Matlust iFokus

Matlust

Etiketterrådtips
Läst 10904 ggr
MaMaMade
18

Hur spara en Pavlova-botten?

Hade barnkalas här i söndags. Förväntade mig mer engagemang i tårtätandet men icke sa nicke, fick en Pavlova-botten över. Kan jag frysa in en sådan halvseg maräng el kommer den att smälta när jag sedan tinar den?

Tråkigt att kasta men här ligger halva familjen sjuk i förkylning o vattkoppor, så vi är inte särskilt sugna på tårta just nu. Rynkar på näsan

DesK
0

Aj då vad trist att ni är sjuka, önskar er god bättring.

Pavlovabotten bör du kunna förvara torrt och mörkt och sedan använda när ni blir sugna på något smarrigt.

/Désirée

MaMaMade
0

Oki, gjorde 2 jättebottnar så det får bli dubbla konsumpåsar o in i bastun då.

Dubbla så att den inte tar åt sig smak av all svamp som ligger på tork där. Blir helt klart en skum doft av dem! Marängtårta med svampsmak känne *lite* för nytänkande för mig nämligen! Skrattande

DesK
0

Hum marängtårta med svampsmak är nog ingen höjdare Flört Om man inte har några rena plastkassar från affären, så kan man ta rena soppåsar. Jag köper aldrig engångskassar när jag handlar, jag använder plastkassar som är lite stadigare och som går att använda många gånger Glad

Vill du dela med dig av ditt pavlovarecept?

/Désirée

MaMaMade
0

Receptet är från nätet nånstans. Brukar alltid spara källan men icke denna gången, tyvärr. Gissar på ICA´s hemsidan eller Matklubben.

Pavlova

Ingredienser
Portioner: 6

4 äggvitor (stora ägg)
½ kryddmått salt
2½ dl strösocker
1 matsked maizena
2 teskedar vaniljsocker
1 tesked vitvinsvinäger

FYLLNING
2 deciliter vispgrädde
5 deciliter frukt (och bär)

Tillagningstid: Över 20 minuter
Svårighetsgrad: Medel

Gör så här
Sätt ugnen på 225°C.

Vispa äggvitor och salt till hårt skum. Tillsätt sockret i små portioner under fortsatt vispning. Vispa tills smeten är hård och glansig, cirka 10 minuter med elvisp. Sänk sedan hastigheten och vispa in maizena, vaniljsocker och vinäger.

Rita en cirkel på ett bakplåtspapper, cirka 20 centimeter i diameter. Häll smeten på pappret och bre ut den i cirkeln utan att hantera den för mycket. Gör en liten fördjupning i mitten för fyllningen.

Sätt in kakan i nedre delen av ugnen, sänk genast värmen till 125°C. Grädda i 1 1/2 timme. Vrid av värmen och låt marängen stå kvar tills ugnen svalnat.

Fyll marängen strax innan den serveras med lättvispad grädde och rikligt med frukt och bär, till exempel banan, kiwifrukt, passionsfrukt