Kan man frysa in gröt?
Kan man frysa in gröt och sedan tina upp gröten igen efteråt? Självklart kan man men blir det lyckat?
Med vänliga hälsningar, Sophia
Medarbetare på Matlust och Exotiska djur

Gröt är ju inte speciellt dyrt så prova du och se
Skulle nog kunna tro att man ska tillsätta lite vätska när man värmer den, åtminstone brukar det behövas om man micrar gröt som stått i kylen över natten.

Men om den är fryst blir det ju extra vätska med isen som bildas. Jag ska nog testa och om det fungerar är min morgon räddad då. 
Jag har fryst ner en gång, det blev minsann inte gott när det värmdes, men den håller sig som tur är rätt bra under lock i kylskåpet i flera dagar annars.
om jag inte minns galet har jag fryst risgrynsgröt med gott resultat flertalet gånger.

Sen undrar jag spontant vad poängen med att frysa in gröt är (om man inte råkat gjort alldeles för mycket och vill spara). Det tar väl lika lång tid att tina den i micron som att göra den där. Iaf om vi pratar typ havregrynsgröt.

Jag tänkte att jag kunde bara göra en fet sats gröt och sedan frysa in i portions burkar. Tomtegröt då eller risgrynsgröt som det kanske kallas.. hur som helst den vita gröten man äter till jul.
Jag är så lat att jag inte orkar koka gröt och grejer på morgonen/lunchen utan för mig är det - upp ur sängen - ut med hunden - puss attack med illrar,katter och annat och sedan hoppa över frullen eller ta det närmsta snabbaste.
Det verkar ändå lite av en omväg att först koka gröt, sen frysa den och sen tina en portion om dagen. Gröt håller minst en vecka i kylen så varför inte bara koka en laddning som räcker hela veckan och värma lagom mycket varje dag 
/Désirée
Håller med DesK, dock går ris bra att frysa in, då är det bara att koka upp lite vatten hälla ner riset så blir det klart på bara några minuter, så fick vi göra på jobbet då vi inte hade mer än 10 minuter på att laga mat och äta ibland.

Ja kanske lite omväg… får se hur det blir