Matlust iFokus

Matlust

Etikettutanför-ämnet
Läst 1216 ggr
Anne
0

Vad kan inte bli bättre med...

Hittade en kul mat-tankelek på en matblogg som jag läser ibland. Det är enkla regler: nämn någon maträtt - inga drycker - som inte kan bli bättre med något av följande:

-bacon
-ost (vilken sort som helst)
-choklad (vilken sort som helst)
eller
-olivolja

Klurigt! :)

[Asta]
0

Brylépudding - eller på finare språk Crème caramelle.

Gillar nämligen INTE chokladvarianter på detta.

Ida
0

Fiskbullar, he he. (Flört)

Anne
0

Ida, åh, jag vet inte - tror du inte lite bacon gör susen? ;)

AndersE
0

#2 …med lite smulad och knaperstekt bacon? Varför inte?   ;-)

Mitt alternativ blir wok. Det funkar visserligen med olivolja - men inte blir det bättre. (Använder helst någon mer neutral olja och smaksätter med sesamolja.)

Anne
0

AndersE - äh, jag säger nog att bacon även förgyller en wok :) Fast om man tänker sig nån annan thai-mat, kanske med kokosmjölk?

Pernilla
0

Pölsa.

Vann jag nåt pris nu? Glad

AndersE
0

#5 Nej - ingen bacon i min wok… ;-)

Ida
0

Aha, bacon är det hemliga tricket som funkar till allt?… ;)

Men fiskbullar, hm, har aldrig provat och brukar inte heller äta fiskbullar faktiskt. Och pölsa, huvaligen.

trollet85
0

fläskkorv o rotmos… olivolja kanske man kan ha i men frågan e bacon, ost, o choklad? *ryser*

Dagmar
0

Bacon förbättrar allt (i princip) :-) Senast använde jag det i quornlasagne Skrattande

Anne
0

Trollet - nä, alla saker ska inte i samma rätt, utmaningen är att hitta en rätt som inte blir bättre av något av det.

Pernilla - kom igen, pölsa! Det måste ju kunna bli lite bättre med bacon och kanske olivolja. Eller ärligt talat, hur skulle det kunna bli sämre?

Dagmar, *fniss*

Pernilla
0

#11 Anne, du har aldrig smakat min mormors hemgjorda pölsa, det hör jag det! (och numer får inte jag heller det, tyvärr…) Den var fantastiskt god. Men bacon hade aldrig funkat.

Anne
0

Pernilla, jag har nog inte smakat pölsa sen typ trean… :)

TacoBelle
0

Gröt! Risgrynsgröt med bacon låter inte så gott.

trollet85
0

#11 ne men tycker du att fläskorv o rotmos lir bättre me ost, lr bacon, lr choklad så e de upp till dej Flört

ja tror inte de blir bättre om man blandar i lr serverar nåt av de till

Anne
0

TacoBelle - nä, där har du nog hittat nåt ja! :)

Trollet - knappast varken ost, bacon eller choklad nej.. möjligen olivolja då, till rotmoset.

AndersE
0

#14 Risgrynsgröt med rivet blockchoklad på toppen…?

TacoBelle
0

#17 Nä urk!

Ida
0

#17 Tänkte på samma sak faktiskt! Man har ju socker på. :)

Martin
0

#19 Man har ju INTE socker på risgrynsgröten Cool

Det här var en intressant och lite kul tråd, får fundera om jag kommer på någon bra maträtt.

Sen en - kanske - dum fråga. Pölsa… korv alltså. Eller är det för att jag bor så nära Danmark och Pölsemannenvagnarna som jag tänker på "röda pölser med bröd, ketchup, senap och rostad lök?" :o)

mvh Martin

Karmatarerskanise
0

Nej det är inte korv. Det är kokt färs med korngryn och lite andra ingridienser.

Ida
0

# 6, 20, 21 Pölsa är väl inälvsmat? Det har jag trott i hela mitt liv i alla fall… Fundersam

Och JO jag har visst socker på risgrynsgröt. Socker blandat med kanel… mums! :)

clivia
0

Har funderat och funderat och kommit fram till…

dillkött.

Liiite frågetecken för olivoljan, men jag tror faktiskt inte att det skulle bli bättre med olivolja till. Och ost, choklad och bacon vore vidrigt. Tycker jag.

E_hjo
0

Jag skulle nog välja fiskbullar! =)

Terrierlina
0

#22 Det hoppas jag verkligen inte, för jag har ätit pölsa och jag äter INTE inälvor!!!

Karmatarerskanise
0

Det är bara till att söka på Pölsa på nätet så hittar man vad det görs av. Inte inälvor ;)

Anne
0

Hera, på nätet hittar man många förklaringar, men inte alls entydigt. Så här säger Wikipedia om pölsa:

"På skånska kan pölsa även betyda korv

Pölsa eller med ett gammalt ord lungmos är en maträtt bestående av malet eller finhackat kokt kött, oftast inälvor av något slag till exempel lever och hjärta, lök, korngryn samt kryddor som peppar, kryddpeppar, och mejram. Allt detta kokas tillsammans i spadet från köttkoket. Det serveras med fördel med kokt potatis och rödbetor samt ibland även med stekta ägg. Ibland ätes några bitar stekt fläsk till pölsan.

Få lagar idag sin egen pölsa. Det finns färdig pölsa på burk och i "plastkorv". En del mindre butiker kokar egen pölsa"

Karmatarerskanise
0

De resept jag hittade var på mager köttfärs.

Bellona
0

(i vår släkt görs pölsa bara på rent "finare" kött och inga inälvor alls och det är likadant hos övriga jag känner. de flesta har väl anpassat det efter dagens smak.)

Ida
0

#25 Ha ha, det är visst inälvsmat. Men du kanske provat "oäkta" pölsa i så fall.

Eller så kanske det helt enkelt inte var så dumt med lungmos?… ;)

Karmatarerskanise
0

#30 Inga av de recept jag hittade på tasteline var gjorde på inälvor.