Matlust iFokus

Matlust

Etikettmatprat
Läst 54759 ggr
Heda
22

Varför inte sätt varm mat i kylen?

En liten dum fråga kanske,men varför ska man inte sätta in varm mat i kylen?

tex mat lådor med varm mat?

När jag bodde hemma gjorde pappa aldrig detta,utan de fick stå å svalna på diskbänken först.

blir maten förstörd?

MVH//Emma**

deia
5

I'm not sure, but I think it's to protect the refrigerater, someone could put a lot of hot food inside and that can't be good.

I don't think that would affect the food.

I grew up learning this also but I never asked why…Generad

MojansDotter
0

om du ställer in det varma i kylen så värmer du ju med det upp kylskåpet innuti.. det blir varmare och det är inte så nyttigt för övriga maten där inne.. 

så har i allafall jag fattat det som..

marwes
1

Precis så är det. Om man ställer in "spisvarm" mat i kylen kan den värmas upp flera grader, särskilt de matvaror som hamnar närmast den varma maten. Eftersom maten inte ska förvaras i över 8 grader, och en del inte över 2 eller 4 grader är det inte någon bra idé.

Heda
0

Jaha okej,då förstår jag.

jag trode först att maten kunde bli dålig,den som man ställer in.

tack för era svar

AndersE
2

#0 Min uppfattning är att de flesta överdriver riskerna med att stoppa in i kylen.

OK - en jättegryta som är brännhet ska knappast in i kylen, men det som väl är vanligast är att man efter att ha ätit sätter in det överblivna.

• Maten som ska kylas för att bevaras mår ju bättre ju snabbare den kommer in i kylen.
  • Mot detta ska vägas risken att den mat som redan är i kylen värms upp så mycket att den skadas. Den risken tror jag överdrivs.

(Nu på vinterna kan man ju snabbkyla resterna utomhus!)

clivia
5

ja jag håller med Anders. Jag tror det är mindre farligt att sätta in lite ljummen mat i kylen än att låta den stå framme i ett varmt kök tills den är helt kall.

Karmatarerskanise
2

Kylen tar mer el då den blir varmare och försöker hålla rätt temperatur ;)

Illan
0

Ställ grytan med den varma maten som ska kylas antingen utanför dörren eller i kallt vatten så kyls den ner snabbare än att stå i rumstemperatur. För det är inte heller bra. Då kan det ske bakterietillväxt. Men om vi ska vara rädda om vår Moder Jord ska vi hushålla med energi och INTE stoppa in skållhet mat i kylskåpet :)

Loove
1

I livsmedelsbutiker….då man tex grillar rostbiff eller något annat och skall kylas ner så måste man kyla ner varorna i en speciell kyl just för ändamålet, efter 4 timmar måste varan vara tillräckligt nedkyld max 4+, annars växer bakterierna.

Allt enligt alla konstens (och hälsovårdsmyndighetens) regler

Lovisa

marwes
1

Efter fyra timmar måste det vara 8+, men annars stämmer det. Sådana kylar har oftast fläktar som kyler ner matvarorna extra snabbt.

Loove
1

marwes… ja…8+ stämmer nog när jag tänker efter…