera) med fetaoströra innehållande blomkål, turkisk yoghurt, vitlök med mera.
- Vegetarisk lasagne (zucchini, morötter, lök, bladspenat, fetaost, krossade tomater med mera)
- Linsbiffar (röda linser, morötter, lök, solrosfrö, havregryn, feta, soltorkade tomater, oregano, chili med mera)
- Hasselnötsbiffar (nötter, lök, rotselleri, zucchini, ägg, fransk senap med mera)
- Squashplättar ( squasch, lök, persilja, ägg, smör med mera)
- Ugnsbakade grönsaker med stekt halloumi (kålrot, morot, palsternacka, broccoli, blomkål, lök, rödbeta, fänkål med mera)
- Goda soppor (grönkål, spenat, tomat, potatis och purjolök, linser, rödbeta, trattkantarell, vita bönor med mera)
- Basilikaquionaoa med fetaost och rödbetor (bladspenat, rödlök, citronsaft, valnötter med mera)
- Raggmunk med lingon, grädde och råkosttallrik i stället för fläsk
- Smörgåspålägg; hummus, banan, päron, ost, ägg, keso med tomat och örtsalt med mera.
- Grodda mungbönor, alfalfa med flera. Busenkelt och gott!
- Kidneybönsallad (olja, vinäger, salt, peppar, hackad lök, persilja)
- Vitkålssallad
Det finns verkligen otroligt mycket men jag har lite svårt för det här med bönor, linser och "konstiga grönsaker", som jag brukar kalla det. Jag är till exempel inget fan av zucchini men vet ändå hur mycket man kan göra med det!
Vill även tillägga att vi inte är vegetarianer utan bara vill ha en vegetarisk rätt på matsedeln varje veckan 
Vilken trevlig tanke att ha en vegetarisk dag i veckan
Jag har också kört med det i perioder.
Här är några av mina gamla favoriter:
Lasagne med spenat- och kesofyllning
Pastasås av grovrivna morötter, lök, någon grovriven potatis, grovriven kålrabbi, strimlad paprika, burktomat, ganska hett kryddad och mycket parmesan ovanpå. Samma grönsaksröra kan man också ha i lasagne.
Kikärtsgryta
Ädelostpaj
Nykokta primörer (späda färska grönsaker) med hemgjort kryddsmör
Pösig ugnsomelett med svampstuvning
/Désirée
Jag lagar oftast spaggetti och köttfärsås precis som med kött fast jag använder mig av sojakött. 
#6 Personligen tycker jag att det blir mycket godare än den riktiga färsen, rekommenderar varmt!
Skulle gärna prova quorn också, men det verkar vara äggvita i all quorn? Eller har vi dåligt sortiment i butiken? hur ser det ut?
#6 och #7 Sojakött har jag aldrig provat. Var hittar man det?
Tassy tyvärr innehåller all quorn äggvita vad jag vet 
/Désirée
Då får jag klara mig utan quorn helt enkelt 
Jag hittar sojaköttet i frysdisken på både coop och ica. En grön påse från "hälsans kök" tror jag det är.
Då ska jag kolla nästa gång jag handlar, för jag måste ju testa att laga till det och smaka på det 
/Désirée

Quorn - hos mentoronline finns det information om hur man tillverkar quorn. Som köttersättning är också gluten möjligt.
Vänliga hälsningar Stephan
Qourn innehåller äggvita det stämmer bra så jag tål inte den
Sojakött kan man köpa fryst "hälsans kök" har en. Så finns det torkad som man förväller. Det finns flera internetbutiker också. Ananrs är Linsfärsås också gott. Bara koka röda linser i krossade tomater med de kryddorna du gillar att ha i färsen i 15 minuter. Jag avnänder mig av tacokrydda. 

Potatis- och purjolökssoppa
grönsakssoppa
vegetarisk ärtsoppa
Oj vad soppor det blev 
Sallader med ost och annat gott i
Ost och broccolipaj, om ingen redan sagt det 
Tacos med corn/sojakött
Jag gillar oxå falafel och rekommenderar det varmt, vet dock inte hur den man köper eller gör hemma smakar. har endast ätit på resturang och då var den "hemmagjord"
Det var nog det jag kunde bidra med
är själv inte vegeterian, men har en kompis som är det samt svärfar så man får ju fnula ibland.
Palt!
Mums, urgröpta auberginehalvor som fyllts med en grönsaksröra bestående av aubergineköttet, hackad lök, vitlök, krossad tomat och kryddor. Blandas med kokt ris och gärna champinjoner eller annan svamp. Strö riven ost över och gratinera i ugn. MUMS!
(Mitt eget recept)

Jag brukar göra en jättegod vegetarisk spenatlasagne!
Tricket med denna lasagne är att man inte gör någon skild vitsås utan blandar allt i samma karott!
Recept:
2 burkar krossade tomater (alternativt färska hackade tomater)
1 stor gullök
1 stor rödlök
3 vitlöksklyftor
1 stor ask färska champinjoner
Stort knippe färsk hackad spenat / 1 påse frusen spenat
½ liter komjölk/soyamjölk eller dylikt
Riven ost
Lasagneplattor, vanliga och plattor med spenatsmak
Kryddor enligt smak, till exempel havssalt, svartpeppar, chilipulver, cayennepeppar, oregano, paprikapulver med mera
1. Hacka champinjonerna i ganska stora bitar och stek dessa i smör och olja
2. Hacka lökarna fint, stek dessa tillsammans med champinjonerna
3. Tillsätt de krossade tomaterna
4. Tillsätt spenaten
5. Tillsätt mjölken
6. Kryddorna tillsätts
7. Osten rörs ner
Smaka av
8. Varva röran med plattorna i en stor form
8. Sätt formen i ugnen på cirka 250 grader i cirka 40-45 minuter (kom ihåg att kontrollera färdighetsgraden med en gaffel under tiden så att plattorna helt säkert är genomkokta när man tar lasagnen ur ugnen)
Absolutely delish!

#15 påminner mig om en annan gammal goding, fyllda paprikor, gör någon god vegetarisk röra, se ovan och blanda ner lite kokt ris, fyll paprikor, gärna i olika färger och toppa med riven ost. Stek i ugnen tills de har fått fin färg 
/Désirée
Morot och apelsinsoppa ska vi äta i kväll.Det bådar gott.
De här linsbiffarna är fantastiskt goda.
De här bönbollarna är också väldigt goda (jag använder dock färsk ingefära istället för syltad)
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag har varit vegetarian i hela mitt liv.
Jag brukar oftast ersätta köttet med qourn- och sojaprodukter. Så jag kör på ganska lika recept.
#10 Min kille tycker inte det är så stor skillnad och ibland ingen skillnad alls (beroende på hur man tillagar det).