Matlust iFokus

Matlust

Etiketterrådtips
Läst 2474 ggr
[tililili]
0

Ja, precis, den där matlusten

Såg och läste precis tråden Det där med matlust. Jag kan väl inte riktigt säga att jag är i samma sits.

Men äter jämt det gör jag, ett evigt sug.

Skillnaden är att jag är bulemiker, jag småäter tills jag får panik över mängderna… då har jag sån ångest att jag hetsäter och kräks.

Jag vill så gärna hitta tillbaka till en normal matlust!

För jag tycker inte riktigt om mat längre. Ibland kan jag få till att det smakar gott…litegrann. men oftast är det så laddat att jag inte orkar tycka om det, alternativt försöker jag göra det så "nyttigt" att det egentligen inte är särskillt gott…

Jag vill bara äta normalt, sluta stressäta och sluta äta av tristress… hitta matlusten

DesK
0

Detta är ingen enkel situation som du har hamnat i. Du bör nog försöka få viss professionell hjälp. Vad vi här på Matlust kan hjälpa dig med är att bidra med inspirerande recept till bra och god mat och samtal kring maten vi äter. Kom också ihåg att nyttig mat ofta är god mat. Du skulle cokså kunna berätta lite här om vad du äter en vanlig dag, så kanske någon kan ge dig lite mer konkreta tips till eventuella förbättringar.

/Désirée

[Tassy]
0

Jag föreslår att du tittar in på sajten ätstörningar iFokus, men jag förstår om det bär dig emot. Det tar emot likväl som att söka hjälp, man blir plågsamt medveten om sina problem. Men kämpa dig igenom det och ta emot hjälpen som finns där, och framförallt; våga lita på de som försöker hjälpa dig sen.

Jag är själv före detta bulimiker, jag tog mig ur problemen själv. Min kropp ställde ultimatum tillslut och jag kommer alltid att få lida i sviterna efter mina ätstörningar.

Jag har fortfarande tunga dagar, men de mängder medicin jag måste äta fungerar bra som alarm.

[tililili]
0

Har i perioder fått hjälp och kommer, om ett par veckor förhoppningsvis få komma till ngn doktor igen.

Har varit anorektisk tidigare, tror att det bidrar till att jag har så svårt att låta bli att småäta. Det är så kopplat till den tiden att pressa sig själv mot matsug…

Försöker för närvarande äta gröt till frukost… lite lugnt. Tycker om gröt… Fast det är ju lite tråkigt. Vill ha alla smaker. Om jag nu väl äter. Älskar smörgås och sån "frukostmat". Fast kanske mer inbillning, det ser gott ut, jag saknade det när jag unvek det. Vill ha mkt smak egentilgen och det är det ju inte direkt på smörgås och fil.

äter medelstark tacosås dirket ur burken utan problem…

Fast allra skönast skulle vara om jag slapp äta.

vinteralvan
0

Jag själv har BED och märkte att med LCHF så försvann det mesta av suget, har väldigt sällan hetsätningsattacker nu för tiden.

[tililili]
0

åt efter det ett tag, funkade ganska bra, men orkar inte hålla det i längden, just nu går det inte alls, har försökt…