Hård skorpa på bröd
Bakade grovt mörkt bröd igår å jag får sån hård yta på brödet!
Vet att det oftast blir hårdare på mörkt men jag får oftast det ävenpå ljust bröd.
Finns det nå knep för att få ytan mjukare??
När du har tagit ut det ur ugnen så lidar du en bakduk runt om.
/Amanda
Amanda!
Jag gör det även stoppar jag in dom i plast påsar när dom svalnat tillräckligt :-(
Hmm, det brukar alltid funka för mig…
pensla bröden med vatten när de kommer ur ugnen, sedan tjockt med bakdukar.
Bröd bakade med vatten i degvätskan får ofta hårdare skorpa än de bröd där man har mjölk i degvätskan så vill man ha mjukare skorpa kan man även testa att byta ut åtminstone en del av degvätskan mot mjölk.
ok
får testa era knep nästa gång!
MVH Linus
man kan pensla med uppvispat ägg, då blir det mjukare skorpa.
Du bakar inte dem för länge? Jag bakar också mycket, och alltid med vatten som degvätska och jag säger som Mandysan. Jag lägger en bakduk över först och sedan i plastpåse och de blir alltid mjuka efter det.
Asta
Blir även dom mörka grova bröden hårda??
Ja - också de mörka bröden blir hårda.
Asta!
Förlåt jag mena om dom mörka bröden blev mjuka:-D
Jag kidnappar den här tråden.. jag undrar varför mina bröd blir så kompakta.. tycker jag knådar innan jäsningen, hur mycket som helst. Visseligen manuellt med träslev eller med degkrok.. men det blir ändå hur hårt som helst. Jag har inte plats eller råd med en matberedare eller så.. så kan någon ge mig tips?
Salmiak - det kan vara att du knådar för mycket, det fungerar nämligen inte det heller :) Och det kan också bero på jäsningen - och hur du gör med degen *efter* jäsningen? Ett av de luftigaste bröden jag vet knådas inte alls, men jäser länge (ett dygn) och hälls mer eller mindre i en het form, och gräddar.
ja, och var försiktig med mjölmängden också. Stirra dig inte blind på receptet utan tillsätt lite mjöl i taget och arbeta med slev eller trägaffel till degen precis börjar släppa bunkens kant och "följer med" när du rör - utan att vara som en boll. Hm, det är lite svårt att förklara men testa så ser du. Sedan när degen har jäst brukar jag tippa ut den på bakbordet och knåda in mer mjöl men bara tills degen precis slutar klibba vid händerna. Då bakar jag ut, jäser och gräddar.
Det är bättre att ha lite för lite mjöl i degen än tvärtom - tycker du att den är för lös efter första jäsningen så arbeta bara in lite mer mjöl innan utbakningen.
OK - ja de mörka bröden blir också mjuka.
Salmiak - tänkte lite som Clivia - att degen kanske blir för hård. Testa med lite lösare deg. För hård deg jäser inte så mycket och blir kompakt.
Ja.. sista brödet jag gjorde (bondbröd) blev som en kompakt batong nästan.. den jäste fint, men redan när jag formade den kändes den för hård.. då hade jag knådat med händerna i bunken och den blev så fiiiiiin.. men som sagt.. förbannat hård.
men även när jag har använd trägaffel metoden har det inte varit jättelyckat. God smak men aningen för kompakt.
Jag ska testa både mindre mjöl och umm.. mindre entusiastisk knådning *skratt*
Tipsar om Jan Hedhs bok Bröd. Ja - han gör brödbaket till en konst. Men när man gör som han skriver i sina recept så blir bröden sååååå goda. De tar en hel dag att få färdiga med långa jäsningstider och så vidare, men det är det värt.
Själv hade jag gett upp brödbakandet för jag fick bara kompakta hopsjunkna bröd som blev supertrista redan andra dagen… och att först stå och baka länge och väl och sen slänga hälften är ju inte god ekonomi precis.
Fast nu har vi ett annat problem. Bröden blir så goda att vi smäcker i oss allt på en gång :)
Jag gillar också boken Bröd och har gjort mycket ur den. Men den löser inte det där vardagliga baket. Det där man vill fixa det på kvällen när man kommer hem från jobbet. Jag tycker nämligen att det går att baka utmärkta sådana bröd också. Det ena behöver inte utesluta det andra. "Bröd" spelar liksom i en helt annan division. OCH har fått mig att intressera mig för surdeg. Skall testa levain framöver också.
Jag tänkte bara meddela att jag nu har prövat det där långjäsande brödet alla pratar om.. ok.. prövat och prövat.. jag har gjort typ 5 stycken redan.. alla riktigt sliter det ur händerna på mig lol. och jag ska göra några till åt min väninna som fyller år på lördag. :D
gud så gott det är. Helt skamlöst, borde inte ens klappa mig själv om ryggen för det jobbigaste med brödet är disken.. men jösses amalia.
Receptet finns väl typ överrallt i matbloggarna (säkert kan ni få länk av Anne (som btw ligger bakom alla mina bra ideer just nu LOL tack tack) och även i nyaste numret av Laga Lätt.
jag skulle kunna skriva upp det jag med.. men jag misstänker att ni alla redan känner till det.
bild på senaste underverket (vars kantbit nu ligger och gosar i min lilla magsäck) bifogas.
(Ja, jag har en sugig kameratelefon och nej, jag har inte tålamod att arrangera brödet snyggare lol )
Aaah, Jim Laheys oknådade! : ) Vad kul att det funkade! Själv tänkte jag testa att smaksätta lite, fick inte till det riktigt bra tyckte jag. Men snyggt blir det :)