Nattarbete - hur äter ni?
Finns säkert fler här än jag som har erfarenhet av nattarbete.
Hur - och vad - äter nu för att dels orka natten igenom, och dels inte lägga allt på hullet?
Jag försöker att äta som vanligt, dvs äter en något senare middag än vanligt och kanske också lite mer än vanligt, brukar bli vid 19-tiden (för min del innebär nattarbete 22-07). Vid 2-3 på natten äter jag något lätt, en fruktkräm eller fil/yoggi. Ibland risgröt med nyponsoppa eller liknande. Undantagsfall, så blir det en köttbullstallrik i något gatkök om jag skulle råka vara hungrig, men det är verkligen undantagsfall :o)
Har ni bra tips på vad som håller igång er under natten, utan att man lägger på några kilo så tipsa gärna i denna tråden.
mvh Martin

ääh jag har gått upp lite sen jag började jobba natt för ca 1½ år sedan men jag har helt vänt på mina matvanor. nu pratar vi inte mkt, några trivselkilon som jag iofs gärna blir av med men jag har inte behövt köpa ny garderob ändå.
jag äter inte så mkt när jag vaknar, äter typ lunch innan jag går till jobbet, äter middag vid 3 och äter frukost när jag kommer hem innan jag går och lägger mig. lite snett det vet jag men det passar mig!
Nu måste jag tyvärr sluta jobba natt, så jag får vända tillbaka allt igen :(

Utan att gå upp i vikt? Då är jag inte rätt person :-) Jag jobbade natt i 9 veckor och gick upp 6kg. Jag var vrålhungrig hela nätterna. Jag åt oftast en lietr fil och ett halft paket mysli och några mackor var natt.

Jag äter också middag med familjen vid 19-tiden. Sedan äter jag något med långsamma kolhydrater och protein vid 24.00.
Under natten dricker jag sparsamt (te och vatten) och stoppar INTE i mig frukt eller andra snabba kolhydrater. Det gör en bara mer trött med ett pendlande blodsocker och höjer fettinlagringen. En liten frukost kl. 06.00 och sedan ligger jag i sängen 07.30.
Det funkar bra för mig.

Jag går ner i vikt då jag jobbar natt i långa perioder. Jobbar extra på hotell och under sommar/semestersäsongen så finns det knappt tid att äta eller sätta sig några minuter. Städar massor med lokaler som restaurang, café, reception konferansrum mm. Jag brukar äta middag vid 17.00, börjar jobba vid 23.00 och slutar 7. Äter oftast bara lite frukt under natten och dricker massor med vatten. När jag åker hem så tar jag en smörgås och kaffe i bilen.
Tackar för er input, intressant hur olika man väljer att lägga upp det.
mvh Martin