Matlust iFokus

Matlust

Etikett: matprat
Läst 1121 ggr
Maja
0

Ju mindre fetthalt, desto kallare mjök?

Ja, jag sitter här och funderar..

Jag brukar i vanliga fall dricka klövermjölk eller standardmjölk, men brukar aldrig uppfatta den som riktigt iskall när den har fått stå i kylen. Men nu köpte jag lättmjök och visst tusan är den iskall när den har fått stå i kylen!

Är det så eller har jag bara fått för mig det? Flört

[Norum]
0

Har jag aldig tänkt på.. Kan det verkligen ha betydelse?

Strumpa
0

Jaa, detta är min teori:

Fettsnålare mjölk = mer utspädd = mer vatten.

Vatten fryser fortare än mjölk/grädd-ämnen. Därför fryser lättmjölk snabbare än röd mjölk.

/Sanna

medarbetare på Nattsudd och TV

[Norum]
0

Det kan du ha rätt i. Spännande tankegång, tycker jag. Glad

Strumpa
0

Det är ju mer mättat fett i röd mjölk också, vet inte om det har betydelse med, men det har det kanske Glad Ju mer fett och sånt, desto mer ska ju frysas liksom. Eller hur jag ska förklara det.

/Sanna

[Norum]
0

Jag förstår hur du tänker. Intressant tanke. Det borde ju ha en betydelse rent toretiskt, det beror på om det fungerar så praktiskt.

Strumpa
0

Hehe ja Glad Kanske inte så mycket det andra jag skrev, men det jag skrev i första inlägget känns i alla fall lite logiskt. Men jag vet inte, vore kul att få svar på det Glad

/Sanna

[Norum]
0

Vem kan veta sånt här tror du?

chinerunner
0

En fysiker.

[Norum]
0

Fysik iFokus, finns det? haha

Maja
0

#2 - Fast mjölken är ju inte utspädd med vatten. Det är samma mjölk i alla paket, bara det att man har brutit ned fettmolekylerna genom olika pastöriseringsprocesser.

Så istället skulle man ju kunna tänka sig:

Ju större molekyler, desto svårare att kyla ner vätskan. Är molekylerna mindre är vätskan "lättare" och kan kylas snabbare. Stora molekyler är ju segare och mer dryga.

Undertecknat
Maja, dotter till två lärare, uppvuxen på landet och kompis med en tjej vars pappa är bonde Flört