Matlust iFokus

Matlust

Etikettermenyermatsedlarmiddagstips
Läst 6011 ggr
Anne
0

Snabb middag med barn?

Jag lägger upp Lindas fundering angående hur man hittar matlust och får matro även när man har det stressigt, här i en egen tråd.

Själv har jag inga barn, så jag har tyvärr inga direkta tips och råd, men det vet jag att många av er här inne har!

Linda
0

Putt Glad

MaMaMade
0

Stressen kan jag väl överleva men, vad är det här/det luktar konstigt/det ser konstigt ut/blä/usch/fy/ äckligt vad gör man åt det?

Från Tycker jag gör "normal" mat Flört

Pernilla
0

#0 Har ingen aning, har inga telningar, det enda trista svar jag kan ge är att laga mycket mat på en gång så man bara behöver värma och slipper stressa. Och att storhandla och ha nån sorts plan antar jag. Observera att storkok inte nödvändigtvis är detsamma som trådig kalops. Man kan tänka sig thailändska kycklinggrytor, heta köttfärssåser, italienska köttfärsbiffar med mycket citron och vitlök. Bara det går lätt att göra och stoppa i frysen!

#2 Ja, varför blir de såna egentligen? Konstigt, på en surströmmingsskiva för inte så länge sedan smakade det ena barnet och tyckte det var helt okej och det andra tyckte det var tväräckligt att ens tänka tanken. Hum.

Illan
0

Jag planerar. Skriver upp veckans meny på en lapp på kylskåpet, inklusive hänvisning till eventuellt recept. Sen veckohandlar jag så att allt finns hemma till denna meny. På inköpslappen har jag skrivit ihop varje rätts ingredienser, så om något viktigt saknas skippar jag alltsammans och ersätter med en "panikrätt" typ spaghetti och köttfärssås.

När man kommer hem, själv trött och med trötta barn, så slänger man ett öga på listan, tar fram ingredienserna och cirka 30 minuter senare står maten på bordet. Inget funderande varje dag över "vad ska vi äta" eller griniga ungar i matbutiken.

Sen hemfaller jag ibland till halvfabrikat. Fiskpinnar med eget potatismos. Spaghetti med köttfärssås gjord på Dolmio. Färdig pyttipanna. Det underlättar de dagar vi har aktiviteter och/eller maken jobbar.

Anne
0

Illan, det låter som en klart vinnande strategi. Planering över huvud taget tycker jag är en höjdare i köket - jag äter både nyttigare, roligare och billigare om jag orkar planera i förväg, har jag märkt. Fast det är ju inte alltid det funkar. Glad

Illan
0

#5 Det betyder inte alls att alla älskar det jag äter. Men om jag gör något som vi vuxna tycker är delikat ena dagen, så kan barnen få mumsa på fiskpinnar och potatismos en annan dag den veckan. Jag står inte och gör en massa specialmat till den och den förutom det som krävs för allergierna. I vår familj äter man av det som bjuds. Sen gör jag mycket sällan ihopjoxrätter där allt ligger i en enda röra. Det gör att var och en kan plocka av det som ser gott ut och som man tål.

Planeringen är en latmask-strategi från min sida. Jag avskyr verkligen att stå i butiken, själv hungrig och med hungriga barn. Då blir det lätt hel- eller halvfabrikat, som vi i efterhand inte mår så bra av.

Mitt senaste projekt är att börja beställa eko-grönsaker från årstiderna. Det ska bli spännande.

Tom
0

Vår kost brukar vara ganska varierad och går från fullständigt okomplicedrat till ganska avancerat. Vår treåriga dotter får smaka på allt. Trots det är hennes absoluta favorit köttbullar och potatis.

Så att lägga ner några extra knop på avancerad mat till henne är tämligen bortkastat  Skrattande

Tom

mosterMimmi
0

Jag har lärt mig nu i efterhand att småbarn ska få smaka på allt när de är mellan ett och två för att få dem att gilla allt. Det visste jag inte då, men mina barn gillar det mesta ändå. Jag har alltid sagt smaka, du behöver inte äta upp, men smaka!

En variant jag körde med när mina barn var små, var currysås med tonfisk, serverat med ris. (smakar ungefär som kokt höna)

Koka ris i en gryta. Smält smör och låt då curry fräsa med i en annan gryta. Rör i vetemjöl tills det blir en riktig redningspasta och ös i en burk tonfisk och gräddmjölk och låt koka ihop. Enkelt, billigt och framförallt slapp jag dela eller skära upp maten till alla barnen!

Tom
0

#8, Vår dotter fick smaka på allt när hon var liten men det har ingen betydelse. Jag tror att det där är en myt.

Tom

mosterMimmi
0

Är det bara en myt?

Eller är hemligheten att ha spralliga och hungriga barn. Så det är därför de inte ratar mat,  eller är det för att jag själv smakar all mat och tycker om det mesta själv. Jag vet inte. Huvudsaken är ju att barnen äter och får i sig nyttigheter.Flört

HasseH
0

#10 det är nog olika i olika faser också. Jag har en på 3 och en på 5. 3-åringen älskar till exempel rökta musslor och västerbottenost, och smakar på allt. 5-åringen har varit sådan men vill nu helst ha sköljd mat (det får INTE vara sås på) och föredrar pannkakor. Vi har aldrig lagat specialmat åt barnen så de är vana vid att smaka på allt och att det kan vara starkt. Tänker fortsätta så, även om stora tjejen ratar många rätter efter att ha smakat. Vi ställer alltid fram grönsaksstavar, och så finns det ju knäckebröd!