Recept: Älgfärsbiffar med pepparrotslingon
Hittade ett recept i Stockholm City för ett tag sedan som jag ännu inte provat, men som låter väldigt spännande.
Älgfärsbiffar med klyftpotatis och pepparrotslingon
_Recept till 4 personer
_**Potatis:
**400 gram potatis
1/2 matsked rapsolja
1 matsked flingsalt eller 1 tsk vanligt salt
1 matsked ströbröd
**Lingon:
**75 gram frysta lingon
2 matskedar råsocker
1–2 matskedar färsk riven pepparrot
**Sås:
**2 schalottenlökar
1/2 deciliter balsamvinäger
1 1/2 deciliter vatten
1 matskedar koncentrerad kantarell- och viltfond
2 matskedar strösocker
1 kryddmått timjan
några persiljestjälkar
1 tesked maizena majsstärkelse
1 tesked smör
**Färsbiffar:
**400 gram älgfärs
2 schalottenlökar
3 matskedar matlagningsgrädde
2 matskedar vatten
1 matsked potatismjöl
1 tesked salt
2 kryddmått nymald svartpeppar
1 tesked rapsolja
Gör så här: 1. Potatis: Sätt ugnen på 200°. Skala och skär potatisen i klyftor. Häll olja i en ugnssäker form med släpplättbeläggning. Lägg ner klyftorna och blanda väl med oljan. Strö på salt och ströbröd. Stek dem mitt i ugnen 30–40 minuter tills de får färg.
2. Lingon: Mosa lingonen tillsammans med socker. Smaksätt med riven pepparrot.
3. Sås: Blanda finhackad schalottenlök, vinäger, vatten, viltfond, socker, timjan och persilja i en kastrull och koka utan lock cirka 5 minuter. Sila såsen och vispa ner majsstärkelse utrört i lite kallt vatten. Låt koka så att såsen tjocknar. Blanda ner smör strax före servering.
4. Färsbiffar: Blanda färsen med finhackad schalottenlök, grädde, vatten, potatismjöl, salt och peppar. Forma 4 jämnstora biffar. Pensla dem med olja och stek dem i en grillpanna 2–3 minuter på varje sida. Servera dem direkt med klyftpotatis, sås och pepparrotslingon.
Källa: Stockholm City.
Mvh // Johan

Mums lät faktist gott.
Jag är en sådan där konstig en som bara äter älgkött, kycklingfilé och köttfärs om det ska vara kött, så det här var ett bra recept.
-Måste prövas.
Tack/Linda