Matlust iFokus

Matlust

Etiketterfiskskaldjur
Läst 8742 ggr
Pelle
4

Whiskygravad Lax

Nämnde detta recept i en annan tråd och här kommer det. Provade detta förra julen och det blev riktigt lyckat i min mening.

**Ingredienser
**0,5-1 kilo lax (filé, mittbiten ger jämnast och bäst resultat.)
0,75 deciliter socker
0,5 deciliter salt
0,5 deciliter whisky
Jag tror på en rökig Islay, men tycke, smak och plånbok får styra.
Dill från 2 dillkvistar
Krossad vitpeppar (efter smak), om man vill kan man addera 2 teskedar liquid smoke eller röksalt också.

**Tillagning
**Om du köpt hel lax, filéa och ta bort så mycket ben du bara kan. Frys sedan den bit du skall grava (om det inte är gjort innan) för att bli av med parasiter eller vad det nu är. Det är viktigt i alla fall.

Lägg laxen i en plastpåse, häll whiskyn över laxen och låt stå cirka 15 minuter. Blanda under tiden ihop socker och salt.

Gnid in fisken socker- och saltblandningen. Krydda fiskens skinnfria sida även med dill och peppar. Förslut påsen (använd gärna två så att det inte läcker) Låt grava cirka 3 dygn i kylskåp. Vänd laxen ett par tre gånger under gravningen.

Skrapa av socker, salt och kryddor och skär laxen i tunna skivor.

Njut av laxen och gästernas uppskattning vid julbordet!

AndersE
0

Jag har alltid fått lära mig att grava två bitar som läggs mot varandra med skinnet utåt.

Niklas
0

#1: Det är så jag också har fått lära mig (men aldrig provat) att göra det.

Vänliga hälsningar

Niklas

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

AktieTrader
0

#1 Det är väl mest när man gravar i ett fat så att inte luften skall komma åt köttet. Gravar man i påse spelar det nog ingen roll.

Detta skall testas

AktieTrader
0

Coop hade annons på laxfilé för 69kr per kg på bilden är det en hel laxsida. Eftersom jag ändå åker förbi Coop från jobbet så tänkte jag köpa en filé. Vad hittar jag i kyldisken? Jo små kantbitar som är omöjliga att använda för gravning.

Jag blir så förbannad på reklamen som visar en sak och säljer en annan. Givetvis fanns det ingen i närheten jag kunde klaga hos.

Robert
0

Räcker det med ett par dagar? Jag ska till att göra iordning fisken nu.

Robert

Pelle
0

Gravningen bör få ta 1.5-2 dygn. Jag gör min idag, Robert, då är den precis klar till jullunchen den 24:e

AndersE
0

Jag gjorde min igår. Tre dagar stod det i receptet…

Pelle
0

Anders, Då tror jag att du kan tjuvsmaka i morgon om du inte gör en jättetjock bit.

Jag lät det ligga tre dagar förra året, men då var det en tjock filé lagd dubbel. I år gör jag en mindre bit och lägger den inte dubbel och räknar med att den är klar på 1,5-2 dygn. Det är ju lite känsla att grava fisk….

Robert
0

Jag fick ont i huvudet när jag gjorde min lax igår. Körde med en irländsk whisky Black Bush och det gick åt lite mer än ½ deciliter.

Hälsningar

Robert

Lise-Lotte
0

Skrattande tack för ett gott skratt Robert …

//Lise-Lotte

AndersE
0

#9 Robert :-)

#8 Pelle, tjock bit, dubbel…

Pelle
0

över 5 cm? Då säger de flesta kokböcker jag sett 2-3 dygn.

AndersE
0

Vi får se. Idag ska den skivas…

AndersE
0

Första smakbiten tyckte jag laxen blivit alltför salt. Luktade rökig och fin…   Flört

Men väl på julbordet tyckte jag den var jättegod!

Robert
0

Rätt salt blev det. För övrigt rätt gott, smaken lär väl variera beroende på whisky.

Hälsningar

Robert