Låta bli godis och sötsaker
Hur gör man för att bäst låta bli godis och sötsaker? Jag har en liten flicka på snart tre månader så jag går hemma. Jättesvårt gå ner i vikt igen. Vill tappa 3 kilon till men känner att det inte går när man är så sugen på gott…. Vi bor så dumt så gå ut på promenader är svårt då det blåser så häftigt hela tiden. Sen har jag en 5 åring som inte orkar gå så långt.
Hur gör ni andra för att låta bli chokladen och godiset?

Enkelt, man köper inte hem det.
Måste du ha det hemma och du känner sug så drick ett stort glas kallt vatten, eller ät en syrlig frukt så minskar suget.
#1 enkelt? knappast! det börjar ju redan i affären…. 

En kompis till mig hade väldiga sug på choklad och hon gick till hälsokostaffären och köpte en burk med piller som innehöll någon slags mineral som minskade hennes sug.
Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.
CBA - Krom kanske? Krom sägs minska sötsug.
jag brukar ta en kopp fruktte när sötsuget sätter in (och jag inte har lust att falla för frestelsen), det hjälper skapligt bra faktiskt.
Ett lite annorlunda tips;
Finns sånna hemska "träna hemma framför tv:n" dvd:r, brukar vara lite olika träningsprogram och nivåer beroende på hur vältränad man är. En halvtimme/ tjugo minuter nybörjar-pilates om dagen ger resultat! Plus att det kan vara en rolig lekstund ihop med dina barn.
Ofta leder träning till att man börjar tänka lite på vad man stoppar i sig, om inte annat så kan man med liiite godare samvete äta lite onyttigt om man vet att man rör på sig! bästa tipset från mig =)
Lycka till!

#4 JAAA…just det :o)
Tack!!
Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.
har provat Krom tabletter. Ingen effekt på mej… har just handlat. Inte en enda godisbit handlade jag. Ätit frukt hela dagen men efter varje mål mat kommer sötsuget…. Som att röka ungefär =(
Det är nog mest en fråga om vilja och vana. Hade samma problem som du tidigare. Men det gäller att stålsätta sig om man verkligen inte vill ge efter för frestelsen. Med tiden ger det sig. För mig beror det även lite på vad jag ätit. Har jag ätit en stor fet pizza är jag mera sugen på sött än om jag ätit något sundare.
Annars kan det var en bra idé och borsta tänderna direkt efter måltiden. Eller suga långsamt på en stark sockerfri halstablett.
Jag säger som Snuan - det är nog i slutänden fråga om att tvinga sig själv. Mitt problem har inte varit sötsaker utan feta saker. Älskar feta saker, ost, smör m.m. Men det är liksom att tvinga sig - precis som vilken missbrukare som helst. Och sedan är det jättelätt att få återfall, men det är bara att fortsätta och fortsätta.

Har precis samma lilla problem… =/
Dumma godis! haha :)
Jag har gjort så att jag också äter lördagsgodis med barnen. Godis får inte bli liggandes hemma - köp inte hem "bra att ha" på extrapris och så!
När supersuget sätter in tillåter jag mig äta lite EFTER en måltid. En kopp kaffe och två bitar mörk choklad efter lunch funkar fint för mig i alla fall. Det dödar suget.
man undrar lite var du bor, eftersom det blåser så kraftigt att du inte kan gå ut? :) låter som perfekt ställe för att bygga vindkraftverk :)…
jag äter inte godis av andra skäl, ett par russin av olika sorter till kaffet, så räcker det med socker för mig…
kolla in de utländska minilivs & importbutikerna som brukar ha mycket olika torkad frukt i lösvikt!
och så har jag hört att några stora butikskedjor har så smått börjat skifta möblering, så att godiset göms och frukt o grönt kommer närmast kassorna :)

Har du provat äppecider vinäger, det ska väl ta död på sötsuge svampen i magen.
Det finns både i tablettform och dryck som späde med vatten.
http://www.kostochhalsa.se/viktminskning-preparat/aeppelcider+vinaeger/aeppelcider+vinaeger_m32.html
Eftersom jag själv gör vad jag kan för att tappa både kilo och bli av med mitt socker beroende kan jag bara rekomendera jöljande.
1. Regelbundna matvanor. 4-5 gånger / dag.
2. alltid ha vatten tillhands. (gärna med citron då syran sänker GI-värdet.)
3. grönsaksstavar med hommus har hjälp mig ofta och mycket.
4. Mycket vilja
5. en liten bit väldigt mörk choklad. minst 70% kakao
6. osaltade nötter.
Lycka till
När sötsug uppstår kan man äta råa morötter, avokado och nötter eller dricka näringsdrycker och smoothies. Man kan också göra egna naturliga puréer genom att mixa färska eller frysta bär, frukter och grönsaker.
Laktritsrot har jag hört ska vara ett alternativ också. Man köper på flaska och tar ett par droppar om dagen. Inget för människor med högt blodtryck dock. Här kan man köpa det: (skriv sötsug i sökrutan så kommer det upp)
//Lina
#13 du är välkommen att hälsa på =) bor på Österlen. Inte ett träd i sikte och det blåser ständigt. Inte lönt göra vid fisyren här inte. Vill inte ha blåsten in i barnvagnen. På vintern susar det runt liksom och är riktigt jäkligt. Just nu åskar det här, blåser och regnar som bara den.

#17 Vad eländigt det låter… Österlen som är så hääärligt på sommaren! Typiskt att alla vi turister har dratt och lämnat er infödingar åt blåsten…
#18 ja på höst och vinter är det inte så kul. Blåser mycket på sommaren också men oftast regar det mkt lite då så det är rätt okej. Vintern är dock hemsk. Förvisso får man kanske skylla sej själv som bor kvar men vad gör man ?! =)
Jag är så tacksam över att jag inte gillar sötsaker :) Äter dock för mkt salt!

Ända chansen för mig är att inte ha henna något godis.Om någon av barnen är hemma och har med sig en godispåse får dom inte lämna den öppet , för då måste man ju smaka. I stället för godis brukar jag ta fram en morot och tugga på
jag kommer nog inte kunna sluta… jag får väl vänja mej vid mina tre extra kilon….. (58kg) 165 lång 

Tre extra kilo är ju ingenting. 
#23 tillräckligt för att inte kunna använda sina gamla kläder =(

#22 oj då måste ja banta massor!!!! 55kg 154 lång… *blänger lite på*