Matlust iFokus

Matlust

Etikettermenyermatsedlarmiddagstips
Läst 2726 ggr
clivia
0

hjälp med förrätt

Jag är med och fixar mat till en stor fest på fredag och håller som bäst på att bolla runt med olika matallergier och diverse önskemål som finns. Huvudrätten är buffé med mycket för alla, men förrätten är en krabbrulle som ska stå framdukad och den funkar inte riktigt. Fyra personer behöver en annan förrätt som är laktosfri eller låglaktos, nötfri, skaldjursfri, utan råa grönsaker och tillåten för gravida. Den ska helst inte behöva värmas och den ska tåla att stå framme om den är kall.

Alla förslag emottages mycket tacksamt!

Anne
0

Oj, vilken Kluring! Vad tros om carpaccio på rostbiff (alltså tillagad rostbiff, inte rå). Man marinerar tunna skivor i balsamvinäger, olivolja, salt, peppar, lite socker, basilika brukar strössla över pinjenötter och rödlök, men det kan man ju skippa om man nu inte vill ha varken nötter eller råa grönsaker.

clivia
0

Hum, det var ett bra tips men tyvärr står det en massa rostbiff på buffébordet så jag tror det blir lite tjatigt till förrätt också.

Fler förslag? Jag funderar på någon sorts soppa.

Anne
0

Hum. Kall soppa är ju lite knepigt, särskilt såhär på senhösten. Sushirulle med något gott i? Min sushi-kontakt har bland annat rullar med mango, melon och koriander, man kan kanske ha lite grillad kyckling också?

Illan
0

Man kan göra små knyten av filodeg med någon god fyllning. Köttfärs för de som inte tålde skaldjur, kanske räkor till övriga?

Eller en tallrik med prosciutto, salami, en bit ost, några oliver, stora kapris?

Äsch, förrätt är så svårt, jag brukar aldrig ha det. Satsar på efterrätten istället Glad

[Asta]
0

Avocadosoppa äter man ju kall. Eller gazpacho (hur det nu stavas). Men båda bryter förmodligen mot någon av de andra reglerna. Allergier kan vara besvärligt. Hade en middag där det skulle vara glutenfritt, laktosfritt, lökfritt och nötköttsfritt. Tror det var något till, men minns inte längre.

Karmatarerskanise
0

Vitlöksräkor på småbröd är alltid gott som förrätt.

Anne
0

Hur gick det, Clivia? Glad

Mandysan
0

Minipajer kanske?

clivia
0

Haha, ärligt talat vet jag inte riktigt vad det blev till slut. Vi hade så mycket annat att göra att vi höll på att glömma bort de där förrätterna. Men jag tror de fick någon sorts smörgås med hårdost, syltad ingefära och kött från buffén - min kollega improviserade helt enkelt.

Festen blev väldigt väldigt lyckad och maten var otroligt uppskattad. Alla rullade hemåt glada och mätta.