Vad blir det för godsaker på nyår?
Vi har inte bestämt riktigt ännu vad vi ska äta på nyårsafton, vad har ni andra planerat?
Hälsningar
Louise
Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång
Hmmm. Vet ej. Frågade kärbon nyss, han skojade o sa: Trattkantarellcrepes!
Jag har faktiskt ingen aning… ska se om jag kan leta upp nåt skoj o inte alltför komplicerat recept…
Vi funderar på att se fyrverkerierna från Slottet till ackompanjemang av varm choklad i termos till tolvslaget istället för kall champagne, ha ha!

Här blev det bestämt att ungdomarna vill ha tacokväll och vi lite vuxnare skaldjur.
Till skaldjuren blir det några goda såser, bröd och ostar.
Till efterätt ville alla ha färsk fruktsallad (kan det bero på allt godis till jul kanske
)
Hälsningar
Louise
Musslor i gräddig vitvinssås, lax i ugn med spenat med solrosfrön och russin, och espresso med ett par mörka chokladbitar.
Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.
Hemsida www.livskvalitet-2.se kliv in!
Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

Christine har du något receptpå musslorna det lät väldigt gott 
Hälsningar
Louise
2 säckar musslor
1 stor lök
3 deciliter grädde
Kinesisk Fisch sause
Kinesisk oystersause
½ dricksglas vitt vin
Persilja
Pain Riche
Man steker löken i en stor kastrull tills den blir genomskinlig tillsätter grädden och ungefär 2 teskedar oystersause och kanske 10 stänk fischsause plus vinet och persiljan. Häll i de rengjorda musslorna lägg på lock och koka till de öppnar sig. Obs. det går fort de ska bara ångas igenom. Kokar man för mycket blir de sega
Lägg upp i djuptallrikar. Brödet skall doppas i såsen.
(jag har inga mått på ingredienserna egentligen utom grädden då, så det bästa är att prova sig fram )
Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.
Hemsida www.livskvalitet-2.se kliv in!
Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

Låter supergott juh detta ska jag prova på nyåret eftersom vi ska ha skaldjur. 
Hälsningar
Louise
På nyår ska vi gratinera en hummer, äta kräftor, räkor, viltöksbröd och het aioli. Senare på natten blir det ostbricka :)

Låter lite som hos mig det Hera men jag skippar hummern. 
Hälsningar
Louise
Loucar, Härligt:)

Ja vi är ju skaldjursälskare både du och jag Hera, funderar starkt på att göra Cristines musslor det lät så himla gott.
Hälsningar
Louise
Ja, de låter riktigt gott. Men killen gillar inte musslor, så det står jag över :)
Ska bjuda min karl och syrran med sambo på trerätters tänkte jag. Men har hittills bara bestämt förrätt, en favvo - varm sallad med bacon.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
Här blir det trerätters.
Förrätt: Kycklingrisotto
Varmrätt: Oxfilé med vitlökspotatis och kantarellsås samt ungsrostade rotsaker
Efterrätt: Chokladkaka täckt med tryffelkräm serveras med vispgrädde och fruktsallad
Drickat blir lättcider till mamma och syster, alkoholfri cider till mig och brorsorna.
Med vänliga hälsningar
Chess

Chestnut kan man komma över på nyårsdan och äta rester det där lät ju hur gott som helst. 
Hälsningar
Louise
#14 Tvivlar på att det blir några rester över 
Med vänliga hälsningar
Chess

Nej kan tänka mig det med den härliga menyn. Mätta kommer ni helt klart att bli. 
Hälsningar
Louise
Har tänkt ut pilgrimsmusslor, oxfilé med potatisgratäng och någ chokladigt till efterrätt. Tror jag gör det enkelt för mig o vispar chokladmousse med grädde samt chokladsås! Har verkligen ingen lust att stå timvis vid spisen…

Här blir det trerätters.
Förrätt: Toast skagen
Varmrätt: Fläskfilé Nora (fläskfilé med en sås av vermouth, creme fraiche och vindruvor)
Efterrätt: Vanlijpannacotta med passionsfruktssky
Senare på kvällen/natten blir det renstekssnittar och laxsnittar.

Låter gott Demnja 
Hälsningar
Louise
OK här e menyn:
Förrätt: Pilgrimsmusslor marinerade i chili, kokos, citrongräs (färdig marinad). Jag halstrar dem (fast vet inte hur…) och stänker över lite citronolivolja strax innan servering. Tänkte lägga upp dem i snäckskal, har en imponerande samling snäckskal hemma! (knyckt idén från restaurang Hambergs i Uppsala…). Har inga tillbehör… man får äta dem á la naturelle
Varmrätt: Ryggbiff med ugnsbakade små steklökar, plommontomater och haricots verts. Rödvinssås. Potatisgratäng med ost
Efterrätt: Chokladmousse med vispgrädde och chokladsås.
Till: Cider till mig och öl till honom, alt en pava vit Chardonnay från 2008. Ja, jag vet att det ska vara rödvin till kött o potatis, men jag har extremt svårt för rödvin, blir illamående och får magproblem oftast.
Tolvslaget: Ingen champagne, jag har tänkt göra varm choklad eller te i termos om vi är ute!
Vickning: (om vi orkar) Lite rester från julmaten, som fasanpaté, gravad lax och mitt marsipangodis

Bergspuma om du har en grillpanna så får du snygga ränder på musslorna en minut per sida brukar vara lagom. Har du ingen grillpanna funkar stekpannan lika bra. 
Hälsningar
Louise

Glömde ju skriva att vi äter potatisgratäng till köttet :)

Här blev det
Trattkantarellsoppa med sherry.
Smördegsinbakad tournedous med hasselbackspotatis och svampsås
Gratinerade hallon. Jättegott!
Noblesse till kaffet.
Loucar, jag följde ditt råd om 1 minut på varje sida i stekpannan (ha ringen grillpanna, men ska nog skaffa!), dessförinnan hade jag marinerat dem över natten i citrongräs, chili, kokos o vitlök.
Jag lade upp dem i varsitt snäckskal och stänkte över citronolivolja. Det blev HIMMELSKT gott. Den där citronolivoljan var GRYMT god. Ojojoj. Den ska jag använda flitigt i salladesdressingar framöver!
Och potatisgratängen blev fruktansvärt läcker den med. Jag använde lite mer ost än vad man ska, hade en blandning av lättmjölk o grädde i (mer mjölk än grädde), hade skivad steklök o skivad vitlök i - ganska mkt vitlök. MMMMMMM.
Jag visste inte att jag var så bra på att laga mat, hi hi!
(Tycker egentligen bättre om att baka…)

Bergspuma vad roligt att det blev lyckat. Det är väl inget som hindrar att du är bra på både och eller hur? 
Hälsningar
Louise