Söker Det Ultimata Muffinsreceptet
Tror jag snart har betat mig igenom hela dagensmuffins.com och en massa andra muffinsrecept. Mina gäster mumsar och äter, men jag är missnöjd. Mina muffins är torra och smuliga. Jag vill ha dem luftiga och så saftiga att det liksom frasar när man sätter tänderna i dem. De enda jag ätit som är såna är köpemuffins. Vad är hemligheten? Massor med transfetter och konsistensgivare?
Någon av er här som har ett recept jag kan få prova? Något som ni provat och som verkligen fungerar?
Nu förstår jag nog egentligen inte frågan för jag tycker alla muffins är ganska smuliga. Ligger i väl det där bakpulverbakandet. Men jag brukar baka amerikanska chokladmuffins till jobbet och det fungerar riktigt bra, åtminstone är det alltid någon som vill ha receptet (brukar baka cookies varannan gång och muffins varannan). Framförallt om man sätter i koncentrerad apelsinjuice som jag föreslår i receptet.Då blir de väldigt saftiga och tunga på något sätt. Men jag vet inte alls om det är sådana som du menar.
Jag brukar ibland använda samma recept utan kakao och röra i hela hallon i smeten istället. I övrigt likadant.
Jag har precis fått "The Cake Bible" - en rejäl kakbok med massor av recept, och framför allt vetenskapliga förklaringar till varför kakor beter sig som de gör. Ska testa att göra muffins av "classic butter cake" - de borde bli bra, tycker jag. Återkommer. :)
Jag har ett bra recept på jättegoda muffins:
Delikatessmuffins. 14 st.
2 ägg
3dl strösocker
1½ tsk vaniljsocker
1 krm salt
4 msk kakao
1½ dl vetemjöl
100 g smält smör
Vispa ägg och socker poröst. Tillsätt övriga ingredienser. Häll upp i muffinsformar och grädda i 160 grader ca 25 min. (Ser ej riktigt färdiga ut.)
Vill man göra det riktigt lyxigt, kan man lägga en Nobless på varje muffins direkt när de kommer ut ur ugnen.