Matlust iFokus

Matlust

Etikettrestauranger-kaf-er
Läst 658 ggr
Anne
0

Sveriges bästa restauranger 2007

White Guide har precis släppts. De här restaurangerna har fått högst betyg. Vore roligt att höra om ni ätit på någon av dem! Vad tyckte ni? Håller ni med? :)

**WHITE GUIDE MÄSTARKLASSLISTA 2007 
**Den första siffran i sifferparet intill varje restaurang anger antal matpoäng av 35 möjliga poäng. Den andra siffran anger restaurangens totalpoäng av 100 möjliga. För mer information om poängbedömningen se sidan 12 i White Guide 2007. Restaurangerna i mästarklass rankas i första hand efter matprestationerna. Vid samma poäng rangordnas krogarna efter totalpoäng.

INTERNATIONELL MÄSTARKLASS 2007
**BÄST UTIFRÅN TOTALUPPLEVELSEN
**F12 Restaurant, Stockholm 32/91
**BÄST UTIFRÅN MATUPPLEVELSEN
**Oaxen Skärgårdskrog, Oaxen 33/87
3. Esperanto, Stockholm 32/85
4. Mistral, Stockholm 32/80

SVENSK MÄSTARKLASS 2007
5. Edsbacka Krog, Sollentuna 31/87
6. Vassa Eggen, Stockholm 31/86
7. Lux Stockholm Stockholm 31/85
8. Restaurang 28+, Göteborg 31/83
9. Guldkanten, Uppsala 31/77
10. Operakällaren, Stockholm 30/90
11. Sofiero Slottsrestaurang, Helsingborg 30/82
>NY< Vendel at Sturehof, Malmö 30/82
13. Hotell Borgholm, Borgholm 30/81
Gastro, Helsingborg 30/81
PM & Vänner, Växjö 30/81
16. Niklas, Helsingborg 30/80
17. Sjömagasinet, Göteborg 29/84
18. GQ, Stockholm 29/82
>NY< Kock & Vin, Göteborg 29/82
20. >NY< Trappaner, Malmö 29/80
21. >NY< 50 Kvadrat Visby, Visby 29/79
Leijontornet, Stockholm 29/79
Vendel at Mötesplats Österlen, Löderup 29/79
24. >NY< Restaurang Viktor, Umeå 29/77
25. Basement Restaurant, Göteborg 29/75

Anne
0

Själv har jag ätit på Sjömagasinet (Lunch - väldigt prisvärt och jättejättegott) och Leijontornet (för några år sen - tjusig bjudmiddag, väldigt gott men inte prisvärt alls.). Vill väldigt gärna äta på Lux och Edsbacka vid tillfälle!

Martin
0

Har inte ätit på Trappaner i Malmö, även om jag varit på väg dit ett par gånger. Av mina bekanta så är flertalet positiva till restaurangen och det "enda" som det ibland gnällts på är att man inte blir mätt, det är fint upplagt - men knappt något upplagt. Är väl lite klassiskt för "finare" restauranger.

Vi får se, nån gån skall bli den första :o)

mvh Martin

clivia
0

Åh, Oaxen verkligen måste jag testa. Jag har varit på Oaxen en gång med medhavd picknick och det är ett så häftigt ställe! Men restaurangen är ju i en prisklass för sig så det gäller att spara då…

clivia
0

justja, jag har ätit på Operakällaren en gång, deras avsmakningsmeny med vinpaket och det var helt fantastiskt! Allting var så underbart - maten, miljön, vinet, servicen… Tack sambons jobb för det!

Pernilla
0

Lux. Å, det är ett matminne jag bär med mig. Kan varmt rekommenderas. Så otroligt estetiskt alltihop!

Salmiak
0

Jag bor i närigheten av Edsbacka krog, och ja, de har fantastiskt god mat- men hutlöst dyr. Ett tips är att man äter på Edsbacka bisto istället.. samma kockar men inte samma ambiance..

*går förbi Edsbacka krog varje morgon på väg till jobbet*