Sötsur sås på rester.
Då var festen angående min halvsekeldag avklarad. Vi hade grillspett och kalla såser. Naturligtvis blev det mat över och en påse med tärnad fransyska, kassler och kryddig korv blev över. Av detta gjorde jag lite "chinafood" med ris.
Nu var det såsen det skulle handla om. Jag hade serverat Knorr zigeunersås och den blandade jag 50/50 med vatten, lade i en hel del färsk ananas och två stora matskedar syltlök. Såsen fick puttra och reduceras till lagom konsistens.
Balansen mellan sötma, syra och kryddighet blev perfekt.
Det är vanligare att sådana här såser som Zigeunersås säljs på extrapris än tex Uncle Bens färdia sötsura såser. Å andra sidan tror jag det inte är så svårt att göra sin egen zigeunersås från grunden.
Kanske någon som sitter inne på ett recept.
Sajtvärd för Foto
Sajtvärd för Fågelskådning

Jag har ett recept på söt-sur-sås, men jag vet inte om det handlar om zigeunersås
3 matsked ketchup
3 matsked vinäger
3 matsked socker
1 matsked ananasjuice
1 tesked ljus sojasås
1 matsked majsstärkelse
10 gram smör
1/2 finhackad lök
1 finhackad vitlöksklyfta
12 matsked chillipulver (eller efter smak)
Gör så här
Blanda alla ingredienser från ketchupen till sojasås och värm dem i en kastrull. Blanda majsstärkelsen med två-tre matskedar kall vatten och vispa ned det i blandningen.
Smält smöret och fräs löken och vitlöken. Vispa i chillipulvret och bland väl. Rör ner lökblandningen i söt-sur-blandningen och låt svalna.
Om man vill ha strimmlad paprika i, fräs de då tillsammans med löken i smöret.
Vänliga hälsningar Stephan