Matlust iFokus

Matlust

Etikett: köksutrustning
Läst 11716 ggr
[Asta]
0

Hur förvarar ni era knivar?

Ja som rubriken säger så undrar jag hur ni förvarar era knivar. De ni använder mest. Vi brukade ha våra på en knivmagnet,vilket var väldigt praktiskt, men nu när vi renoverat köket så vete tusan om vi kan ha den kvar. I vart fall inte samma magnet. Passar liksom inte in.

Hur gör ni?

[Norum]
0

Jag har dom i en låda.. sambon har snickrat ihop en slags trähållare till dom. Så dom ligger med eggen neråt i en springa som.. Svårt att beskriva..

[Asta]
0

Förstår vad du menar. Vi har en sådan låda i vårt nya kök, men där är bara plats till de knivar som används mera sällan.

[Norum]
0

Eftersom Anders snickrade ihop knivlådan själv så fick jag så många skåror som jag ville ha.. :)

Loucar
0

Jag har magnet precis som du haft men ett knivblock på bänken kan ju funka för dig.

Hälsningar

Louise

Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång

dolfen
0

#1 - Jag gjorde en enkel liknande sak för några år sedan.

Den passar inte den nuvarande lådan, tyvärr.

Kanske någon gång i framtiden göra "något" som sitter fast på väggen!?

Har nu i låda med någon sorts avskiljare i plast.

(Det är bättre känsla med trä!!)

Jalking
0

Hemma har jag ett knivblock av trä på bänken.

På jobbet (fartyg med restaurang ombord) har vi en magnetlist, men de långa laxknivarna sticker vi ner i en springa mellan två köksbänkar. Kan vara ett tips även för hemmabruk. Springan mellan spisen och diskbänken t.ex.

Anne
0

Jag har en jättefin specialtillverkad förvaring, som sitter på kanten av min köksbänk. Tyvärr är den inte ett dugg barnsäker, så när bebis börjar krypa blir det till att byta ut. Magnetlist passar inte, så det får väl bli ett knivblock.. och hälften av knivarna får väl flytta ut temporärt, för så stora knivblock finns inte :) Jag lutar åt ett Eva Solo, eftersom de klarar olika storlekar på knivar.

[Norum]
0

*7 Jag har också mängder med knivar.. Olika knivar till olika ändamål.. :)

[Asta]
0

Hm - har också varit inne på ett knivblock, tittat lite på det här från OBH-nordica, om jag förstår det så är det samma princip som Eva Solo - att det inte har några specifika fack.

Knivblock Piano Black

Lite knivar mellan bänk och spis låter inte heller så dumt. Det trista med ett knviblock är att det krävs yta, till skillnad från magnetlist. Men kanske det blir ett sådan ändå

[Norum]
0

*9 Finns det inga fack??

[Asta]
0

Nej - det är små små stavar tror jag. Som flyttar sig. Eva Solos är där väl i och för sig en sorts fack i tror jag, men inte så styrda som i vissa andra.

Anne
0

Oh, tack för tipset Asta. Ska kika på det med. Ja, det är jättejobbigt att det tar upp yta, och inte är det särskilt snyggt heller tycker jag.. men funktionen är ju det viktigaste, knivarna måste ju vara framme liksom :)

[Asta]
0

Exakt - man vill bara sträcka ut handen och få tag i sin vanligaste knivar när man håller på.

Mamadragon
0

Jag har stuckit ner mina i springan mellan spis o köksbänk, på bägge sidor om spisen. Alltid lätt att få tag på.

Tar livet med en klackspark...NÄR jag orkar sparka överhuvudtaget vill säga...

"Aliquando et insanire iucundum est"

Karmatarerskanise
0

Jag har ett knivblock.

[Norum]
0

Mina knivar ryms inte i ett block.. dels är en del för breda och sen skulle jag nog behöva en hel drös med block.. har massor med knivar.

[Asta]
0

Jo - vi har också många knivar. Men egentligen är det för många och jag tänker nog försöka rensa lite. Det finns ett visst antal som jag använder ständigt och ett antal som jag använder mera sällen- de kan ligga i en låda. Och sedan har vi ett gäng som egentligen inte används och de borde vi nog kasta. Vi hade ca 6-8 knivar på vår knivmagnet förut och de uppfyllde de flesta behov man hade sådär dagligdags. Filékniv och laxkniv och dylikt använder vi mera sällan och de behöver då inte vara framme  jämt.

Anne
0

Jag kikade lite på knivställ idag. Eva Solos var det minsta, men med plats för rätt många knivar. Det väger inte så mycket och kan möjligen bli lite ostabilt. OBH Nordica hade ett med små stavar i, men nackdelen var att det var *jättestort*, tar upp massor av plats på bänken. Global hade två ställ med rätt gott om plats i, men dels var de dyra, och dels ganska klumpiga. Dessutom i rostfritt vilket inte passar in alls i mitt kök.

[Asta]
0

Lustigt - var också och kikade på knivställ idag. Ratade också de rostfria. Så OBH var stort - det såg jag nämligen inte idag. Däremot har jag sett ett på nätet, men inte hittat någon återförsäljare i min närhet som har det. Tycker att det ser ganska anonymt och bra ut. Ska leta vidare.

Länk

Saigon knivblock - svart

Anne
0

Det såg helt okej ut, möjligen lite trångt men å andra sidan snyggt och diskret :)

[Asta]
0

Det var det diskreta jag gillade. De flesta är väldigt fula.

Loucar
1

EvaSolo knivställ

Det här stället hitta jag på smartstuff.se

Hälsningar

Louise

elyse
0

I en kökslåda. Vi har knivarna i ett "ställ" i lådan, från IKEA.

Anne
0

Loucar - det ser ut som Eva Solo-stället.

[Norum]
0

*22 Det ser ut som att det rymms några knivar i det blocket..

Loucar
0

Ja jag tyckte det såg lagom stort ut men rymde många knivar. Såg när jag läste nogrannare att det var Eva Solo-stället

Hälsningar

Louise