Matlust iFokus

Matlust

Etikettersopporsåser
Läst 2668 ggr
Dorisgirl
0

Riktigt bra buljongrecept efterlyses!

Hej!

Jag är noga med att äta så naturligt som möjligt, dvs utan alla dessa tillsatser som man knappt undkommer i köpta livsmedel.

Jag har en tid letat efter riktigt bra recept på egen gjord buljong, dvs grönsaks-,kött-,fisk- och kycklingbuljong men är inte nöjd med de recept jag provat än så länge så efterlyser här ERA väl beprövade recept på detta som jag hoppas ni vill dela med er av Skrattande

Hoppas ni kan hjälpa mig här!

Tack på förhand!Flört

DesK
0

Jag gör oftast en blandbuljong på kött och höns eller kyckling, det ger en mustig och god buljong som är bra både till såsbas och till soppa.

Ungefär så här kan ett kok se ut:

1-2 kilo kött med ben av lamm, nöt eller vilt
1 stor höna eller kyckling
morötter
palsternacka
rotselleri
purjolök
gul lök
vitlök
libbsticka
Herbes de Provence
Svartpeppar
Salt
Vin eller vinäger

Se till att benen är upphuggna i mindre bitar.
Dela hönan eller kycklingen i 4 delar.
Lägg köttet och hönan i en stor gryta.
Slå på vatten och koka upp.
Häll av vattnet och skjölj köttet i kallt vatten, detta gör att du får en finare buljong.
Lägg tillbaka köttet i grytan och häll på nytt vatten.
Tillsätt nu rotsakerna, löken, kryddorna och vinet.
Koka upp och skumma om det behövs.
Koka tills köttet släpper från benen, om du tog en kyckling så kommer den att bli färdig före köttet, då får du ta upp den och sedan låta köttet koka färdigt.
När köttet är mört ta du upp det ur buljongen.
Sila buljongen och reducera den till lagom smak, krydda mer om det behövs.
Låt buljongen kallna helt och häll upp den i små burkar, exempelvis kesellaburkar och frys ned. En sådan burk tinar ganska fort i en kastrull på medelvärme eller över natten i kylen.
Jag tycker inte om att kasta något, så jag brukar mixa rotsakerna och löken och ha som redning i sås. Om inte allt går åt på en gång fryser jag resten i istärningslåda och lägger de frysta tärningarna i en plastpåse.

Nu vill vi gärna se fler tips på bra buljongkok Glad

/Désirée

Karmatarerskanise
0

Desk; vin i buljong är så gott Glad

DesK
0

Hera ja visst är det, syran gör också sitt till för att dra ur kalcium ur benen Glad

Har du något bra buljongrecept?

/Désirée

Karmatarerskanise
0

Gör som du, fast utan Herbes de provance och utan svartpeppar. Föredrar vitpeppar i buljong.

Använder dessutom kryddpeppar, lagerblad och nejlikor. Tycker det får en så varm fin smak av det :)

Dorisgirl
0

Nu var det några dar sedan jag var här inne och kollade och gissa om jag blev glad för svar! Tack!! Det receptet och tipsen ska jag genast testa!! Bugar och bockar!!Skrattande