Matlust iFokus

Matlust

Etiketternötviltgris
Läst 1232 ggr
[ngupa]
0

Mormors enkla köttfärssås - LCHF - recept

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

cirka 2 portioner

Ingredienser:
500 gram gräsbetesnötfärs eller blandfärs
1-2 gula lökar
30-50 gram smör
salt och peppar
1/2 deciliter tomatketchup (60 gram) (16 gram kolhydrater per 100 gram)
1 matsked chilisås (10 gram) (26 gram kolhydrater per 100 gram)
1 matsked tomatpuré
2 deciliter vatten uppvispat med 1/2 tesked redix
eventuellt 2 deciliter vispgrädde om du vill ha mera fett i

1 paket shiratakinudlar = 0 kolhydrater

Gör så här
Fräs färs och lök i smör och gärna i gjutjärnsgryta.
Salta och peppra efter smak.
Häll i tomatketchup /chilisås /purén och eventuell grädde. Häll sedan i vattnet med redixen och rör runt rätt kraftigt, låt småputtra i 10 minuter.
Under tiden tömmer man ut påsen med shiratakinudlar i ett durkslag och sköljer noga med KALLT vatten.
Antingen lägger man i nudlarna i grytan och rör runt eventuellt delar dom i något mindre bitar med en sax, eller så lägger man upp nudlarna direkt på tallriken och skedar upp den heta köttfärssåsen över nudlarna.

Här serverade jag strimlat vitkål till Glad

Detta är min mammas gamla recept, från då pastan dök upp och började bli lite vanlig. Familjen kallar den mormors köttfärssås.
Självklart serverades det spagetti till, men nu är det shiratakinudlar som gäller, de hittar man i LCHF butiken på internet och där hittar man också redix. Men är man inte noga med redningen och glutenfritt så går ju vetemjöl lika bra.

Tips: för de som kan tåla mer kolhydrater, så rev jag ofta morot i såsen som fick koka med för att barnen skulle få lite mer grönsaker.

[ngupa]
0

För den som äter lchf och reagerar på ketchup och chilisås, så ser jag detta som smaksättare.

Jag har lagt in hela receptet i Min mat och då blir fördelningen så här:

Protein 97,09

Fett 96,73

Kolhydrater 11,33.

Detta är för 2 portioner med 30 g smör och utan grädden.

% satsen ser ut:

3% kolhydrater

30% protein

67% fett

DesK
0

På liknande sätt gör min sambo köttfärssåsen, men han tillsätter alltid rejält med vitlök också Tungan ute

Shiratakinudlar måste jag också prova - hum önskelistan på beställningsvaror börjar bli lång Flört

/Désirée