Vilken är den godaste köttbiten?
jag är nyfiken på vilken den godaste köttbit ni ätit. nån som käkat kobekött till exempel, eller nån som köpt 800 kronor per kilo entrecoten på östermalmshallen? har ni tillrett den själv eller har ni ätit den på nån restaurang?
själv har jag faktiskt ingen aning tyvärr men det finns ett par minnen som etsat sig fast.

För några år sedan var jag på semester i Brasilien. Inte så långt från hotellet låg en otroligt mysig resturang på stranden som serverade helt fantastiskt god grillad mat. Man valde något ur menyn som kocken sedan grillade enligt önskemål och sedan skar upp vid bordet. Köttbiten tog han därefter tillbaka till grillen och höll varm på något magiskt vis för att sedan komma tillbaka när det var dags för påfyllning. Jag vågar påstå att hela prispallen av de godaste köttbitar jag ätit upptas av den restaurangen. Det går faktiskt inte en dag utan att jag längtar tillbaka. Ja, jag skulle faktiskt byta min lägenhet mot en middag där ikväll, eller i alla fall chansen att få äta där ikväll 
Det här skäms jag ju nästan för att säga - men jag har testat Belgian-Blue-kött. I Bryssel, i Europaparlamentets egna foodcourt, serveras det synnerligen stolt - det är ju det bästa köttet de har. Var det gott? Ja. Faktiskt. Riktigt, riktigt, riktigt gott…

Mäh Anne!!!!!!
Ja, jag vet… *hänger med huvudet*
Det godaste köttet jag ätit är faktiskt hästfilé. Inget slår det.
//Lina
jag har ätit mycket gott kött i mina dar, men just nu ligger suovas etta på min topplista. Jag älskar rökt kött och fisk och detta är alltså lättrökt, lättsaltat renkött som man steker. Åh, det är så gott. Och extremt mört!
Om ni befinner er i Stockholm kan ni bege er till husvagnen vid Slussen med skylten "Samisk slow-food" och testa en portion suovas med hemgjort potatismos och lingonsylt och sallad. Höjdarkäk! Jag var där i lördags, förmodligen sista uteserveringslunchen för året…
Limousinekött i vår köttaffär smälter i munnen. Två entrecôtebitar bidde 800 gram!

nu har vi gjort det - lyxat till det o testat entrecoten i östermalmshallen 
jag stekte den i torr panna. smörjde in köttet i lite olivolja, saltade o pepprade ganska försiktigt då jag ville ha så 'ren' köttsmak som möjligt. stekte den drygt en minut på varje sida och lät den sedan stå på ett varmt fat (värm ugn till 100 grader o låt det stå där o bli varmt, ta ut när det är dags) med folie runt i cirka fem minuter. åt en sallad med lite tomater, sallad o bönor till. den var enormt god, troligen den godaste köttbit jag ätit.
frågan är om den var värd sitt höga pris? vi åt en bit var à cirka 250 gram, det blev 480 kronor. lite sallad till dryga 500 kronor för en otroligt god måltid för två. sätter man det i relation till restaurangbesök är det ju inte överdrivet. men lagar man själv är det ju ganska mycket pengar.
det man kunde göra är ju att köpa nån annan fin köttbit för 250-500 kronor /kilo o jämföra med, det kanske är det bästa
hur som helst var det en väldigt god måltid jag inte ångrar och troligen kommer att göra fler gånger om jag anser mej ha råd.

Jag är svag för hjort. Tydlig viltsmak utan att bli frän som till exempel hare. Grillade hjortracks för en vecka sedan. En glaze följde med från viltaffären i Söderhallarna men det kändes nästan hädande att använda den.

revbensspjäll är min favorit på grillen och i soppor och annat. eller bara i ugnen . om man ska grilla dom så kokar jag dom i buljong först så dom blir möra. väldigt gott och enkelt. sen har man ju naturligtvis hemgjord glassering till dom när dom ligger på grillen 

#2 Jag håller med, har också ätit belgian-blue i Belgien, det slåt det mesta. På ett litet oansenligt hotell som vi passerade på väg hem från Frankrike, men maten var gudomlig. Det möraste och godaste jag någonsin fått.
Stek-/grillkött Hästbiff, slår det mesta!
Grytkött oxsvans!!
//Ida
Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade