Matlust iFokus

Matlust

Etiketterdesserterfruktgodis
Läst 2206 ggr
Bergspuman
0

Hur viktigt är det med efterrätt?

Många människor vill inte vara utan efterrätt till middagen. Med efterrätt menar de då oftast något sött, som får avrunda måltiden.

Det finns en poäng med att kombinera olika smaker under en hel måltid. Är varmrätten både varm och kryddad, kan det passa väldigt bra med något kallt och sött till dessert för att litegrann "knyta" ihop säcken, sätta punkt för måltiden och "sluta till gommen" för denna gång.

Vad tycker NI om efterrätter? Är det något ni vill ha enbart till lite festligare middagar eller behöver ni ha en avrundning även i vardagslag?

Vilka slags efterrätter brukar ni då föredra?

Maria
0

Vi äter aldrig efterrätt. Knappast på helgerna heller. Det blir endast om vi har gästerFlört

Är jag ute på restaurang så äter jag gärna en ostbricka. Jag har lite svårt för söta efterrätter.

(Får jag välja så tar jag hellre en förrätt)

/Maria

DesK
0

Till vardags blir det nästan aldrig efterrätter här. Vid festliga tillfällen tycker jag att det ska vara någon efterrätt. Undantaget om man har tårta i direkt anslutning till måltiden.
Några av mina favoriter är: Ostbricka med ett gott glas vin till, chokladmousse, någon god glass med varma bär, varm kompott på torkad frukt med vaniljkräm.

/Désirée

Loucar
0

Det blir inte så ofta efterätt här isåfall på söndagarna eller när vi har främmande.

Sen är det bra att äta nåt litet men sött efter maten, men inte att äta en jätteportion mousse eller annat.

Favoriter är: Marängswiss, rån fyllda med bär och grädde, ostbricka med vin, kladdkaka eller smultronparfait.

Hälsningar

Louise

Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång

[Tassy]
0

Här kommer efterrätten endast fram vid festligare tillställningar, då gärna en syrlig bärpaj om jag själv får välja, eller en fruktsallad med hemgjord chokladsås.

Bergspuman
0

Själv är jag ju sötsakstokig, liksom alla mina syskon och även pappa. Min hemgjorda blåbärspaj, om jag orkat göra mig till. Eller brorsans kladdkaka. På den tiden mamma o jag umgicks fortfarande, minns jag hennes Pavlova med förtjusning. Med nyplockade eller nytinade hallon o lättvispad grädde. Mums!

Men det går bra med te och några kakor också Glad. Eller Häagen Dasz glass.

Loucar
0

Bergspuman inte frestas med Hägen Dasz så där det är ju så himlans gott speciellt strawberry cheesecaken. Tungan ute

Hälsningar

Louise

Bergspuman
0

Åh. Min favorit är den där cappuccino med creme caramel eller vad det heter. Jag blandade den en gång med en annan sort, belgisk choklad tror jag det var, och ringlade chokladsås över. Det blev - översinnligt gott. Går inte att beskriva smakupplevelsen! Man ville inte sluta!

Loucar
0

Idag har jag varit sugen på solvarma smultron och gammeldags vaniljglass. Måste bero på att jag längtar så till sommaren.

Hälsningar

Louise

[Malin]
0

Jag är inte alls uppvuxen med efterrätt och det var väldigt sällan vi åt det, kanske en fredag i månaden?

Basset1
0

vi äter sällan efterrätt,men det händer och då blir det smulpaj med persika eller toscapäron .

Johan

Medarbetare på matlust

SaraC
0

Väldigt oviktigt Glad Vi fikar istället för att äta efterätt.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Karmatarerskanise
0

Inga efterrätter för mig om det inte är ost Tungan ute

Gillar inte söta saker. Men visst äter jag för att glädja den som gjort det om vi äter borta, men här får man inget Glad

Sheena
0

Äter efterrätt typ fredagkvällar (som ikväll blev det chokladousse gjord på mörk choklad med päronsmak) om man orkat laga till nån men en bit mörk choklad till kaffe efter maten slinker ner om än inte varje dag så varannan iaf. Bara en liten en, för det är ju bara smaken man är ute efter men så gott det är!! Tungan ute