Isbergssallad eller vad
Isbergssallad innehåller ju tydligtvis inte alls speciellt mycket nyttigheter.
Vad skall man då äta för nyttig, nyttigare, nyttigast sallad istället? Och god skall den vara, inte för besk!
//Tom
//Tom-B har överlåtit värdskapet för Fiske Ifokus till Hera.
Späd mangold, späd spenat, trädgårdsportlak, trädgårdsmålla och liknande innehåller mera vitaminer och mineraler än isbergssallat.
+Kålväxter är ju också mer näringsrika.
Även om den inte är sprängfylld med näringsämnen, så tycker jag om isbergssallad.. Gillar konsistensen och att den känns så fräsch.

#2 Det är ju därför den har blivit så populär. Och jag tycker också den är jättegod.
Men jag tycker också salladskål är Ok. Och den håller sig fråsch längre i kylskåpet. Nå´n som har en god, kanske lite krångligare dressing till den.
//Tom
//Tom-B har överlåtit värdskapet för Fiske Ifokus till Hera.

Vi brukar köpa gem-sallad då vi inte är så många här hemma det brukar vara 4 st lagom stora "huvuden" i en förpackning. Ett bra alternativ till isberg i en o tvåmanshushåll.
Hälsningar
Louise
Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång
Äter man en varierad kost med grönt och proteiner tror jag inte det spelar nån roll vilket salladsblad man äter. Det är ju inte onyttigt precis..
Jag föredrar Romansallad framför isbergssallad, tycker att den är fräschare. Näringsmässigt vet jag dock inte.
Med vänliga hälsningar
Chess

#3 Salladskål har följande näringsinnehåll:
Energi 17 kcal/73 kJ, Vatten 94 g, Protein 1,3 g, Fett 0,1 g, Kolhydrater totalt (ej fiber) 2,7 g, Kostfiber 1,6 g, Kalcium 26 mg, Järn 0,3 mg, Natrium 9 mg.
Isbergssallad:
Energi 5 kcal, Protein 0,2 g, Kolhydrater 0,7 g, Kostfiber 0,3 g, Kalium 38 mg, C-vitamin 1,3 mg
Källa: Livsmedelsverkets livsmedelsdatabas
/Sanna
medarbetare på Nattsudd och TV
Jag gillar den matigare smaken på salladskål eller "kinakål".
/Maria
Babyspenat tycker jag är gott!

Den färska vitkålen är jättegod att använda. Fräsch och inte så hårdsmält.
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!