Matlust iFokus

Matlust

Etikettermatbrödsmörgåstårtorkaffebröd
Läst 1666 ggr
Illan
0

Låt svalna på galler

Bulldoften vilar tung över hemmet. Jag har bakat bullar med fyllning från förra numret av AoM. Det ska bli spännande att smaka bullar med kokos- resp chokladfyllning.

Bullar ska ju svalna under bakduk på galler. Men jag har bara ett galler… Ska man vänta tills ena plåten hunnit svalna innan man stoppar i nästa går ju halva dan. Det orkar inte jag.

Någon som har ett bra tips på hur man ska bära sig åt?

Salmiak
0

ååh, låt höra om det blev gott.. skall också baka nämligen..

Illan
0

De blev jättegoda. Jag tyckte bäst om chokladbullarna, maken gillade kokosbullarna bäst. Ungefär som väntat då ;)

Christina
0

Jag har en stor brödkorg som jag brukar fösa över bullarna i och täcka med handduk. Har också bara ett galler och när jag bakar bullar, bakar jag alltid många. Gräddar dem lite i underkant eftersom de ska in i frysen.

Anne
0

Kokosbullar lät ruskigt gott - hur gjorde du dem?

Illan
0

I AoM hade de två artiklar om "en deg - tre smaker". Jag gjorde den söta degen och provade två av smaksättningarna. Fyllningarna räckte fast jag delade degen i två istället för tre delar.

Kokosfyllningen var busenkel. Kavla ut degen och smöra. Strö på ½ dl socker, 2 msk vaniljsocker samt ½ dl kokosflingor. Vik degen i tre lager, skär cm-tjocka strimlor som du vrider och snurrar till knutar. Låt jäsa. Pensla med uppvispat ägg och strössla ev på mer kokosflingor.

Jag tyckte att bullarna blev saftiga och goda med en hint av kokos - alldeles lagom utan att bli för mycket coco bahia.

Anne
0

Mm, det låter supergott. *sneglar på jäst-för-söta-degar som ligger i kylen*

Fast snurra till knutar lät avancerat. :)

Scilla
0

Chokladfyllningen, hur var den? Vad var i?

Illan
0

#7 Jag har det inte i huvudet, men det var en blandning av smör, socker, kakao, riven mandelmassa och hackad mörk choklad. Jääääätttegott om man älskar choklad. Och det gör man ju. Kan tänka mig att pyttsa i lite kakao i själva degen också nästa gång istället för kardemumman…. *funderar på hur det skulle kunna bli*