Mockarutor enl Lise-lottes mamma
eller kärleksmums som det tydligen också kallas. I en annan tråd fick jag det här receptet av Lise-lotte. Stort tack för det. Givetvis skall så härliga recept inte gömmas långt ned i en tråd, utan förtjänar en egen. Fortsätt gärna med era personliga variationer på den här kakan.
Mockarutor
2 ägg
3 dl socker
1½ dl mjölk
4½ dl mjöl,
2 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker, 1 msk cacao
150 g smör/margarin (smält)
Rör ägg och socker poröst, tillsätt vaniljsocker, cacao samt blanda ned mjölet (blandat med bakpulver) växelvis med mjölken. Rör sist ned det smälta smöret. Smeten i en smord och bröad form (långpanna) och grädda i 225 C ca 15 minuter
Sedan till det gôttigaste;
2hg siktat florsocker,
4 msk smält smör,
4 msk kallt kaffe,
1 msk cacao,
2 tsk vaniljsocker.
Blanda ihopa och häll smeten över kakan medans den är kall. Avslutningsvis kokos

Mmmm. Väntar med spännin g på min nya fina spis, sedan ska här bakas…

Tack för receptet. Jag ska testa den nästa kafébak.
Jaha ja - jag hade exakt samma recept från Pers mamma så här kommer bilder på nybakat :)
Som gammal" bagerska" så har jag sett samma recept i Sju sorters kakor, utgåva 1975. Där sägs att man skall breda glasyren över den kalla kakan, och skillnaden blir att glasyren ligger kvar på ytan bättre. Jag har provat.
Ja just det - över den kalla kakan är vad jag också har gjort. Läste inte så noga i instruktionerna här - de jag har specificierar en kall kaka, så det var så jag gjorde. :)

Uppdaterar receptet efter era insiktsfulla kommentarer. Hade jag som bagarnovis aldrig tänkt på.

Tydligen blev det mammornas kaka på -70 talet
och troligen är receptet från någon receptbok men hennes orginal är i form av kaffekoppar och jag gjorde om det till dl mått istället så -75 låter sent - så det måste vara kopior de andra
.
Glasyren på varm eller kall är väl en smaksak personligen tycker jag det är lättare att få ut smeten jämt när kaka är varm/ljummen men det innebär inte att det måste ske precis efter att man plockat ut den från ugnen. Låt kakan "stanna först".
//Lise-Lotte