Matlust iFokus

Matlust

Etiketterrådtips
Läst 2051 ggr
SaraC
0

Hjälp med potatisrecept

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

För några dagar sedan åt jag en trevlig middag på en restaurang några mil härifrån, och till varmrätten var det supergod mandelpotatis. Blev så sugen på att försöka göra det själv, men har lite svårt att luska ut vad de gjort med potatisen och tänkte se om någon här vet eller har någon gissning.

Den var krispig på utsidan och mos/puré inuti. Skickar med en bild.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

storost
0

Var mosen inuti tjock eller lös? Om det var tjock, då gissar jag att de gjorde mos och hälde mosen i en kvadadiskt form. Låtit svalna och ställt i kylskåpet. Efter stelningen skar de avlånga bitar som de friterade eller stekte i en djup panna med mycket olja eller smör i.

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

[Tassy]
0

Jag är också inne på Storosts spår. Kanske det var lite duchess-aktig potatis? Vet inte hur man brukar tillaga mandelpotatis tyvärr så jag gissar bara.

Maria
0

Mandelpotatis är ju en ganska mjölig potatis i sig själv så jag tror också på Storost.

/Maria

SaraC
0

Moset var tjockt. Låter som att det mycket väl kan ha varit så de gjorde storost.

DesK
0

Även jag röstar på Storosts förslag och kanske kan du ha i lite hyvlade mandelspån också. En annan tänkbar variant är att baka in mos av mandelpotatis i smördeg penslad med ägg.

Vilken jättefin bild du skickade med Glad

/Désirée

SaraC
0

#5 Tack! Måste alltid fota allt när jag är ute på något Tungan ute

Tänkte testa storost förslag här hemma, men funderar lite på exakt hur jag ska steka potatisen? Måste bli stekning då vi inte har någon fritös och jag hatar att fritera. Jag tror inte kocken friterade heller, det var öppet in till köket så man hängde med någorlunda i vad han gjorde där inne.

storost
0

#6 När du steker potatispinnen i smör eller olja är den nästan lika som man friterar. Lycka till med försöket och dela gärna av dig med resultatet.Glad

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.