Vad ska ni äta i kväll?
Här blir det grillat
Kycklingfile marinerad i köpt allroundmarinad 
Klyftpotatis, Tzatsiki, Baugette med vitlökssmör och en ruccolasallad (hur stavas det) med tomat, rödlök och apetina.
Att dricka till blir det: Navajas Crianza Står att det passar till lamm och nöt, men passar fint till kycklingen tycker jag.
Till efterrätt blir Chokladtryffelkaka (en kladdigare och chokladigare kladdkaka, supergod!)
Lite plockdelikatesser tror jag. Tänkte handla på väg hem från jobbet och låta mig inspireras.
Här blir det fläsk, löksås och potatis.
Det bidde oriktig(?) schnitzel. (Fryst sånnadär.)
Här blir det bara lite "Kalte Platte" Det vill säga smått och gott. Tjejerna var hemma på en rejäl lunch bestånde av grytstek, sås och potatis. Ikväll gav de sig dock iväg på egna äventyr, så vi gamlingar med fyrbeningar nöjer oss gott med "Kalte Platte" 
/Désirée
Kalte Platte eller Abendbrot kör jag också rätt ofta!
Det är väl mina tyska rötter som gör sig gällande ha ha.

Fast ikväll är det fransk och schweizisk ost som gäller.
För mig är inte nationaliteten på ost, korv och annat avgörande för om jag kallar anrättningen "Kalte Platte" utan snarare att det inte finns någon varm anrättning i det jag dukar fram 
/Désirée

Vi hade stekt ägg med ost och roastbeef och fänkålsallad.
Vänliga hälsningar Stephan
Vi har ätit;
* Crostini med salami o zucchiniconfit med ett glas Prosecco la Robínía
* Ricotta fritta con piccola insalata di pomodori (stekt ricotta med tomatsallad) till förrätt, vi tar ett glas till av Proseccon till det.
* Brasato al barolo (rödvinsstek) med sformato di porro (purjolöksmousse) till varmrätt. Till det dricker vi Côtes du Rhone.
* Macarponegratinerade persikor o hallon till efterrätt.
Sitter just o avrundar med en omgång av efterrätten. Snälla, äldre grannar gick hem, nöjda o belåtna. De har ställt upp så mkt i vinter när vår bil ständigt krånglade o är lite som extra farmor o farfar, då våra barns bio-farföräldrar (+ mormor) dog innan de blev gamla nog att uppskatta dem.
Recept på tryffeltårtan kanske, tack! Smakade en på en pysselträff för några veckor sedan som var *himmelsk*! De skulle lägga ut recept på fikabrödet o det har de gjort, på allt *utom* just tryffeltårtan! 

Rågmjölsgröt med lingon och mjölk. Surdegsmörgås med bananskivor som pålägg.
Dä ni!

Jag ska absolut lägga ut receptet! Men inte just nu då jag ska iväg
Tyvärr blev kakan inte lyckad igår då margarinet var slut och jag gjorde ett test att ha bregott i stället, den blev för torr, tror jag hade för lite smör. Nåja annars är den svår att misslyckas med!
#8 På Matbröd har MonisN lagt in ett recept på Kladdkaka superb som kanske kan passa dig 
Igår åt vi Kalte Platte med nybakat bröd och sallad. Idag har vi ätit varm rostbiff med grädd- och svampsås och kokt potatis. Vin blir det tyvärr inget denna helgen, bara vatten till maten.
/Désirée
Idag blev det paradrätt; lax i hummersås med potatis och röd stenbitsrom, härligt kall och krispig blandsallad, alfalfagroddar och smörstekta paprikor och haricots verts
fanns inte en droppe kvar när jag halade fram kameran 
Tassy det låter jättegott 
Groddar du alfaalfa själv?
/Désirée
Ikväll blir det kokt o grilljerad Skinka med potatis och smörsås .
MEN imorgon blir det middagsbjudining. då serveras det ris med sötsurkyckling och en tuch av frästa paprikor i vitlök med aioli till!
Tiktok: @iminaandetag
Instagram: @iminaandetag
Här blev det marinerad grillad fläskfilé och potatisgratäng och rättikagratäng 
/Désirée
Här blev det pannkaka och milkshake 

Här blev det 4 stekta ägg, ost och skinka.
Idag blir det "soppkalas" hos sonen som har födelsedagsfest.
/Maria
Tassy hur gör man pannkakor utan ägg? Lägg gärna in receptet i gruppen "Allergier, överkänslighet och sjukdomar"
/Désirée
Jag tänkte fixa nått med laxskivor (kotletter kanske det heter) om en stund. Har Ni några förslag på hur jag tillagar dem och vad jag har till?
Var rädda om varandra
#20 Grilla eller stek laxkotletterna, lägg dem på en bädd av ganska finstrimlade grönsaker, gör en vinsås till, eller gör aioli (vitlöksmajonnäs) till 
/Désirée

Vi kommer att äta stekt nötlever med lök och gräddsås…. mums
vi åt spagetti carbonara med äggula och pamesan 
Tiktok: @iminaandetag
Instagram: @iminaandetag
Jag körde plockmat ikväll med väninnorna. Färsk avocado, breasola, kycklingköttbullar, körsbärstomater, tunna skivor squash som jag stekte ihop med skivad vitlök och champinjoner, räkor marinerade i saffran/citrongräs/chili, ciabattabröd. Mums!
Igår åt vi friterad kyckling och friterade lökringar som vi dippade i soya blandat med wasabipasta och en stor grönsallad till. När vi ändå hade fritösen igång passade vi också på att göra munkar (receptet på munkar hittar du inne på Matbröd)
/Désirée
igår blev det ugnsgratinerad falukorv, potatis och senapssås här. Ikväll blir det skagenröra i bakpotatis! 

Åh vad alla äter gott! Här blev det flingor och tekaka i kväll. Planerar att göra potatis- och purjolökssoppa i veckan, kasnke inte jättesomrigt, men gott 
Idag provlagade jag inför min systers studentmiddag (där jag är kökschef, hjälp
), gjorde kycklinglår marinerat i en fräsch örtmarinad till det pommes frites och vitlökssås. (Är kycklingen som är till studenten, det andra var bara idag).
Lite till att putsa på marinaden, sen är kycklingen klar i alla fall. Har lax, fläskfilé och tre (!!) olika potatisanrättningar kvar att finputsa. För att inte nämna tårtor och kakor som ska förberedas..
46 dagar kvar att fixa på
Har höger armen i gips för tillfället, ber till gudarna att det åker av innan studenten - annars är jag körd!
Kan lägga in recept på marinaden om intresse finns 
Med vänliga hälsningar
Chess
#28 Håller tummarna föra att du blir av med gipset.
Vill gärna ha recept på marinaden
/Maria
Här blev det hemmagjord pyttipanna med stekt ägg och rödbetor.
Åt köttsoppa sen i söndags nu har den nått sin höjdpunkt!
#29 Tack
Recept på marinaden ligger ute nu.
Med vänliga hälsningar
Chess
#29 Åh, tack så mycket
/Maria
Killen älskar sibylla korvar. Så det blir korv med bröd ikväll.

Vi köper nog pizza ikväll. Utan bröd förstås! 

Vi ska äta tacos :) ser även framemot ett glas vin :)
Fiskgrytan
#35 Nu blev jag nyfiken, ost och skinka alltså? tänker på pizzeriornas välsockrade tomatsås. Hmm, nej, jag hänger inte med i LCHF svängen, men nyfiken i en strut 
Idag blir det grillad kyckling och potatissallad.
Vi väntar på en älgstek som ligger och puttrar i en gryta. Till det blir det kokt potatis, grönsaker och lingonsylt.
Här blev det lasagne till middag.
Jag har köpt småplock - igen. Västerbottenspaj, grönmögelost, kycklingchorizo, saltade cashewnötter, kalvsylta (lite "off", men jag gillar det!), friskisbaguette, färsk gurka och så cider till, som jag tänkte spetsa hahaha.
Fast det blir en sen supé, särbon kommer först vid elva så vi får hålla igång och nattfesta lite hihi.
I kväll blir det ett glas Proviva för mig (dålig mage). Är bara jag och brorsorna hemma så de får korv med mos. Går snabbt att laga 
Med vänliga hälsningar
Chess
Ikväll har jag marinerat räkor i chili och vitlök. Ska mumsa på dem sen :)
I kväll blir det - inte den blekaste aning. Är fortfarande chockad av läkarbeskedet om den troliga celiakin. Jag tyckte det var jobbigt med bara äggallergin för det är ägg i så mycket, men det är ju bara en bråkdel av vad som innehåller gluten! 
Nu fattas väl bara mjölkallergi också, suck.
Har köpt glutenfri pasta och maizena redning, kanske går det att göra pasta med köttfärssås?
Nä nu känns det bara hopplöst becksvart!
#45 Åh stackars stackars du! Hur gick det med bläckfisken förresten?
Du får bli sann gourmet som bara köper det allra ädlaste i matväg. Det är säkert ingen tröst. Men jag måste ju försöka…
Kram!

Stackare! Tur är att det kommer ju upp nya grejer hela tiden så det var nog "värre förr" inte för att det heller är någon tröst…
Här blev det potatis och burkskinka, en favorit så här när det börjar kännas sommrigt ute :) Även gräddfil till det var bara gräslöken som saknades :)
Tack för uppmuntran :) det blir nog bra på slutändan när jag har vant mig.
Lax i ugnen med dill, citron, räkor och grädde till färsk pasta och sockerärter.

jag hade lite isbergsallad med majonnässås, grillat kött och ost.

Sambon bjöd mig på blandfärsbiffar med stekt lök, broccoli och creme fraiche med dijonsenap i.
Funderar på att göra svampomelett.

Här blir det bara köttbullsmackor till kvällsmat.

I kväll blir det något grillat och kanske liite vin, ska upp och tävla i morgon så det gäller att vara pigg och fräsch!
Idag tänkte jag köpa kanske ryggbiff som stekes rare.
Till det stekt potatis, rödvinssås och en god sallad.
Blir som vanligt California white till dricka för mig, och öl för killen :)
Öl och banan.
#56 Det var en intressant kombination 
Här blir det Tysk stekt korv, rotmos, senap och finstrimlad rättika
/Désirée
La i ryggsäcken och åkte och fiska.
Västerbottenspaj och äppelcider!
KimE; den där kombinationen får det att rycka i kräknerven ;)
En bra partytävling är att äta banan och dricka baileys till, riktigt hemskt.
#62 Haha, Det lät mer lockande faktiskt! 
Jag har precis satt in marinerade revbensspjäll, blir nog potatisklyftor och tzatsiki till dem :) Funderar på att göra kärleksmums till efterrätt med.
Med vänliga hälsningar
Chess

här blev det kebabtallrik…
Vi grillade fläskfile, karré och kyckling. Till det hade vi örtstekt potatis och morötter. Mums!
Jag grillade älgstek och tomater.

Ostomelett med stekta tomatskivor och stekta lökringar som tillbehör. Trevligt med folk som ringer och säger att jag kommer och lagar kvällsmat åt dig!
Tack bror B!
Ikväll åt vi quinoasallad, stekta kycklinglårfieer och jalapenos
Hera har du nåt recept på din quinoasallad?
Här blir det hemgjord pizza ikväll
/Désirée
Igår blev det ugnsbakad fisk med tomater och champinjoner.
I kväll blir det kalops! 
Lasagne blir det idag
Desk; rödlök, sockerärtor och färsk basilika. Sen lite sweetchilisås på det.
Idag ska vi ha kotlettrad som steks i stekpåse med morötter, potatis och kryddor.

Här blev jordgubb/vanilj yoghurt med banan skivor i.. skulle dock kunna tänka mig en pizza!

Idag blev det stekt fläskfilé med örtagårdsmousselin till. Gott.

Jag ska jobba i kväll så jag tar med mig lite rester, det blir chili con carne och pasta 
Det här verkar vara en trevlig sida! Jag tar o checkar in här! =)
Middagen idag blev : blodpudding med lingonsylt o apelsinjuice.
// Emmily
Besök gärna vår blogg: http://birasblogg.wordpress.com/
#76 Välkommen hit! 
Här blir det grillbiff, Hasselbackspotatis, sallad och Mascarponemousse med hallon till efterrätt idag
/Désirée

Igår åt vi grillat lamm med potatisgratäng, det var himmelskt! Rosévin till. Vid eftertanke hade nog rött passat bättre men men..
Här skall strax ätas kåldomar
Var rädda om varandra
Köttfärssås och spaghetti, inspirerat av min egen köttfärstråd hihi!
Nu har jag varierat igen, använt krosstomat, tomatpure, harissa, basilika, soja och svartpeppar.
Här blev det fläskytterfilé och hasselbackare med stekt svamp
Här blev det fiskgratäng med koktpotatis till.
Ikväll blir det troligen Operakällarens räksallad!
Den kostar 160:- men innehåller ett BERG av räkor, grymt god.
Ikväll blir det thaimat eftersom min bror fyller år.
Jag ska ha en rätt med vitlök, chili, lök och stora räkor :) MUMS!
Här blir det smörgåstårta ikväll med ett glas 30 Mile till 
/Désirée
Idag blir det Hirams porterstek, lättångade haricot verts, kokt potatis, sallad och glass med chokladsås till efterrätt
/Désirée
Jag tar min köttfärssås från igår igen, med nykokt fullkornspasta och haricots verts (härmapa som jag är)!
Jag gör det enkelt för mig och slänger in två vitlöksbaguetter i ugnen. Vi åt lunch först vid halv fyra så att laga riktig mat känns inte så lockande.
Med vänliga hälsningar
Chess
#88 iih, vitlök bör du inte äta med din mage! Ajabaja :p
Här blir det ugnspannkaka och milkshake :)
#89 Gör baguetterna åt brorsorna
Jag har ingen lust att äta något alls… Räcker det inte med frukost? 
Med vänliga hälsningar
Chess
Ikväll blev det bara mackor. Vi var för lata
Var rädda om varandra
#91 Nej, i ditt läge är det viktigt med kokt okryddad mat, och inte slarva med mattiderna. Ät frukost, lunch och middag. Sen om det är en tugga eller en portion, det är inte lika noga 
Chili con carne!

Idag blir det korvpannkaka med lök
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
lax i hummersås för killen, korv och poatis för mig i kväll.
#95 Vill du dela med dig av receptet?
#96 Jaha så det är att skämma bort killen 
Här blir det Kasslersallad
/Désirée
Igår åt vi kokt höns med currysås och ris. Hönset som blev över blir till en soppa idag :)
#97 Ja stackarnbönar snart på knäna efter lax, men jag har ätit mig less på det, så han får sig en godbit idag. Han har varit extra duktig i dagarna så 

#97 delar gärna med mig, skriver det i ett eget inlägg
_**/Mvh Anne
I kväll har vi käkat karrékotletter och risotto.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Dagens middag blev kokt potatis och fiskfilé med dragonsås *mums*
_**/Mvh Anne

Blev bjuden på pannkaka av svärmor idag :)

Ikväll blev det potatisbullar med stekt bacon och lingonsylt
_**/Mvh Anne
Gjorde "min" fisksoppa igår.
Ikväll vet jag inte ännu vad vi ska hitta på.
Fläskfilé och potatis, men har inte bestämt vad jag ska göra av det än.

Ikväll blir det stekt kassler, kokt potatis och nån typ av sås
_**/Mvh Anne
Ikväll blir det en favorit. Köttbullar,sås,potatis och lingon :)
Ikväll blir det nog lax 
Stekta kycklingfiléer med tunt skivad vitlök i mängder. Haricots verts och broccoli. Inga kolhydrater faktiskt. Av någon anledning. Chokladmousse till efterrätt
.

Korvgryta med ris
_**/Mvh Anne
Fisk och skaldjurssoppa.
Här blir det rostbiff köttgryta.
Skomakarlåda
Ikväll blir det hemmagjorde hamburgare med ost, bacon och jalapeno.
Jag vet inte om jag vågar laga något i kväll med tanke på min sinnesstämning
Kan sluta i matkrig 
#116 - Förlorade ägg t.ex?
På det sätt de eventuellt "förloras" är upp till ens fantasi. 
#117 Jag skulle förmodligen dö i anafylaktisk chock redan vid tillagningen
är fruktansvärt allergisk emot ägg.
#117 - Då har du inget emot att "förlora" äggen genom att kasta dem på någon. 
(T.ex den du eventuellt skulle föra matkriget emot, som du skrev ovan.)
#119 Vi tar det en gång till.
Jag är är fruktansävrt allergisk emot ägg, jag får nässelutslag av att ta i en äggkartong. Skulle jag ta upp ett ägg och kasta det på någon så att ägget spricker så kan jag bara hoppas att någon i min närhet hjälper mig att ge mig en adrenalinspruta, annars riskerar jag att få cirkulationssvikt (hjärta/kärl kollapsar) och dö inom kort. 
#120 - Det finns porslinsägg. 
Stackers mottagare. 
chokladägg kanske? Eller påskägg?
#121 - Dina förslag är "godare" än mitt.
Här blev det snabbnudlar med falukorv, soya, vitlök, lök och sesamolja.
Kyckling med pesto, potatis och körsbärstomater.
Killen fick grillad kyckling och jag åt mannagrynsgröt.