Rosendals banankaka någon?
Jag skrev häromsistens av receptet på Banankaka med mandelmassa från kokboken Rosendals trädgårdscafé. Smarrigt värre med många ägg, socker, mandelmassa och en massa banan. Idag premiärbakades det, men trots att jag lät kakan stå mycket längre än i receptet, var den kladdigt obakad i mitten. Någon annan här som bakat den? Vad fick ni för resultat?

Nu har jag inte bakat just den här kakan då, men min erfarenhet av just banankakor (och annan "mosig" frukt) av olika slag är att det oftast blir väldigt kladdigt på sina ställen och tja "obakat".
Langa hit reecptet - jag har både massor av bananer som börjar bli gamla, och mandelmassa. Så jag kan provbaka och berätta om min också blir kladdig ;)
Jag fick svar på ett annat forum att allt den personen bakat ur den boken blivit kladdigt om man följt receptet. Låter som att man inte ska lägga pengar på den?!? Någon med samma erfarenhet här?
Anne, jag ska lägga ut receptet när jag kommer hem. Har inte det med mig till jobbet :)
Illan, jag får tåla mig lite då ;) Funderar på att kanske försöka förebygga - ta mindre ägg, mer mjöl?

Jag tycker den kokboken är fantastisk!!!! Har bakat fantastiska blåbärsmuffins, äppelmuffins, blågul citronkaka samt bröd med soltorkade tomater. Allt har funkat bra och blivit ljuvligt. Men så följer jag ju aldrige recept slaviskt heller - nog sjutton ser man om något är för kladdigt? Då får det väl grädda en stund till? Och så får man ju äran att kluttra i boken; "behöver lite mer mjöl" eller "bakade den 17/12 2004, behövde lite mer salt men var gott till färskost".
Pernilla - aaaaah, skriver du i dina böcker? :) *ryser lite* Så spännande.. det har jag inte vågat. undrar varför? Hmm..

Jamen Gud ja, det är ju jätteroligt att ha kvar! (Inte minst i drinkboken, där kan det bli väääldigt spännande kommentarer i marginalen…)

Ah, jag skriver också i mina kokböcker, det är ju himla bra när man måste experimentera lite…:)
Lite OT, men jag postade denna kokbok på engelska till utländska vänner. En av dem blev alldeles överväldigad, tyckte den var fantastisk och i hur många kokböcker får man ett förord skrivet av Ingmar Bergman, han fann liksom inte ord…:)
Pernilla - Jag LÄT den stå nästan 15 min utöver utsatt tid!!! Och jo, jag såg att den var lite mjuk i mitten, men tänkte att det beror säkert på alla bananerna. En kladdig chokladkaka är ju ofta mjuk i mitten när man tar ut den, men den sjunker ihop och blir gottekladdig när den svalnat. Den här blev… inte det *ler* Nåja, kanterna är goda *smaskar*
Recept: Banankaka med mandelmassa
ur Rosendals Trädgårdskafé
2-3 bananer
5 ägg
3 dl strösocker
150 gr mandelmassa
3½-4 dl vetemjöl
1 dl pärlsocker
75 gr smör
(ev 100 gr blockchoklad,hackad)
Skala och skär bananerna i skivor.
Vispa ägg och socker vitt och pösigt. Riv mandelmassa och hacka chokladen och blanda ner i smeten tillsammans med mjölet. Häll smeten i en smord och bröad form ca 23 cm i diameter. Strö över och tryck ner bananskivorna. Häll på pärlsockret och hyvla över smöret.
Grädda kakan i 175 grader i 30-40 minuter. Servera gärna med lättvispad grädde eller glass.
Tack Illan, det låter himla gott.
Skriver också i mina kokböcker. De är ju ett arbetsredskap som behöver förfinas.
Jag kluddar också dit mina förändringar i recepten och kommentarer om hur rätten smakar. Självklart!
JAg vet att min mamma brukade göra en mycket god banankaka med filmjölk och bruna bananer….
Tyvärr har jag inte recept på den..men om någon har det så posta gärna…
Lovisa