Hur gör man Quornfärs smakrikare?
Hur får man Quornfärs att smaka något, vilken är den bästa kryddningen, jag gillar stark mat men jag tycker att Quornfärsen liksom slukar kryddorna. Hur gör ni?

Gott gott gott!! Jag slänger i svartpeppar, salt, vitlök och testa gärna Jerk (Jamaican), det blir både starkt och sött och gott i härlig kombination. Jag har bara marinerat ljusa grytbitar i det, men det funkar säkert på färs också.

Jag måste fråga. Om man är vegitarian varför försöker man då göra mat som ska likna kött?
Själv är jag köttian och skulle inte klara mig en vecka utan kött.

#2Jag är inte vegitarian jag äter Quorn för att det är nyttigt, gott och ger yterligare en smakupplevelse. Men just Quornfärs har jag svårt att lyckas med
#1 tack jag ska pröva, var köper man Jerk?

Nej det tror jag inte att man försöker, det är bara att det skall smaka gott och ha tuggmotstånd liksom:) Och tja, av någon anledning finns det ju mkt som tillverkas som en vegetarisk motsvarighet; korv, köttbullar, schnitzlar, burgare, pytt, grytbitar, färs. Somligt är gott somligt rent förskräckligt.
Jo då man klarar sig utan det mesta, det är mer en avgiftningsperiod som behövs…:) Jag tror t o m, fast det är SVÅRT att tro, att jag skulle klarar mig utan mjölk i teet om jag var tvungen….

Jerk, ja jag köpte ju det i USA och England… Men nog har det blivit lite poppis här oxå numera? I välsorterade kryddbodar tror jag man hittar det enklast.
#2 Jag håller med. Jag tycker det är väldigt fantasilöst med vegetariska "pannbiffar, korvar, köttbitar". Jag har haft flera kortare vegetariska perioder utan att äta "vegetariskt kött".
Till trots för denna anti-åsikt tycker jag ändå att quorn är en god och användbar produkt. Bitarna tycker jag funkar fantastiskt bra i wok, och färsen har jag använt både i "chili-con-carne" och vanlig "köttfärssås och pasta". Jag tycker det fungerar bra att helt enkelt krydda som vanligt…

Ok, där känns som kött, och smakar så med, men är inte kött. Jag blev inte mycket klokare på varför man äter det som vegitarian, men det får jag nog leva med.
Jag har också haft kotrare vego-perioder, de har varit en måltid långa 

Då har jag också vego-perioder max en måltid
Quorn smakar inte som kött det är lika stor skillnad på det och kykling och fläsk. Men ack vad mätt man blir på en Quorn-måltid.

#8 På måndag ska vi ha lövbiff, varför heter det lövbiff när det inte är ett dugg vego-mat
inlagd paprika e super gott att ha tillsammans med quarn färs :)
/Elin
#8 Om man är vegetarian av rent moraliska skäl, så har man väl inget emot att det ser ut som/smakar som kött, bara det inte ÄR kött.
Angående quorn-färsen; jag tycker att det är väldigt svårt att få till bra smak på quorn. Lättast tycker jag det är att göra nån form av sås med quorn i, på sojagrädde eller tomatbaserad.

#8 Jag gör som du … tar också kortare vego-perioder, ungefär en måltid lång.
Bara jag slipper bönor så … 
Quornfärs har jag bara använt till tacos än så länge. Jag byter bara ut köttfärsen mot quornfärs och kör på med kryddmix odyl. Jag använder alltså de färdiga kryddmixer och såser som finns i tacohyllan.
#15 Ett annat tips för vegetariska tacos är att finhacka burkchampinjoner och steka tilsammans med taco-kryddor. Jättegott!
Billigare än quornfärs också…
Ja, quorn är ju en aningens dyyyrt. 

#2 Varför skulle man inte äta sojabitar, qournfiléer mm? Det smakar inte som kött. Däremot är det en bra proteinkälla.
Men visst var en trångsynt köttis. Vårat "kött" behöver inte lida i dagens köttindustri. Men den tanken har kanske inte slagit dig?
Är man, som jag, vegetarian av moraliska skäl så är alla dessa soyakött sakerna väldigt bra. Jag tycker kött är gott, men det är sånt man får offra för sina principer. När jag äter soyabiffar så är det åtminstone inga djur som behöver dödad för att jag ska få mat när jag inte måste ha kött.
Sen finns det dem som inte gillar kött, men jag skulle inte tro att de äter qournprodukter…

Jag känner mig däst av kött så jag äter så lite kött som möjligt. Däremot quorn blir man inte så däst av. Jag brukar slänga i en köttbuljongtärning, lite soya, grillkryddor, tomatpuré och massor av vitlök. En skvätt grädde till blir som grädde på moset…he he!