Vilken kokbok är din favorit?
Jag älskar att köpa kokböcker. Och har många. Mina släktingar förser mig med ännu fler på födelsedagar o liknande. (Tyvärr har de inte samma smak som jag och de står där och tar plats, men jag näns inte slänga dem).
Nu undrar jag vilka kokböcker ni andra håller som favoriter?
Jag använder mer och mer Nya Annas mat. Gu vad mycket gott där är! Och så Jamie Olivers mat.
Jag gillar "Vår Kokbok" och "Fem Asiatiska Kök" (tror jag iaf, har inte gjort så jättemycket från den än ^^') Dock använder jag inte kokböcker så mycket och det händer rätt ofta att jag kollar på nätet istället för i kokboken.
Mat som det är någon mening med (från Apoteket), använder jag ganska mycket.
Jag älskar alla Jamie Olivers kokböcker, Cranks kokbok och Rosendals trädgårdskafé!

Blir inte så mycket koll i kokböcker sen internet kom på plats här hemma, men ibland kollar jag i min gamla "Bonniers Kokbok" och det är den jag använt jämt. Min mamma fick den av mormor när hon flyttade till eget och när jag sen flyttade till eget så fick jag den av mamma. Innehåller allt tycker jag :)
Jag gillar "Alla tiders SALLADER", "Den perfekta maten" av Oscar de Hoog & Fredrik Paulún oxh "Viktväktarna - Mat från hela världen"
HAr en hel sjö av kokböcker då jag aldrig kan gå in i en bokhandel utan att köpa en ny kokbok ;) Älskar äv en att skriva ut recept från nätet som jag samlar i en mapp :)

Jag älskar Anna Bergenströms "Vinterns goda ting" och Jamie Olivers kokböcker. Använder även ofta den lilla söta boken "Mera maffiga muffins" eftersom jag älskar att baka muffins!

Min kokböcker kan bedömas utifrån hur kletiga de är och hur mycket som skrivits i dem. Arlas kokbok är nummer ett, den stora ringpärmen. Massor av såsfläckar och kommentarer… mycket älskad och använd. Anna Begrenströms "Vinterns Goda Ting" ligger tvåa, dock utan såsfläckar - den är såååå vacker att bara njuta av att titta i! Jamie Oliver ligger rätt bra till, men också Alexandra Zazzi.

Systrarna Voltaires kokbok är den som används mest härhemma 
Förlagets beskrivning
Systrarna Voltaires mat: En komplett matbok med 280 recept - allt från soppor och sallader till bullar och kakor. Systrarna Voltaires matlagning tillhör vad man kallar "cross-over" generationen. De hämtar sin inspiration från trakterna kring Medelhavet och blandar upp med västindisk, arabisk, afrikansk och indisk matkultur. Renée och Lotta Voltaire går rakt på sak, matlagning ska vara så lite tillkrånglad som möjligt. Stavmixern är deras huvudredskap i köket. Det mesta ska vara stort och rikligt och kunna ätas med ögonen.
Sedan har jag mer läst än lagat ur "Kärlek, oliver och timjan". Mycket smaskigt finns det……..
Jag sparar på kokböcker, det var en period som jag inte kunde gå på en loppis utan att handla.
men en kul kokbok är farmors gamla Ateneums kokbok av Tilda Hensson tryckt 1925. en väl använd kokbok av min farmor av skicket att dömma. där finns en hel del att väja på och det är protionspris uträknat..
kalops 52 öre / portion
Det där är ju helt omöjligt att svara på :) jag har precis gjort en databas över mina kokböcker - en bit över 150! - och att välja ut en.. ojoj. Men några av favoritförfattarna är onekligen Nigella och Jamie Oliver, och jag är väldigt förtjust i en liten söt pocket som heter "Bitchin in the Kitchen - a PMS Survival Guide". Och Gourmet är riktigt bra, det är en gigantiskt gul tegelsten med massor av recept, som är testade av tidningen Gourmet och verkligen både tillförlitliga och läckra. Fast tyvärr har inte någon av de två bilder, och bilder är annars väldigt viktigt tycker jag…