Matlust iFokus

Matlust

Etikettveggo-vegetariskt
Läst 2433 ggr
[TrevorS]
0

Vegetarisk Tacos (med hirs)

Hirs är gott och går bra att ersätta färsrätter.

Färsen:
2 deciliter kokt hirs
2 deciliter kokta röda linser
2-3 vitlöksklyftor
1 burk krossade tomater
lite olja
1 tacokryddpåse

Servera till:
paprika
lök
morötter
avokado
fefferoni
tacoskal

Tacosås:
sötsur sås
soyghurt eller soja/havregrädde

Gör så här:
Koka hirsen och linserna enligt förpackningens anvisningar (oftast 15 minuter, man kan koka dem ihop i samma kastrull). Pressa vitlöken och fräs den i lite olja och häll på den kokta hirsen och linserna och låt puttra i 5 minuter och häll i kryddorna och låt puttra i 5 minuter till.

Hacka grönsakerna till den storleken ni vill ha dem. Blanda ihop ingredienserna till tacosåsen.

Servera till tacoskal med grönsaker och tacosåsen.

Bergspuman
0

Hirs är sagolikt gott. Det var det länge sedan jag åt!

Järnrikt är det också.

[TrevorS]
0

#1. Visst är det gott. Vilken färg är din favorit? Personligen älskar jag den vita, den röda tycker jag har en lite annorlunda smak. Den svarta är också god. Skrattande

Bergspuman
0

Va, finns det röd och svart också…? Jag hade en vegetarianperiod i mitten av 1980-talet, då fanns det bara vit.

[TrevorS]
0

Nemen, nu tänkte jag helt fel, tyckte du svarade på mitt andra inlägg på en annan sida här. Ne Hirs finns bara vit vad jag känner till, vi pratade om quinoa där. Skäms (quinoa finns i tre färger)

Bergspuman
0

He he, tänkte väl. Skrattande Men röd quinoa har jag käkat, det var gott och roligt tyckte jag! Kul med färgstarka gryn i maten. Jag tar gärna till exempel polenta, den där kraftigt gula färgen är kul till till exempel tomatbaserade rätter. Eller på bosniskt vis med smör och bladspenat.

[TrevorS]
0

#5. Visst är det kul att det finns färg i mat. Jag brukar färga för att få den att se roligare och godare ut, gurkmeja är toppen färgmedel dessutom nästintill smakfri också. Flört