Matlust iFokus

Matlust

Etiketter: matbrödsmörgåstårtorkaffebröd
Läst 2399 ggr
Real
0

Tårta till födelsedag

Hejsan fyller år om 9 dagar. Ska bjuda på tårta tänkte jag..
Brukar jämt göra gräddtårta och tänkte väl göra de i år med (dom är rätt populära)
Men har ni några ideer? På tårtor överlag eller goda fyllningar eller annat till gräddtårtor?

tack Glad

Snuan
0

Har samma dilemma. Fyller år om 8 dagar och vill gärna kunna bjuda min kära men kräsna svärmor på något smaskigt som får henne att trilla av stolen Skrattande Någon måste ha något.

Salmiak
0

Min grabb ville ha en klassisk princesstårta.

Det var min första tårta någonsin. Så det var lagom komplicerat Skrattande

[Asta]
0

Beror på vad du menar med tårta, men jag har en oerhört kraftig chokladkaka/tårta jag brukar göra. När jag skulle baka en tårta till min mammas 80-års dag önskade hon sig just den här. Den är grymt, grymt god.

Real
0

Den där lät grymt god men jag vill ha mer åt tårthållet än åt kakhållet om du förstår Glad men den där tänker ja tusan göra nångång snart Skrattande mums! verka inte komplicerad heller, tack

bnoffan
0

Jag är uppväxt med marängtårta! Supergott med fyllning på grädde och bär. Enkelt att göra dessutom

Real
0

Har ALDRIG lyckats med maräng tårta Skrattande

Anne
0

Real - vad går snett? Glad

Kokoskorven
0

Helt seriöst du kan göra vad du vill, bara du inte köper tårtbottnar! Baka dem med många ägg och mycket smör så blir det succé, jag lovar!

Real
0

Anne: ja marängen, jag får den inte att bli helt klar, antingen blir de geggig eller bränd. Skrattande

Jag brukar köra vanliga tårtbottnar och så har ja mosad banan, socker emellan med grädde och brukar dutta saft på bottnen. MEN, antingen så är det bananen (tror de) eller så är de saften som gör att de blir jättekletigt efter ett tag i botten av tårtan. De blir inte så fräscht liksom blött bröd är inge gott Flörtfast mina tårtor brukar bli succe lätta och goa!

Tänkte pröva att ha vitchockladmousse emellan denna gång, vad tror ni?

Anne
0

Sluta lägga på saft, så ska du se att bottnarna inte blir lika soggiga Glad Vit chokladmousse tror jag blir gott emellan!

Marängbotten brukar behöva stå i ugnen på eftervärme, helst hela natten. Annars blir de lätt lite för kletiga.

Real
0

Aha, de visste jag inte Glad ska pröva det någon gång känns lite riskabelt när man ska pröva till ett kalas hellre ett säkert kort då Skrattande

Okej, kanske ska strunta i saften då Glad var bara ett bra sätt att få lite frukt smak med.

Tänkte göra en cheesecake med, har ni några bra recept på en enkel cheesecake? Hitta en på Arla köket tror jag men den kändes lite väl basic. Glad

Åsa
0

När jag var liten gillade jag inte ljusa tårtbottnar till gräddtårtor så när jag var i tonåren kombinerade jag ihop en med mjuk chokladbotten i stället:

botten:

100 gram smält smör

2,5 deciliter vetemjöl

3 deciliter strösocker

2 tesked bakpulver

3 matsked kakao

1 tesked vaniljsocker

2 ägg

1 deciliter ljummet vatten

1) blanda alla torra ingredienser ordentligt (gärna med elvisp på låg fart) för annars blir det vita mjölklumpar i kakan.

2) smält smöret och häll det över mjölblandningen. Kör med elvisp till klumpig gegga.

3) blanda ägg och vatten och häll blandningen över geggan.

4) rör ihop mycket FÖRSIKTIGT för hand. (Det blir en klumpig smet men det ska det vara. Smakar som chokladbitar i kakan fast det inte är det.)

5) grädda i bröad springform i 175 grader i cirka 40 minuter.

tårtan:

2 deciliter vispad vispgrädde

1 hackad dubbeldajm

1 påse frysta jordgubbar (som tinas och mosas med gaffel)

Dela bottnen i två och lägg jordgubbarna mellan. (Nu rinner saften ner och saftar till den undre delen och det är bra för denna kaka. Om man vill kan man hälla lite saft även på den övre delen. Det blir godast om man gör detta dagen innan. Sedan är det bara att bre på grädde och strö över dajmen. Den är enkel att lyckas med och enklare att göra än det verkar.

Kakan är även god som kaka bara!

Åsa

Gasoline
0

Min mor brukar ha mosad banan och vaniljsås i. Dock ser inte bananmoset så frächt ut dagen efter

Rickard007
0

Marsipantårta! Semletårta!

mrsAngel
0

Chokladpudding och vaniljkräm.

Snuan
0

Har du bestämt dig för någon tårta Real?

Jag har i alla fall köpt ett grönt färdigkavlat marsipantäcke. Men skulle vilja fylla tårtan med något annat än traditionell prinsesstårtefyllning. Frågan är bara vad?

Real
0

Ja, jag ska ha två stycken gräddtårtor med vit chockladmousse och mosad banan med grädde emellan. Och så grädde på förstås och blåbär uppe på hoppas de går ihop Flört tror de blir gott i alla fall. Glad

Sen ska jag ju göra en cheesecake, men hitta en helt vanlig eller vad man säger. Den sorten man fryser in. Men när jag sa de till en vän som är helt cheesecake galen frågade hon vilken smak. Men de är ingen smak i de receptet? Så vart lite osäker hum. Är ju bara vanliga ingredienser och digestivkex.

Real
0

Hum, tänkte över den här vit chokladmoussen som ja ska ha emellan är ett väldigt enkelt recept jag har. Bara koka upp vispgrädde och blanda ner chockladen så att den smälter sen in i kylen i 3-4 timmar, och så vispar man upp den sedan till önskad konsistens. Låter de rätt eller? Har ingen erfarenhet av sånt.

Real
0

Hoho? please funkar de?

Och man behöver ingen smaksättning i cheesecake va?

KickanW
0

Att ha banan och sylt i är det godaste som finns. En vanlig sockerkakstårta med grädde på Glad

Pernilla
0

#18 Jepp! Precis så gör jag också vit chokladmousse - jätteenkelt! Tänk bara på att inte få vatten i chokladen när du smälter den - då blir den grynig.

Real
0

Men man smälter chokladen i den varma grädden? Då kan det väl inte bli vatten i det? Eller kan det Glad

Anne
0

Nejdå, så kan du göra - hacka chokladen och lägg i en skål. Koka upp grädden och slå över, rör ordentligt Glad

Anne
0

Glömde. Rent tekniskt är det inte en mousse, men däremot en vit chokladganache - snarare en tryffel Glad

Real
0

Okej, men det stod att de var bra för fyllning till tårta. så de borde ju bli bra Glad tack i alla fall.

Åsa
0

om man tycker att mosad banan med grädde att ha emellan får trist färg snabbt kan man blanda den med kakao.

åsa

AnneN
0

Om man tycker att en vanlig gräddtårta ser lite för tråkig ut så kan man blanda i lite karamellfärg i grädden

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

deia
0

Real

Hope I understood right you want ideas for fling a birthday cake.

1 can of condensed milk

200 grams of minced cashew nuts

50 grams of butter

Mix all ingredients and boil them, always mixing with a spoom very well, low hit after starting boiling, cook for 10 minutes.

You also can boil the condensed milk can (without opening it) for 1 hour.

Open it when it's cold, spread the cream on the cake and spread minced strong cheese (like parmezon) on the cream.

If you like, you mix the cream with 100 g (or more) of plooms cut in small pieces before you spread it on the cake.

Also I like this one:

Mix very well 1 can of condensed milk with 1 box of milk cream (15% fet at least)

Mix again with 1/2 tea cup of lemon juice and let it rest for 2 hours. It's ready to use.

One more: 

1 can of condensed milk

1/2 can of coconut milk (it can't be light)

1 box of milk cream

Mix and boil it always mixing with a spoom. When it starts boiling, reduce the hit and put 2 table spooms of maizena of corn already mixed in the other 1/2 of coconut milk can. Always mixing not to burn it, cook for 5 minutes and it's ready.

Spread on the cake and ornate with minced coconut and fruits (ploomms, pinapple, berries)

I like to use natural flowers with fruits to ornate cakes also.