Matlust iFokus

Matlust

Etikettmatprat
Läst 6089 ggr
Loucar
0

Vad åt vi på 80-talet

Eftersom önskemål om en tråd om 80-talet finns i en annan tråd så startar vi även en sådan.

Hälsningar

Louise

Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång

Maria
1

För mig är 80-tal mycket Hawaii. Ananas till fläskfile, pizza och till och med falukorv.

Flygande Jacob, Africana och här kommer fondue in i bilden för mig. Både med ost och kött. Även lergrytan kommer i denna period för mig.

/Maria

Maria
1

Fläskfilé var också bland det finaste köttet (Idag tycker jag fläskfilé är dödstråkigt)

/Maria

Loucar
1

Lasagne var något som introducerades hemma hos oss på 80-talet, ananas och banan i maten dök också upp och kasslern var väl mer poppis än någonsin. Pizza hemgjord och köpe känns även som 80-tal.

Hälsningar

Louise

Hausswolff
0

Toast skagen! Hawaii-rätter.

Maria
1

#3 Kassler ja, det hade jag förträngtGlad

Även hemmagjord pizza. Första toastjärnet inhandlades nog under 80-talet också.

/Maria

Loucar
0

Planksteken dök väl upp detta årtionde också.

Hälsningar

Louise

Hausswolff
1

Och så delade man glasspaketen (½ lit) med kniv på mitten och åt med sked direkt ur…

Loucar
0

Ja så gjorde vi också med glasspaketen även bananen dela man på hälften och åt med sked.

Hälsningar

Louise

Hoppfull
0

Wow, jag flyttade hemifrån i början av 80-talet och då tillät min kassa makaroner med ketchup så det var i stort sett vad jag levde på de första åren. Sen gick jag på folkhögskola och bodde på internat, det var rätt mycket som skolmaten man fått i alla år.

Men där lärde jag känna en tjej som var superduktig på att laga mat och hon lärde mig. Så idag är jag riktigt bra på att laga mat faktiskt Glad

#2 Fläskfilé som är så himla gott Förvånad

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

Loucar
0

Kinamat minns jag blev mer poppis under detta årtionde eller ligger jag efter min tid. Flört

Hälsningar

Louise

SaraC
0

Jag var inte så gammal under det årtiondet, det jag minns bäst är fiskbullar och flygande jakob. Vet inte om det var något som var inne eller nytt då, eller om det bara var poppis hemma hos oss.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Loucar
0

Flamberade bananer hitta jag ett recept på från en 80-talstidning så jag bidrar med det receptet här.

4 portioner

4 bananer ej för mogna

2-3 matskedar smör

2 matskedar citronsaft

1 burk aprikospuré

Flambering:

½-1 deciliter konjak eller rom

Garnering

Hackad mandel

Tillbehör

Vispad grädde

Smält smör i en traktörpanna och lägg i de hela skalade bananerna. Citronsaften droppas över och bananerna steks några minuter på alla sidor i smöret. Häll på aprikospurén och ös över bananerna. Värm spriten i en liten kastrull men det får absolut inte koka.

Häll på den varma spriten och tänd på. skeda den brinnande såsen över bananerna och servera med överströdd hackad mandel och vispad grädde,

Hälsningar

Louise

Loucar
0

Fortsätter med en Ananasrätt

Kasslergratäng med broccoli och ananas

4 personer

500 gram kassler

200 gram broccolibuketter

1 burk ananasringar

2-3 deciliter grädde

salt, peppar

2 teskedar senap

2 tomater

riven ost

Koka broccolin lätt.

Skiva kasslern.

Halvera tomaterna.

Varva sedan kasslern och ananasen i en rund form och lägg broccolin och tomathalvorna i mitten. Vispa grädden lätt och smaksätt med senap, salt och peppar. Häll sedan såsen över och strö på riven ost. Gratinera i 225 grader i 15 minuter.  Servera med ris.

Hälsningar

Louise

Hausswolff
0

När jag flyttade hemifrån var favoriträtten snabbmakaroner med pulverbrunsås…

*huvva*

chinerunner
0

Jag tror att jag flyttade till min etta 1983. Började tänka på det när jag läste Hausswolff #14.

Min vardagsmat var vitabönor från burk och kokta ägg. (det var det billigasta butiken hade) (man fick äggen styckesvis i en påse)

Min "lyxmat" på den tiden var tvåpack med värdhusbiffar (frysta) från Scan tror jag dom kom. Dessa penslade jag med CajP's grillolja och kryddade med Knorr Kött & Grillkrydda. Sedan grillade jag dem i ugnen på en plåt i översta facket mot grillslingan.

Men jag var nöjd. Förmodligen nöjdare då än nu Glad