Matlust iFokus

Matlust

Etikettmatprat
Läst 6761 ggr
[Asta]
0

Smaker som "gifter sig" i munnen

Smaker som gifter sig i munnen brukar man prata om. Min erfarenhet är att man inte träffar på dem så jätteofta. Jag pratar inte om det där goda, utan det där som är så gott att man kommer att minnas det till den dag man blir senil.

En sådan smakbomb var jag med om när jag var i Grythyttanmed några kompisar. Vi åt eras meny och vi tog de viner som de rekommenderade. Bland annat så åt vi en blåmögelost från trakten. Den kombinerades med ett sött vitt dessertvin, något som för mig lät lite konstigt, men hade de sagt det så…

Jag tog en bit av den där osten (och jag är normalt sett inte så förtjust i mögelostar) och drack sedan av vinet. Och POW - smakerna exploderade i munnen. Helt jädrans fantastiskt var det. Den överraskningen och den kombinationen kommer jag alltid att minnas. Det var första gången jag verkligen förstod vad man menar när man säger att smaker gifter sig i munnen.

Jag har en lite mer allmän sådan kombination som nästan får mig lika exstatisk om det blir precis rätt. Det är min egen variant av Caprese. En rejäl skiva mozzarella, olivolja på mozarellan och så nymalen svartpeppar. Sedan tunt skivad rödlök, en skiva riktigt mogen tomat, lite flingsalt och så en bit basilika. Detta ska vara i en bit som inte är större än att jag kan stoppa in allt i munnen på en gång. Det blir också POW för mig.

Nu har jag tjatat på en del. Det som jag så småningom tänkte komma fram till är det här. Har ni någon sådan kombination? Och som sagt inte bara det det allmänt goda, eller ens det jättegoda utan det som bara exploderar när smakerna kommer in i munnen.

MaMaMade
0

Tror du inte att det beror lite på ens personliga smak också?

Iag så gillar jag getost. En mellanlagrad caprin är *god*! Som den är el på en macka rätt o slätt. Men om man gratinerar ett franskbröd m caprinen tillsammans m en tomatskiva samt ett par korn havssalt så blir det *jättegott*. Det är dock inte den godaste varianten jag vet…smöra en njalla, hyvla skivor av caprinen över o rulla ihop, ät en rejäl hög med nyplockade, solmogna jordgubbar till. *Kabooom*! Skrattande

Torr men ändå lite seg känsla från brödet, osten lite sträv o gummiaktig, lätt salt, den lena smörsmaken o så sötman från jordgubbarna…dags för en resa till Östersund igen känner jag!

Annars är roquefort inte så dumt till sött vin heller…

Loucar
0

Jag har ett par stycken sådana

En var när vi åt på vår kvarterskrog de har en rätt där lövad oxfilé fylld med fårost, frästa champinjoner & lök, flamberas med turkisk Raki, släcks med vitt vin. Serveras med gräddsås och klyftpotatis och en liten grekisk sallad. Den rätten kan man äta om och om igen det är samma smaksensation varje gång.

En annan är när vi grillade marulk och tigerräkor som vi åt med min hemmagjorda aioli med senapsmak och grillad färskpotatis. Till detta drack vi Stoneleighs chardonnay. Allt bara fullkomligt smälte i munnen.

Hälsningar

Louise

Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång

[Asta]
0

#1 - naturligtvis har det även med den personliga smaken att göra. Men jag tror också att vissa smaker är vi lite predestinerade att gilla. Men det är mitt filosoferande. :) Det jag retar mig på är att jag inte minns vad vinet hette. Jag har testat andra viner och andra ostar och det har aldrig blivit helt rätt.

HannaM
0
Loucar
0

Idag fick jag en till explosion det var när vi hade picknick Skärvångens getost ihop med Stoneleighs Sauvignon Blanc. Jag gillar normalt inte getost men dessa smaker fick mig att ändra uppfattning.

Hälsningar

Louise

Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång

Maria
0

Själv tycker jag att färsk riven ingefära och vitlök "lyfter varandra" så att säga.

Jag har en bekant som älskar färsk annanas med flingsalt. Jag har inte provat detta men jag kan ändå ha en föreställning om att det kan vara en smaksensation.

/Maria

Karmatarerskanise
0

Jag kom på att en bit mjölkchoklad och sourcream & och onion krydda från estrella eller OLW i munnen säger POW :)

[Asta]
0

#7 - ja det var ju en kombination :)

Karmatarerskanise
0

Haha ja :)

rumpino
0

lök och tomat tycker jag är ett sådant exempel. 'matsynergi' när den är som bäst   :)