Matlust iFokus

Matlust

Etiketterfärskorv
Läst 1437 ggr
johan
0

Recept: Älgfärsbiffar med pepparrotslingon

Hittade ett recept i Stockholm City för ett tag sedan som jag ännu inte provat, men som låter väldigt spännande.

Älgfärsbiffar med klyftpotatis och pepparrotslingon

_Recept till 4 personer
_**Potatis:
**400 gram potatis
1/2 matsked rapsolja
1 matsked flingsalt eller 1 tsk vanligt salt
1 matsked ströbröd
**Lingon:
**75 gram frysta lingon
2 matskedar råsocker
1–2 matskedar färsk riven pepparrot
**Sås:
**2 schalottenlökar
1/2 deciliter balsamvinäger
1 1/2 deciliter vatten
1 matskedar koncentrerad kantarell- och viltfond
2 matskedar strösocker
1 kryddmått timjan
några persiljestjälkar
1 tesked maizena majsstärkelse
1 tesked smör
**Färsbiffar:
**400 gram älgfärs
2 schalottenlökar
3 matskedar matlagningsgrädde
2 matskedar vatten
1 matsked potatismjöl
1 tesked salt
2 kryddmått nymald svartpeppar
1 tesked rapsolja

Gör så här: 1. Potatis: Sätt ugnen på 200°. Skala och skär potatisen i klyftor. Häll olja i en ugnssäker form med släpplättbeläggning. Lägg ner klyftorna och blanda väl med oljan. Strö på salt och ströbröd. Stek dem mitt i ugnen 30–40 minuter tills de får färg.

2. Lingon: Mosa lingonen tillsammans med socker. Smaksätt med riven pepparrot.

3. Sås: Blanda finhackad schalottenlök, vinäger, vatten, viltfond, socker, timjan och persilja i en kastrull och koka utan lock cirka 5 minuter. Sila såsen och vispa ner majsstärkelse utrört i lite kallt vatten. Låt koka så att såsen tjocknar. Blanda ner smör strax före servering.

4. Färsbiffar: Blanda färsen med finhackad schalottenlök, grädde, vatten, potatismjöl, salt och peppar. Forma 4 jämnstora biffar. Pensla dem med olja och stek dem i en grillpanna 2–3 minuter på varje sida. Servera dem direkt med klyftpotatis, sås och pepparrotslingon.

Källa: Stockholm City.

Mvh // Johan

Linda
0

Mums lät faktist gott.

Jag är en sådan där konstig en som bara äter älgkött, kycklingfilé och köttfärs om det ska vara kött, så det här var ett bra recept.

-Måste prövas.

Tack/Linda