Med kassörskan in på bara huden
Kassörskor borde ha tystnadsplikt. Jag skojar inte. Det syns i hennes blick. Medan hon för en hel kyckling, en klase bananer, grädde förbi streckkodsläsaren. "Jaså.. Han ska ha en Flygande Jakob till middag i kväll." Hon dömer ut en på förhand. Skoningslöst. Utan en chans att försvara sig, har hon ens liv i skärpa. Inga detaljer suddiga. Hon vet allt.
Kassörskor kan dra slutsatser om oss som ibland kan vara nog så pinsamma och jobbiga. "Bara ett 3 dl's mjölkpaket. Så han är singel." Och när kassaapparaten registrerar köttfärs, krossade tomater och lök, syns det att hon försöker lista ut huruvida det nalkas köttfärssås eller chili con carne.
Klart man medvetet undviker att handla sådana saker som framställer en som en person man egentligen inte är. Som ung man är det förnedrande att lägga upp korv, pizza eller Felixs färdiga rätter. Det är jobbigt att se att hon tänker att "den där killen verkar inte ens kunna laga mat, honom skulle jag inte vilja vara tillsammans med".
Därför brukar jag alltid se till att ha några grönsaker med i varukorgen. Även om jag vet att jag inte ska använda dem idag, känns det bra att visa upp att jag har köpt sallad. Ju mer speciella grönsaker, desto bättre. Tomat har till exempel inte alls lika hög cred som färsk basilika. På samma sätt har varmkorv inte lika hög imponansfaktor som lammkotlett.
Kanske är kassörskan vårt dåliga samvete? Det är bättre för oss att köpa gurka än Estrella chips. Det är bättre att laga riktigt mat än att köpa en färdig pizza att stoppa in i micron i sex minuter. Det är därför man skäms när man ser kalorierna glida fram på varubandet.
Ändå vinner latheten alldeles för ofta över det sunda förnuftet.
// Johan (som vissssst kan laga mat! så det så!)
Mvh // Johan
Hahaha - ja, jag förstår precis Johan. Och det är ju inte bara kassörskan, utan även de som står bakom i kön.. nä, tacka vet jag självscanning. :)

:))
Fast jag har inte tänkt på kassörskan, hon brukar mest se utmattat blasé ut tycker jag. Däremot så håller jag med Anne, de i kön bakom, uj uj, då ser man raskt till att dölja ostbågarna bakom berget av morötter, färska champinjoner och spenat…:)
Man förvånas ständigt över att man orkar bry sig, eller hur?
"Vet" ni också precis alla fördomar dom tänker om er? :)
Mvh // Johan
:-) Riktigt kul!
Visst är det så! :)
Pinsamt de gånger man kompletterar sin annars så omfattande nyttighetsshopping med nachos och guacamolemix och för att inte tala om Karamellkungen-påsen! 
Å andra sidan är man lika illa själv, puttar gärna fram frukt och grönt produkterna intill framförvarandes dillchips när man har chansen. :)

Ytterst roligt skrivet Johan, beteendet stämmer säkert hos många. Dock inte hos mig längre, bryr mig inte ett skvatt om vad vare sig kassörskan eller kön tycker. Den barriären överbryggades för länge sedan och då handlade inte om mat.
*skrattar* Ja oj vad du beskriver det roligt. Jag har jobbat som kassörska och den roligaste kund jag har haft var hon som dängde ett paket bindor, fyra chokladkakor och en coca-colaflaska på bandet med ett surt "Ja! Jag har mens för helvete!" *s*

Haha, kul skrivet! Undrar varför man bryr sig?
När man kompletteringshandlar (händer mig ofta) kan det ju bli rätt kul blandningar typ: sparris, tacomix och en falukorv. Då brukar jag fundera på om kassörskan kanske tror att jag experimenterar fritt i köket. Inte tillräcklig udda för att direkt förkasta tanken som med glödlampor och glass utan sådär lagom osmakligt bara.
Förmodligen tänker hon inte på det…
Visst är det underbart med fördomar, antingen de stämmer eller inte.
Inte för att det direkt har med mat att göra (jo, indirekt) men för 5-6 år sedan så skulle jag akut inhandla kostym och det gick jäklar i hoppet inte att få ihop kavaj med byxa i rätt storlek. Till slut hittade jag en variant som fungerade perfekt - bortset från att brallorna var för långa. Då säger butikstjejen "med det där lägger du ju lätt upp ikväll så de är klara till imorgon". Till saken hör att jag säkert skulle kunnat fixa det där (mindre snyggt men funktionellt) - om jag haft nål och tråd osv. Nu hade jag inte det och jag var stressad och klockan var mycket - och jag hade flera andra ärenden att uträtta innan den snabbt uppkomna tillställningen. Så jag kläckte ur mig "men så bra, vi ses hemma hos mig vid 20-tiden ikväll, för då har du väl slutat, så lägger du upp brallorna till mig eftersom det bara tar några minuter. Jag bjuder på middag nästa helg, för laga mat kan jag men sy kan jag inte, trots att jag är kille". Var jag fick det ifrån vet jag inte, men hon tittade bara på mig och sade "jag är sambo", och direkt kom svaret "men det var för helvete uppläggning av byxor och en middag jag pratade om - inte att flytta ihop".
Hon tyckte jag var en av de mest rättframma kunder hon haft, och hon hade lite dåligt samvete sade hon för sitt förutsättande att alla kunde lägga upp brallor. Kl 21 den kvällen kom hon hem till mig med symaskin och lade upp brallorna. Tillställningen dagen efter avlöpte precis som planerat i ett par perfekt sittande byxor - och på fredagen efter bjöd jag henne (och hennes sambo) på middag. Alla nöjda, alla belåtna. Nåja, en liten urspårning, men i alla fall - visst är det kul med tankar där man tolkar folk på olika sätt.
Förvisso är jag likadan, när jag handlar lite frukt, gräddfil, vitlöks- eller tzatzikidippa, en 300g chipspåse och 4 liter cola, så tycker jag alltid att kassörskan ler lite extra när hon slår in frukten… om hon bara visste att den skulle användas till glass, grädde och fruktsallad 
mvh Martin
Marnyman, vilken skön historia :)
stämmer till 100 Johan.Jag ÄR kassörska så jag vet *haha*

Marnyman, den var bra:)

Hej! Kan någon snäll person tala om för mig vad Flygande Jacob är? Bor i Spanien och har aldrig hört talat om denna rätt. Hoppas att den har mycket kalorier, for jag har just börjat LCHF och njuter i fulla drag av allt gott man får lov att stoppa i sig.
#13 Flygande Jacob innehåller kyckling, jordnötter, banan och grädde - så det är en riktig kaloribomb. En mumsig sådan dock. Vet inte om den innehåller ytterligare ingredienser eller exakt hur man gör den - det var 100 år sedan jag åt det!
Finns ett och annat kaloririkt i Spanien också dock. Mumsiga tapas inte minst!

Skogskatten, tapas ar det basta som finns och haromdagen sag jag en enkät i svensk press om korvar och vilka som folk tycker bast om. Till min forvaning vann chorizo, som jag inte ens visste att man anvander i Sverige. Har i Granada ar det sa stallt att tapas far man gratis, nar man bestaller ol eller vin. En del stallen ar just populara for fantasi och storlek pa tapas och folk ater sig matta pa lunch. Sjalv var jag heltokig for 20 ar sen, efter att ha varit allergisk mot allt och vegetarian, komma in pa barer med tapas bade hogt och lagt. Jag gick upp 30 kg, som nu skall bort med hjalp av att utesluta kolhydrater och ata mer fett och protein. 10 kg ar redan bortta. Helt fantastiskt nar det galler just tapas, det ar bara att lamna brodbiten och ata upp allt annat gott, tex friterad fisk eller revbenspjall. Nu har Spanair, Ryans air etc oppnat linjer London-Granada och Barcelona-Granada. Det ar bara att komma hit och prova pa de goda tapasen. Inatt har det snoat pa fjallen, inom ett par veckor oppnar skidbacken med over 70 km akbar backe. Forlat det blev langt och gick ifran amnet, men det bara flodade till alla positiva intryck som jag har harifran Granada.
Tack för rolig läsning både Johan och Marnyman! =)
Tanken har slagit mig men jag skulle nog inte kunna bry mig. Om det nu inte vore så att jag var hemligt förälskad i kassörskan… Är du det Johan? ;-)
Tom
#13 Blanda chilisås i grädden!

Johan… jag tror mest du tänker på det. Kassörskan skiter nog säkert i det. Eller rent ut av får middagstips från dej =)
#15 Navarro, jag bodde i Malaga i över 3 år och var många gånger i Granada och njöt av alla goda tapas! Det är oerhört praktiskt (och billigt) att man får en tapa för varje caña (glas öl) eller vin eller tinto de verano (vin och fruktsoda) man beställer!
Det är dessutom en mycket vacker stad som jag kan rekommendera alla att åka till.
Kul historia marnyman! :)