Åsas nästan för lyxiga müsli
Jag äter i stort sett samma lunch varje dag, sommar som vinter. Fjällfil och müsli som min fru gör. Här är receptet på världens godaste och nyttiga granolamüsli.
Åsas nästan för goda müsli
Ingredienser:
160 gram rågflingor
190 gram havregryn (fiberhavregryn är ännu nyttigare)
45 gram linfrö (kan hoppas över)
110 gram solroskärnor
130 gram rårörsocker
2 deciliter vatten
60 gram rapsolja
14 gram ingefära
125 gram sultanrussin
Boveteflingor efter behag
Arbetsordning:
1. Värm ugnen till 200 °C
2. Blanda samman allt utom russin och boveteflingor.
3. Fördela massan jämnt i en långpanna.
4. Rosta mitt i ugnen cirka 25 minuter. Ta ut och rör om i müslin fyra gånger så att den rostas jämnt utan att bli bränd.
5. Ta ut och låt svalna.
6. Blanda samman med russinen och eventuellt boveteflingor.
7. Förvara torrt i rumstemperatur.
Njut tillsammans med exempelvis fjällfil eller yoghurt.
Låter jättegott Niklas! Malen ingefära, gissar jag?
# 0 När man har blandat alla torra ingredienser är det viktigt att krama in vätskan ordentligt.
# 1 Japp, malen, det stämmer. Det blir även bra med kardemumma eller kanel men då får man ta lite mer.
Åsa
#1: Ja, om du gillar det bättre än hel. 
När tjejerna var små gjorde jag ofta müsli till dem, men jag tog bara de torra ingredienserna och rostade lätt i ugnen, därefter tillsatte jag torkad frukt. Vad gör vattnet och oljan för nytta, som finns med i detta recept? Får nog testa att göra så här en gång och se vad tjejerna tycker om det 
/Désirée
Jag tror att vattnet och oljan binder ihop det så att det blir knapriga bitar i müslin när den rostas.
Mums!
Jag skulle nog byta ut linfröna mot pumpakärnor tror jag.
Låter mumsigt.
Niklas så är det nog, ska testa detta recept så snart jag handlat allt som ska vara i 
/Désirée
jag har också vid flera tillfällen gjort egen granola och det är jättegott. Det här receptet ska jag prova, låter också gott.