Annons:
Etikettmatprat
Läst 34411 ggr
Loucar
1/25/10, 11:25 PM

Vad åt vi på 60-talet?

För mig som är född på den senare halvan av 60-talet finns inga direkta minnen om vad som var poppis då.

Hoppas det finns någon som är lite äldre än jag och kan upplysa om detta. Glad

Hälsningar

Louise

 

Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång

 

Annons:
storost
1/26/10, 9:20 AM
#1

Det beror väl på var man har bott. I Schweiz var det (för barn) Schnitzel med Pommes och Spaghetti Bolognese och alltid Coke eller Orangina. Jag tror att det har hållit sig till sent 70-talet.

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

Maria
1/26/10, 10:29 AM
#2

Rolig fråga. Jag försöker dra mig till minnes (är född 1962)

Förutom att vi alltid åt mycket fisk så var min mamma ingen vän av matlagning utan det var ett nödvändigt ont.

Som den moderna 60-talskvinna hon ändå var så välkomnade hon med glädje konserver. Denna fantastiska uppfinning.Oskyldig

Så vad jag minns från min barndom är är till exempel stuvning av ärter o mörötter på burk. Torskrom på burk. Champinjoner, ärtsoppa, bruna bönor. Allting på burk.

Nu lagade hon även annan husmanskost men de grönsaker vi hade till var alltid från burkar. Gröna bönor, rödkål, sparris och så vidare.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Maria
1/26/10, 12:52 PM
#3

Jag har funderat lite mer men då hamnar vi på 70-80-tal.

Det mest exotiska på 60-talet som min mamma gjorde i matväg var Spagetti med köttfärssås. (Jag älskar fortfarande detta) fast då skulle pappa ha potatis till. Det blev ingen "riktig mat" om det inte fanns "potäter".

Ris kunde vi äta någon gång som tillbehör men då var det samma sak med potatisen.

Skulle vi äta "fint" så blev det Rådjursstek, Fiskgratäng på blandad fin vitfisk eller Hummer.

Däremot var jag väldigt bortskämd med skaldjur och det berodde på att vi bodde i Göteborg och kände till fiskare.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Loucar
1/26/10, 1:01 PM
#4

Torskrom har jag också nåt minne av att mamma serverade ibland men att jag vägrade äta det jag var en riktig petfia när det gällde mat när jag var liten.

Min pappa var som din det skulle vara potatis till maten de få gånger vi fick pasta och ris kändes det väldigt lyxigt.

Hälsningar

Louise

 

Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång

 

MartinO
1/26/10, 1:06 PM
#5

Jag är också 60-talare och visst åts det mycket fisk. I villaområdet där jag växte upp kom både fisk- och bryggeribil någon gång i veckan. Snabbköpen var inte fullt utbyggda ännu och jag kommer ihåg en spceributik i grannskapet där man handlade på bok. Små Ica och Solidarbutiker (konsum) började dyka upp och naturligtvis hade de hemkörning på cykel.

Förutom färsk fisk, som absolut inte var någon lyxmat på den tiden kommer jag ihåg ljusglimtar som ibland hamnade på bordet. Kokt oxtunga, som naturligtvis såldes i gigantisk, konisk konservburk. Tre kök vill jag minnas att fabrikatet var. Vi åt också ofta valbiff, som var ett billigare alternativ till oxkött. Tänk vad lycklig den här lille grabben var när det stod en förpackning raketost ppå frukostbordet. Ju mögligare snöret blev, ju godare blev osten.

Sajtvärd för Foto

Sajtvärd för Fågelskådning

Bergspuman
1/26/10, 2:42 PM
#6

Min mamma undervisade invandrare i svenska på senare delan av 1960-talet och genom det, fick hon in mycket utländska impulser i matlagningen. Bland annat introducerade hon couscous ihop med kycklinggryta och kikärter, något som måse ha varit hur exotiskt som helst på den tiden.

Som barn åt jag även med självklarhet currystekt fläskfile i ugn med bananer, o en del lustiga tillbehör som russin, jordnötter, saltgurkor, syltlök och så vidare.

Annars var det ganska vanlig mat, ugnspannkaka, falukorv med makaroner, torskrom som nån sa Skrattande. Fisk hade vi inte så mycket däremot.

Annons:
Maria
1/26/10, 2:57 PM
#7

#6 Vilken modern mamma du hade. Hon var nog lite före sin tid.Flört

Hade någon sagt till min mamma att man kunde ha bananer, russin eller jordnötter i maten hade väl hon svimmat.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Hausswolff
1/26/10, 5:11 PM
#8

Vilken rolig tråd, det borde finnas en tråd för varje årtionde. Jag minns en hel del av 80-talsmaten (är född -72).

Glad

Bergspuman
1/26/10, 6:09 PM
#9

#8 Starta den tråden vetja! Skrattande

Basset1
1/26/10, 6:35 PM
#10

Kan inte komma på något särskilt som man åt ,jag är uppfödd på sås och potatis det var det man åt mest ,framförallt potatis.

Johan

 

Medarbetare på matlust

Loucar
1/26/10, 7:57 PM
#11

Starta gärna trådar för de årtionden ni är nyfikna på.Glad

Hälsningar

Louise

 

Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång

 

MonisN
1/26/10, 8:33 PM
#12

Jag var ganska kräsen som barn så jag åt mest sås och potatis. På mackan på 60-talet minns jag raketost och kalles kaviar. Kommer nog på mer om jag får tänka en stund!

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


DesK
1/26/10, 9:26 PM
#13

För mig var 60-talet raketost eller Kalles kaviar på knäckemacka eller rostbröd. Sirapslimpan tyckte jag var så gräslig att jag lärde mig att baka matbröd (på tidigt 70-tal) utan sirap i. Sen var det den hemska skolmaten med helt sönderkokt pasta och potatis.
Två riktiga höjdare var Pizza och Spaghetti Bolognese som en granne från Italien som jobbade på en av de första Pizzeriorna i stan lärde mig att laga och äta Tungan ute
Pappas grillade kött med sallad har följt mig genom hela livet och har nu tagits upp av min kära sambo som gärna grillar året om Glad Alla former av kalla fat med diverse godsaker minns jag också från denna tid. Tror också att marängswiss härstammar från denna tid.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Annons:
Jalking
1/27/10, 12:14 AM
#14

Kalaspuffar och frostflingor med en liten byggsats i paketet.

O'Boy med andra smaker än choklad. Vill minnas att det ett tag fanns vanilj och jordgubb.

Vad jag minns mest är nog nästan bristen på kryddor. Salt och vitpepper, det var allt. (Eller var det bara min morsa som inte viste om fler?)

Loucar
1/27/10, 12:33 AM
#15

Kalaspuffarna och Frosties har hängt med länge nu nån som vet när man började med dessa?

Nog användes väl fler kryddor än salt och vitpeppar, jag minns nåt som hette alroundkrydda.

Hälsningar

Louise

 

Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång

 

MonisN
1/27/10, 9:42 AM
#16

Oj vilken backflash man fick av den är tråden! Kalaspuffar och Frosties åt jag också på 60-talet och älskade detFörvånad Sen fanns det en kort period mjölk med jordgubbssmak.

Under detta årtionde kom det mycket smaktillsatser i maten och burkmaten gjorde stora framsteg. Allt för att befria husmodern från spisen, i alla fall om man fick tro reklamen.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


MartinO
1/27/10, 10:46 AM
#17

#14 Helt rätt med O'boyen. Jordgubb var min favorit och det fanns också mocca, som jag tyckte var vedervärdig.

Sajtvärd för Foto

Sajtvärd för Fågelskådning

Maria
1/27/10, 10:50 AM
#18

Jag minns en kompis som fick karamellströssel på sin filmjölk bara för att hon skulle äta upp. Jag var sååå avundsjuk.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

MonisN
1/27/10, 11:09 AM
#19

Där var minnet dåligt. Det var O´boyen som var jordgubbssmak, inte mjölken!!

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


MartinO
1/27/10, 11:11 AM
#20

[OT] #18 Låter bättre än när jag övertygade (lurade) en jobbarkompis att rostad lök var gott på mjukglass.

Sajtvärd för Foto

Sajtvärd för Fågelskådning

Annons:
Maria
1/27/10, 11:13 AM
#21

#20 HahaSkrattande

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Loucar
2/3/10, 9:23 PM
#22

Har snokat lite på nätet och hittat att Frosties skapades i USA 1952.

Kalaspuffarna fyller 50 år i år så då hamnar vi på 1960 om jag inte räknat fel.

Fraskuddar kom 1961 men döptes 1971 om till Havrefras.

Hälsningar

Louise

 

Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång

 

Loucar
2/3/10, 9:36 PM
#23

Tydligen var det på 50-60-talet som buljontärningen gjorde sitt intåg i våra hem och vem minns inte de trekantiga mjölk och filpaketen.

Hälsningar

Louise

 

Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång

 

Upp till toppen
Annons: